blog iPresso Marketing Automation

Zakupy wielokanałowe, czyli Omni-commerce 2019

Już 57% polskich użytkowników sieci robi zakupy online. Oznacza to, że Polski e-commerce zrównał się pod tym względem z średnią europejską, która również wynosi 57% – wynika z raportu Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2019 opracowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej na podstawie badania Mobile Institute.

Zakupy Polaków stają się też coraz bardziej wielokanałowe. Wśród narzędzi służących do e-zakupów, największą popularnością cieszą się sklepy internetowe (46%) oraz platformy zakupowe (36%). Do najpopularniejszych kategorii produktów kupowanych w sieci należą moda, elektronika i wyposażenie domu. 

Obecnie ponad połowa polskich internautów (57%) robi zakupy online (rok temu wskazywało tak 52%). Jak wynika z raportu, coraz istotniejsze są dla nich możliwości omni-commerce’u czyli zakupów wielokanałowych. Zdecydowana większość użytkowników sieci (77%) uważa, że istotne jest, aby marka była dostępna zakupowo w wielu kanałach, a 54% internautów kupuje te same marki, bądź produkty w więcej niż jednym kanale zakupowym, czyli np. w sklepie stacjonarnym, internetowym lub mobilnie.

64% spośród tych, którzy pamiętają swój ostatni zakup, twierdzi, że dokonało go w jednym z kanałów wirtualnych (online/mobile/social media). 63% deklaruje natomiast, że wartość ich e-koszyka zakupowego jest w porównaniu do stacjonarnego taka sama lub większa. 

Rosnący odsetek respondentów (80% w 2019 r., wobec 65% w 2018 r.) twierdzi, że dostrzega zalety zakupów wielokanałowych. Wśród płynących z nich korzyści wymieniają:

  • możliwość obejrzenia i wybrania produktu w sklepie stacjonarnym, a zamówienia go online, z możliwością ewentualnego zwroty po 14 dniach (21%);
  • możliwość dokonania wymiany, zwrotu, reklamacji produktu zakupionego online w stacjonarnym punkcie sklepu (19%);
  • możliwość wybrania sklepu internetowego lub stacjonarnego, w zależności od tego co jest w danej chwili najwygodniejsze (19%);
  • możliwość zamówienia danego produktu online jeżeli jest on niedostępny w sklepie stacjonarnym (19%);
  • możliwość zrobienia zakupów online, a odebrania ich np. w drodze powrotnej z pracy w sklepie stacjonarnym (18%);
  • możliwość obejrzenia interesującego produktu w sklepie stacjonarnym, a kupienia go online (18%).

Michał Pasternak

Content Editor iPresso, autor tysięcy artykułów i tekstów poświęconych technologicznej magii marketingu.

Dodaj komentarz