40% polskich konsumentów zapytanych o to, w jaki sposób będą robić zakupy za 10 lat, wskazało, że zamierza w tym celu wykorzystywać urządzenia i aplikacje mobilne – wynika z badania Zakupy w 2025 roku zrealizowanego przez firmę SW Research na zlecenie Leroy Merlin. Jedynie 30% ankietowanych wskazało, że w 2025 roku będą odwiedzać sklepy stacjonarne w celu nabycia produktu. Ważniejszymi powodami takich wizyt będą: obejrzenie produktu na żywo (63%) i skorzystanie z promocji oferowanych przez sklep (34%).
W dalszej kolejności ankietowani wymieniali następujące cele wizyt w sklepie stacjonarnym: zasięgnięcie opinii sprzedawcy (23%) i porównanie produktów (22%).
32,2% respondentów stwierdziło, że modelem według którego będą robić zakupy w przyszłości, będzie wyszukiwania i kupowanie w internecie, bez wizyty w sklepie stacjonarnym. 17,7% przewiduje, że będzie sprawdzać i kupować w sklepach stacjonarnych, bez wcześniejszego wyszukiwania ich w internecie.
Pozostali ankietowani przewidują, że będą praktykować bardziej „mieszane” podejście do zakupów. 17,2% przewiduje, że będzie działać zgodnie ze schematem ROTOPO (Research Online, Test Offline, Purchase Online), tzn. wyszukiwać produkty w internecie, sprawdzać je w sklepie tradycyjnym, a następnie kupować w sieci. 17,5% skłania się ku modelowi ROPO (Research Online, Purchase Offline), który polega na wyszukiwaniu produktów w sieci, aby ostatecznie zakupić je w sklepach stacjonarnych.
15% respondentów zamierza natomiast sprawdzać produkty w sklepach offline, a kupować je online ( tzw. showrooming).
Z przewidywań klientów wynika, że komunikacja ze sklepami będzie przebiegałą w sposób wielokanałowy, z wykorzystaniem zarówno kanałów online, jak i poprzez kontakt osobisty w punktach sprzedaży.
Zapytani o swoje przewidywania w zakresie prowadzenia komunikacji ze sklepem za 10 lat (w celu dopytania o ofertę, zrobienia zakupów czy zgłoszenia reklamacji), 42,3% ankietowanych przewidywało, że będzie się ona odbywać za pośrednictwem sklepu internetowego (komunikatorów).
36,3% wskazało na aplikacje mobilne na smartfony, 33,9% – osobistą wizytę w sklepie stacjonarnym, a 30,6% – na e-mail. Na kolejnych pozycjach wymieniano rozmowę telefoniczną (22,6%) oraz media społecznościowe (18,3%).
Odpowiedz