Strona główna » Konsumenci bardziej wpływowi od wyborców

Konsumenci bardziej wpływowi od wyborców

Konsumenci bardziej wpływowi od wyborców

Prawie połowa Polaków (45%) sądzi, że ludzie mogą wywierać większy wpływ na społeczeństwo jako konsumenci niż jako wyborcy. Wśród prosumentów, czyli konsumentów kształtujących trendy i zaangażowanych we współtworzenie produktów, opinię taką wyraża aż 60% ankietowanych – wynika z badania The Meaningful Shift opracowanego przez Havas.

Świadome zakupy

Z badania The Meaningful Shift, które przeprowadzono na 12 tysiącach osób z 32 krajów świata, wynika, że współczesny konsument rozdarty jest pomiędzy dwoma różnymi postawami. Z jednej strony robienie zakupów pozytywnie wpływa na nastrój większości badanych, a z drugiej – niemal dwie trzecie respondentów stara się konsumować jedynie to, czego rzeczywiście potrzebuje. W związku z tym konsumenci starają się dokonywać zakupów coraz bardziej świadomych i przemyślanych.

Również wśród Polaków rośnie popularność świadomej konsumpcji. 78% Polaków (i 91% polskich prosumentów) twierdzi, że robi dziś zakupy znacznie uważniej niż kiedyś. Jednak tylko 44% ogółu polskiej populacji stwierdziło, że stara się kupować mniej.

Z badania wynika też, że większość Polaków stara się kupować produkty o lepszej jakości i wytrzymałości (58%), poddawać je recyklingowi (5%), a także naprawiać zepsute przedmioty zamiast kupowania nowych (63%).

Konsument ważniejszy od wyborcy

Wśród wielu respondentów z Polski i ze świata panuje silne przekonanie o tym, że wybory konsumenckie mają większe znaczenie dla świata niż wybory polityczne, pozwalają one bowiem zarówno na życie poszczególnych osób, jak i na politykę firm. W Polsce opinię taką wyraża 45% ogółu i 60% prosumentów, a na świecie odpowiednio 44% i 56%.

28% ogółu Polaków i 47% polskich prosumentów deklaruje przy tym dokonywanie zakupów lub odmawianie ich dokonania w oparciu o wartości jakimi kieruje się dana firma lub o jej działania społeczno-polityczne.

Zakupy lokalne

Istotnym trendem jaki odnotowano w badaniu jest również nacisk na zakupy lokalne. 73% respondentów z Polski i 77% na świecie stwierdziło, że dobrze się czuje wspierając swoich lokalnych rzemieślników i producentów. Co drugi Polak jest też skłonny zapłacić nieco więcej za dany produkt jeżeli część zysku z niego zostanie przeznaczona na wsparcie słusznych celów.

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.