Zakupy w sieci cieszą się coraz większą popularnością i zaufaniem wśród Polaków. 56% internautów kupuje online, przy czym aż 23% realizuje zakupy w zagranicznych e-sklepach – wynika z raportu E-commerce w Polsce opracowanego przez Gemiusa.
Do robienia zakupów online zachęcają przede wszystkim całodobowa dostępność e-sklepów i serwisów internetowych – jest to istotne dla 87% e-konsumentów. Istotnym czynnikiem jest też wygoda takich zakupów – 84% respondentów wskazało na brak konieczności jechania do sklepu, a 79% na nieograniczony czas wyboru jakim dysponują kupując online.
Odsetek użytkowników sieci, którzy robią zakupy online wzrósł o 2 punkty procentowe w stosunku do ubiegłego roku (w 2017 wynosił 54%, obecnie 56%). Najbardziej wyraźny wzrost odnotowano w stosunku do liczby internautów robiących zakupy w sklepach zagranicznych – w 2017 r. było ich 16%, obecnie już 23%.
Sklepy internetowe cieszą się coraz większym zaufaniem internautów. 26% uważa takie zakupy za w pełni bezpieczne, a 33% za bezpieczne. Większość ankietowanych stwierdza też, że kupowanie online jest łatwe/nieskomplikowane, tańsze niż zakupy w sklepach tradycyjnych, zajmuje mniej czasu, jest wygodne, a także daje większe możliwości wyboru produktów niż sklepy tradycyjne.
Czynnikami motywującymi do wyboru konkretnego sklepu są przede wszystkim atrakcyjne ceny produktów (51%), niskie koszty dostawy (41%) oraz pozytywne wcześniejsze doświadczenia (39%).
Najważniejszym źródłem wiarygodności danego sklepu podczas pierwszego zakupu są dla konsumentów opinie o nim – na czynnik ten wskazało 57% respondentów. Dla 33% elementem takim jest możliwość dokonania płatności przy odbiorze, a dla 30% – czytelna informacja o zwrotach i reklamacjach.
E-zakupy największą popularnością cieszą się wciąż wśród osób młodych, posiadających przynajmniej średnie wykształcenie, oraz dobrze oceniających swoją sytuację materialną. 8 na 10 respondentów używa do takich zakupów laptopów, a 58% wykorzystuje w tym celu smartfony.
Odpowiedz