blog iPresso Marketing Automation

Skuteczne kampanie e-mail – jakich zasad należy przestrzegać? Część I.

E-mail jest jednym z najpopularniejszych kanałów komunikacji na świecie. Wykorzystywany jest zarówno dla potrzeb prywatnych, jak i biznesowych. Popularność tej formy komunikacji sprawia, że do skrzynek e-mail przeciętnego internauty każdego dnia trafiają dziesiątki lub nawet setki nowych wiadomości.

Jak zatem sprawić, by wysyłane komunikaty marketingowe nie ginęły w masie innych wiadomości i nie trafiały do folderów SPAM. Jakich zasad należy przestrzegać, żeby działania w tym kanale były skuteczne?

Poniżej przedstawiamy kilka dobrych praktyk, których warto się trzymać.

1. Komunikuj się tylko z tymi internautami, którzy wyrazili zgodę.

Podstawowym aspektem skutecznych działań marketingowych jest prowadzenie ich w zgodzie z obowiązującymi przepisami i standardami. Do tego sprowadza się też idea permission marketingu, czyli zasada, zgodnie z którą należy kontaktować się tylko z tymi odbiorcami, którzy wyrażają na to swoją zgodę.

Zgodnie z przepisami RODO, zbieranie danych osobowych oraz komunikowanie się z konkretnym odbiorcą, wymaga wyrażenia przez niego jednoznacznej, świadomej, dobrowolnej zgody.

Na prowadzenie zaawansowanych działań marketingowy przy jednoczesnym trzymaniu się regulacji pozwalają takie rozwiązania, jak Consent Manager w iPresso.

2. Personalizuj wiadomości.

Marketerzy od dawna są już świadomi, że prowadzenie masowych kampanii skierowanych do wszystkich i do nikogo nie przynosi rezultatów.

Ze swoim komunikatem przebijają się tylko ci, którzy potrafią dopasować swój przekaz do konkretnej osoby – mieszkającej w danym miejscu, pracującej w określonej branży, należącej do danej grupy wiekowej, mającej swoje preferencje i oczekiwania.

Zwracanie się do takiej osoby po imieniu, przesyłanie jej informacji o promocjach, które pokrywają się z jej wcześniejszymi zakupami, oferowanie zniżek związanych z jej urodzinami – tego rodzaju działania przynoszą zdecydowanie lepsze wyniki niż wysyłki prowadzone na ślepo.

Zaawansowana personalizacja i indywidualizacja komunikacji możliwa jest dzięki zastosowaniu rozwiązań marketingowych, które pozwalają na zbieranie takich danych oraz ich organizację – zarządzanie bazą kontaktów, segmentację, tworzenie zautomatyzowanych ścieżek komunikacji.

3. Zadbaj o szatę graficzną.

Graficzna strona wiadomości e-mail jest bardzo istotna, bo to właśnie strona wizualna komunikatu rzuca się w oczy od razu po jego otwarciu. Jeżeli wiadomość jest ciekawa pod kątem estetycznym, rośnie szansa na to, że odbiorca zapozna się też z tekstem.

Biorąc pod uwagę fakt, że coraz większa liczba internautów odbiera e-maile na smartfonach warto zadbać też o to, by były one responsywne, czyli dostosowane do rozdzielczości danego urządzenia.

Nie należy też przesadzać z rozmiarem stosowanych grafik, gdyż może to negatywnie odbić się na czasie potrzebnym na otworzenie się e-maila. Jeżeli odbiorca zobaczy, że dana wiadomość się nie ładuje, jego zaangażowanie może zmniejszyć się do zera.

4. Zastosuj odpowiedni układ e-maila.

Szablon wiadomości e-mail powinien zawierać pewne podstawowe elementy, takie jak: nagłówek, treść główna i stopka.

W przypadku wysyłek cyklicznych newsletterów warto zadbać o czytelny i w miarę stały układ treści, dzięki czemu odbiorca będzie mógł zawsze oczekiwać sprawdzonego efektu.

Warto zastosować też odpowiednie Call To Action, które pozwolą zapoznać się ze szczegółami, przejść do strony firmowej, zalogować się czy skorzystać z oferty.

5. Odpowiedni nadawca i temat wiadomości.

Informacje o nadawcy i temacie e-maila to elementy, które odbiorca zobaczy jeszcze przed otwarciem samej wiadomości. Dlatego też, istotne jest zdefiniowanie ich w taki sposób, który będzie zachęcał do otwarcia komunikatu.

Elementy te nie powinny w żaden sposób wprowadzać odbiorców w błąd. Informacje o nadawcy powinny umożliwiać natychmiastowe zidentyfikowanie firmy, od której pochodzi komunikat, a temat wiadomości powinien być adekwatny do treści, które znajdą się w wiadomości.

6. Używaj prehedera.

Podczas projektowania kreacji email, pierwszy element tekstowy w niej zawarty interpretowany jest jako tzw. preheader. W przypadku zdecydowanej większości klientów pocztowych ten krótki fragment treści zamieszczony na samym początku e-maila prezentowany jest wraz z jego tytułem, jeszcze na liście wiadomości.

Dzięki temu elementowi możemy przekazać dodatkowe informacje lub zachęcić użytkownika do otwarcia maila.

Ile znaków dopuszcza preheader? Ta liczba różni się w zależności od klienta pocztowego. W przypadku desktopowych wersja bezpieczna wartość zawiera się między 40-100, w przypadku mobilnych 35-50. Z tego też powodu powinniśmy brać pod uwagę fakt, że wprowadzona przez nas treść może zostać ucięta.

7. Godzina wysłania e-maila ma znaczenie.

Wyobraźmy sobie taką sytuację:
Wstajesz rano, po kilku godzinach snu. Jedną z pierwszych czynności, którą robisz to wyłączenie budzika na smartfonie. Zerkasz przy okazji na nowe wiadomości i znajdujesz tam maila od swojej ulubionej herbaciarni z informacją o nowej ofercie i promocjach. Odkładasz telefon i rzucasz się w wir porannych obowiązków. Szansa, że przypomnisz sobie w ciągu dnia o tej ofercie jest bardzo mała.

Zdecydowanie lepiej dostarczać wiadomości w godzinach, w których użytkownik ma czas dla siebie. W przypadku osób pracujących i uczniów będą to więc godziny popołudniowe i wieczorne. Gdy oferta ma naturę biznesową – poranne. Warto wziąć pod uwagę także zbliżające się okres urlopowy, święta oraz zadbać o odpowiednią personalizację (o której wspominaliśmy w punkcie 2).

8. Nie bądź nachalny.

Wysyłając do potencjalnego klienta kilka wiadomości dziennie, jedyny cel jaki można osiągnąć to jego irytacja.

Nikt nie lubi przeglądać dziesiątków nagromadzonych powiadomień, tylko po to by dowiedzieć się że nasza wspaniała oferta jest aktualna. W przypadku promocji i ofert dobrą praktyką jest nie przekraczanie 3-5 wiadomości w tygodniu. Wartość ta może rosnąć wraz z potencjalnym zainteresowanie i zaangażowaniem odbiorcy.

Przykładowo. gdy informujemy klienta o statusie realizacji i wysyłce zamówienia, z czystym sumieniem możemy pozwolić sobie na wysyłkę nawet kilku wiadomości dziennie – zostanie to docenione.

9. Uważaj z wysyłaniem załączników.

Zasadniczo, nie powinno się wysyłać wiadomości z załącznikami do odbiorców, którzy takich e-maili nie oczekują.

O ile dopuszczalne jest przesyłanie załączników zapisanych w formatach takich jak JPG, GIF, PNG czy PDF – pod warunkiem, że w samym e-mailu zamieszczone są też treści tekstowe – o tyle należy całkowicie zrezygnować z wysyłki plików EXE, ZIP, SWF itd.

Przesyłanie tego rodzaju treści sprawia, że e-mail wygląda podejrzanie dla odbiorcy i zwraca uwagę filtrów antyspamowych. Może to być postrzegane jako szczególnie groźne, ze względu na możliwość zawarcia wirusów w tego typu plikach.

Jeżeli chcesz wysłać swoim odbiorcom jakiś większy plik, najlepiej umieścić go na swoim serwerze, a odbiorcom przesłać w e-mailu informację o nim wraz z odpowiednim linkiem.

10. Zapewnij odbiorcom możliwość wycofania się z subskrypcji.

Każda osoba, która wyraża taką zgodę musi posiadać możliwość wycofania jej w dowolnym momencie. Jedną z opcji pozwalających na skuteczne realizowanie tego prawa są możliwe do stworzenia w iPresso strony wypisań.

Link do takiej strony można zamieścić np. w stopkach e-maili wysyłanych do klientów, dzięki czemu będą oni mogli w każdej chwili zrezygnować z niechcianej formy kontaktu. Po kliknięciu w link, dana osoba zostanie przeniesiona na stronę wypisania, która może zawierać spersonalizowane treści i dowolne informacje przygotowane przez firmę.

Michał Pasternak

Content Editor iPresso, autor tysięcy artykułów i tekstów poświęconych technologicznej magii marketingu.

Dodaj komentarz