800 godzin, czyli ponad 33 doby – tyle czasu przeciętna osoba spędzi korzystając z internetu na urządzeniach mobilnych. W 2021 r. liczba ta ma wzrosnąć do 930 godzin, czyli 39 dni rocznie – wynika z przewidywań zawartych w piątej edycji Media Consumption Forecasts firmy Zenith.
Od czasu publikacji pierwszej edycji raportu w 2015 r., średni czas przeznaczany przez ludzi z całego świata na korzystanie z mobilnego internetu wzrósł z 80 do 130 minut na dzień. Za trendem tym stoją dostępne w coraz przystępniejszych cenach smartfony, lepsze połączenia internetowe i innowacyjne aplikacje.
Zenith przewiduje, że do roku 2021 czas przeznaczany na korzystanie z mobilnego internetu będzie wzrastał średnio o 8% rocznie i stanowić ma 31% światowej konsumpcji mediów (w stosunku do 27% w 2019 r.)
Rozpowszechnienie się mobilnego internetu w znaczący sposób zmieniło sposoby konsumpcji mediów i ilość czasu, który na to przeznaczamy. Według raportu, łączny czas korzystania z mediów wyniesie w 2019 r. 479 minut (niemal 8 godzin) na dzień (w porównaniu do 420 minut w 2013 r.) Przewiduje się, że w 2021 r. wskaźnik ten wyniesie 495 minut. Jak zwracają uwagę eksperci Zenith’a korzystaniem z mediów może być dzisiaj np. rezerwowanie wyjazdu wakacyjnego, czy porównywanie cen na smartfonie.
W skali globalnej, najpopularniejszym medium wciąż pozostaje telewizja, którą przeciętny widz oglądana przez 167 minut dziennie. Zgodnie z przewidywaniami czas oglądania telewizji nieznacznie spadnie w 2021 r. – wyniesie 165 minut.
Wzrost popularności mediów mobilnych można powiązać ze spadkiem czasu przeznaczanym na inne aktywności. Średni czas czytania drukowanych gazet spadł na przykład między 2014 a 2019 r. z 17 do 11 minut dziennie, a czas czytania magazynów – z 8 do 4 minut. Zmniejszył się też czas przeznaczany na korzystanie z internetu na urządzeniach stacjonarnych – z 47 do 40 minut.
W skali globalnej wzrosła natomiast popularność radia (w 2014 słuchano go średnio przez 53 minuty, w 2019 r. – 55 minut) oraz kina (wzrost z 1,8 do 3,0 minut na dzień). Za tym ostatnim wskaźnikiem stoi boom kinowy w Chinach.
Zenith publikuje coroczny raport Media Consumption Forecasts od 2015 r. Jego celem jest śledzenie zmian zachodzących w konsumpcji mediów. Dane zawarte w raporcie pochodzą z badań przeprowadzonych w 57 krajach na świecie.
Odpowiedz