Cross-channel marketing coraz popularniejszy wśród marketerów

Według opublikowanego przez Experian Marketing Services raportu The Digital Marketer, aż 80% marketerów zaplanowało na rok 2014 prowadzenie kampanii cross-channelowych.

Czym jest Cross-channel marketing?

Cross-channel marketing to coś więcej niż marketing posługujący się licznymi kanałami dotarcia do konsumenta. Kampanie cross-channelowe zakładają nie tylko prowadzenie jednoczesnych działań za pomocą różnych narzędzi – zakładają one integrację tych narzędzi dla osiągnięcia najlepszego rezultatu sprzedażowego.

Integracja różnych narzędzi i kanałów marketingowych stanowi zdecydowanie większe wyzwanie niż prowadzenie pojedynczych działań, przynosi też jednak znacznie lepsze rezultaty. Dlatego rozwiązanie to staje się coraz powszechniejsze wśród marketerów.

W ankiecie przeprowadzonej przez Experian Marketing Services aż 80% marketerów zapowiadało, że zamierza prowadzić kampanie cross-marketingowe w 2014 roku.

12% planowało integrowanie działań w dwóch kanałach, 38% – w trzech, 29% – w czterech, 7% – w pięciu, a 14% w więcej niż pięciu kanałach.

W perspektywie globalnej najbardziej zaawansowani w prowadzeniu działań cross-channelowych są marketerzy z Hiszpanii. W 2014 roku planowało prowadzić je aż 88% z nich, a 49% zamierzało robić to za pośrednictwem trzech różnych kanałów.

Zapytani o planowane stosowanie poszczególnych kanałów komunikacji marketerzy wymieniali przede wszystkim:

– strony internetowe – 63%

– e-mail marketing – 60%

– search marketing – 39%

– social marketing (działania nieodpłatne) – 29%

– reklamę displayową online – 24%

Gromadzenie danych i zarządzanie nimi

Kluczowym zagadnieniem związanym z tą formą marketingu jest zdolność gromadzenia danych dotyczących m.in. aktywności konsumentów czy skuteczności działań marketingowych.

Posiadanie większej ilości danych na temat klientów pozwala na dostosowanie przekazu do ich oczekiwań i co za tym idzie polepszenie ich doświadczeń w kontakcie z marką. Znajomość cech, preferencji i zachowań konsumenta zapewnia skuteczniejszą komunikację z nim.

W roku 2013 o 18% więcej marketerów zbierało informacje o datach urodzin konsumentów niż w roku 2012, a o 16% wzrosła liczba firm gromadzących kody pocztowe potencjalnych klientów. Więcej marketerów zbiera też dane dotyczące imienia, nazwiska, numeru telefonu, płci czy kraju zamieszkania.

Według badań Experian, marketerzy uważają, że największym wyzwaniem w tym zakresie jest umiejętność zarządzania ustrukturyzowanymi i nieustrukturyzowanymi danymi. 53% badanych firm robiło to ręcznie, a co za tym idzie „błąd ludzki” był uznawany za najczęstszą przyczynę niedoskonałości bazy danych.

Wielość sposobów korzystania z contentu

Na przykładzie mediów społecznościowych możemy zaobserwować jak różnych urządzeń używają konsumenci by zapoznać się z interesującymi ich treściami.

Sposoby korzystania z mediów społecznościowych:

– telefony komórkowe – 65%,

– komputer używany w domu – 52%,

– tablet – 24%,

– komputer używany w pracy – 20%,

– konsola do gier – 3%,

– odtwarzacz MP3 – 2%.

Konsumenci wybierają takie narzędzie komunikacji jakie jest dla nich najwygodniejsze w danym momencie. Są pod tym względem elastyczni – 47% dorosłych użytkowników social media korzysta z nich za pomocą co najmniej dwóch rodzajów urządzeń, a 16% używa do tego trzech lub więcej sposobów. Najczęstszym “zestawem” jest domowy komputer i smartfon (taką kombinację wybiera 28% wszystkich użytkowników mediów społecznościowych).

Channel-crossing w mediach społecznościowych i e-mailingu

Wielu marketerów wykorzystuje dziś siłę mediów społecznościowych dla zwiększenia zasięgu marki i poziomu zaangażowania konsumentów. Experian Marketing Services podaje następujące dane, dotyczące integrowania e-mailingu z mediami społecznościowymi:

– 96% marketerów zmieszczało linki do swoich profilu społecznościowych w nagłówkach lub stopkach e-maili

– 43% wykorzystywało w e-mailach przycisk „lubię to” (Facebook)

– 33% zamieszczało przycisk „przypnij to” (Pinterest)

– 31% zamieszczało przycisk „tweetuj”.

Serwisy społecznościowe, które najczęściej były łączone z e-mailem to Facebook, Twitter, Pinterest, YouTube i Instagram.

Zalety cross-channel marketingu

Wśród głównych zalet z prowadzenia cross-channel marketingu wymienia się takie elementy jak:

  • Lepsze przyciąganie uwagi: działanie w tak szeroki sposób pozwala dotrzeć do większej liczby konsumentów i zwiększyć rozpoznawalność marki.
  • Umożliwienie konsumentowi korzystania z jego ulubionego medium: jeżeli firma obecna jest w wielu odmiennych kanałach i mediach, to umożliwia potencjalnym klientom zapoznawanie się z informacjami za pomocą tych narzędzi, które lubią najbardziej.
  • Więcej miejsc gdzie można spotkać konsumenta: wielokrotne przecinanie się ścieżek konsumenta z treściami danej firmy umożliwia gromadzenie większej ilości informacji o potencjalnych klientach i poznanie ich preferencji.
  • Spójność marki: korzystanie z wielu kanałów komunikacji oznacza, że można formułować spójny przekaz i docierać z nim do konsumentów za pomocą różnych mediów, wielotorowo budując swoją reputację.

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.