blog iPresso Marketing Automation

Jak Polacy kupują prezenty świąteczne?

W tym roku na świąteczne prezenty Polacy wydadzą średnio 594 zł kupując 7 upominków. Największe kwoty zamierzamy przeznaczyć na prezenty dla dzieci (średnio 236 zł). Na upominki dla partnerów wydamy 174 zł, a dla rodziców 137 zł – wynika z badania opracowanego przez Kantar TNS dla eBay.

Aż 93% badanych planuje zrobienie zakupów świątecznych przez internet za pomocą komputera. 76% respondentów zamierza kupić tyle samo lub więcej prezentów przez urządzenia takie jak komputer czy laptop niż rok temu.

Z badania wynika, że jeden na czterech (28%) respondentów musi poczuć atmosferę Bożego Narodzenia by rozpocząć świąteczne zakupy. Ponad połowa (54%) ankietowanych zostawia świąteczne zakupy na ostatnią chwilę – robią je dopiero w grudniu, na tydzień lub kilka dni przed świętami.

Jak się okazuje, kupowanie prezentów świątecznych jest dla sporej grupy ankietowanych zajęciem stresującym. 37% kobiet i 26% mężczyzn przyznaje, że zakupy takie wiążą się z odczuwaniem zwiększonego poziomu stresu związanego ze stanem swoich finansów. Niemal co trzeci Polak (30%) oszczędza na święta przez cały rok.

Prezenty kupujemy coraz częściej za pośrednictwem nowoczesnych technologii. W tym roku 76% ankietowanych zamierza kupić tyle samo lub więcej prezentów przez urządzenia takie jak komputer czy laptop niż na zeszłoroczne święta. Ankietowani wybierają zakupy online przede wszystkim dlatego, że są one tańsze (45%), a także po to by znaleźć unikatowe przedmioty (41%).

Dla badanych, którzy korzystają z platform typu marketplace, ważną motywacją jest też możliwość uniknięcia przedświątecznych kolejek (24%), posiadanie dowolnego i nieograniczonego czasu na podjęcie decyzji o zakupie (21%), możliwość zakupu wszystkich podarunków w jednym miejscu (13%), a także wybór spośród różnych form dostawy (13%).

Badanie przeprowadzono w dniach 11-15 października 2018 r. na próbie 1034 Polaków w wieku od 15 do 54 lat.

Michał Pasternak

Content Editor iPresso, autor tysięcy artykułów i tekstów poświęconych technologicznej magii marketingu.

Dodaj komentarz