Jeszcze do niedawna wiodącym trendem wśród polskich konsumentów był tzw. showrooming, polegający na odwiedzaniu sklepów stacjonarnych w celu oglądania i testowania produktów z zamiarem ich późniejszego zakupu w Internecie. Od niedawna wśród klientów pojawiła się tendencja przeciwna, czyli webrooming.
Webrooming polega na oglądaniu produktów w sieci, a następnie kupowaniu ich w sklepach tradycyjnych. Jak wynika z sondy przeprowadzonej przez Silesia City Center, ten sposób robienia zakupów wybiera 56% klientów.
Webroomerzy to konsumenci poświęcający niekiedy kilka godzin na porównywanie i wybieranie określonych produktów online. Do sklepów stacjonarnych przychodzą już zdecydowani i dokonują szybkiego zakupu. Według Międzynarodowej Rady Centrów Handlowych, aż 6 na 10 klientów, którzy oglądają produkt w Internecie, ostatecznie kupuje go w tradycyjnym sklepie.
Z sondażu SCC wynika, że ok. 3/4 klientów przychodzi do sklepu w celu dokonania zakupu konkretnego, wybranego wcześniej produktu, a jedynie co piąty konsument praktykuje showrooming (ogląda produkt w sklepie tradycyjnym, by kupić go później online).
Skąd tak duże zainteresowanie webroomingiem? Najczęściej wymienianymi zaletami tego rozwiązania są:
- brak konieczności płacenia za dostawę – 72%
- możliwość dokładnego obejrzenia kupowanego przedmiotu – 53%
- brak problemów ze zwrotem zakupu – 42%
- brak konieczności czekania kilku dni na dotarcie kupionego produktu – 41%.
Odpowiedz