Według opublikowanego przez Experian Marketing Services raportu The Digital Marketer, aż 80% marketerów zaplanowało na rok 2014 prowadzenie kampanii cross-channelowych.
Czym jest Cross-channel marketing?
Cross-channel marketing to coś więcej niż marketing posługujący się licznymi kanałami dotarcia do konsumenta. Kampanie cross-channelowe zakładają nie tylko prowadzenie jednoczesnych działań za pomocą różnych narzędzi – zakładają one integrację tych narzędzi dla osiągnięcia najlepszego rezultatu sprzedażowego.
Integracja różnych narzędzi i kanałów marketingowych stanowi zdecydowanie większe wyzwanie niż prowadzenie pojedynczych działań, przynosi też jednak znacznie lepsze rezultaty. Dlatego rozwiązanie to staje się coraz powszechniejsze wśród marketerów.
W ankiecie przeprowadzonej przez Experian Marketing Services aż 80% marketerów zapowiadało, że zamierza prowadzić kampanie cross-marketingowe w 2014 roku.
12% planowało integrowanie działań w dwóch kanałach, 38% – w trzech, 29% – w czterech, 7% – w pięciu, a 14% w więcej niż pięciu kanałach.
W perspektywie globalnej najbardziej zaawansowani w prowadzeniu działań cross-channelowych są marketerzy z Hiszpanii. W 2014 roku planowało prowadzić je aż 88% z nich, a 49% zamierzało robić to za pośrednictwem trzech różnych kanałów.
Zapytani o planowane stosowanie poszczególnych kanałów komunikacji marketerzy wymieniali przede wszystkim:
– strony internetowe – 63%
– e-mail marketing – 60%
– search marketing – 39%
– social marketing (działania nieodpłatne) – 29%
– reklamę displayową online – 24%
Gromadzenie danych i zarządzanie nimi
Kluczowym zagadnieniem związanym z tą formą marketingu jest zdolność gromadzenia danych dotyczących m.in. aktywności konsumentów czy skuteczności działań marketingowych.
Posiadanie większej ilości danych na temat klientów pozwala na dostosowanie przekazu do ich oczekiwań i co za tym idzie polepszenie ich doświadczeń w kontakcie z marką. Znajomość cech, preferencji i zachowań konsumenta zapewnia skuteczniejszą komunikację z nim.
W roku 2013 o 18% więcej marketerów zbierało informacje o datach urodzin konsumentów niż w roku 2012, a o 16% wzrosła liczba firm gromadzących kody pocztowe potencjalnych klientów. Więcej marketerów zbiera też dane dotyczące imienia, nazwiska, numeru telefonu, płci czy kraju zamieszkania.
Według badań Experian, marketerzy uważają, że największym wyzwaniem w tym zakresie jest umiejętność zarządzania ustrukturyzowanymi i nieustrukturyzowanymi danymi. 53% badanych firm robiło to ręcznie, a co za tym idzie „błąd ludzki” był uznawany za najczęstszą przyczynę niedoskonałości bazy danych.
Wielość sposobów korzystania z contentu
Na przykładzie mediów społecznościowych możemy zaobserwować jak różnych urządzeń używają konsumenci by zapoznać się z interesującymi ich treściami.
Sposoby korzystania z mediów społecznościowych:
– telefony komórkowe – 65%,
– komputer używany w domu – 52%,
– tablet – 24%,
– komputer używany w pracy – 20%,
– konsola do gier – 3%,
– odtwarzacz MP3 – 2%.
Konsumenci wybierają takie narzędzie komunikacji jakie jest dla nich najwygodniejsze w danym momencie. Są pod tym względem elastyczni – 47% dorosłych użytkowników social media korzysta z nich za pomocą co najmniej dwóch rodzajów urządzeń, a 16% używa do tego trzech lub więcej sposobów. Najczęstszym “zestawem” jest domowy komputer i smartfon (taką kombinację wybiera 28% wszystkich użytkowników mediów społecznościowych).
Channel-crossing w mediach społecznościowych i e-mailingu
Wielu marketerów wykorzystuje dziś siłę mediów społecznościowych dla zwiększenia zasięgu marki i poziomu zaangażowania konsumentów. Experian Marketing Services podaje następujące dane, dotyczące integrowania e-mailingu z mediami społecznościowymi:
– 96% marketerów zmieszczało linki do swoich profilu społecznościowych w nagłówkach lub stopkach e-maili
– 43% wykorzystywało w e-mailach przycisk „lubię to” (Facebook)
– 33% zamieszczało przycisk „przypnij to” (Pinterest)
– 31% zamieszczało przycisk „tweetuj”.
Serwisy społecznościowe, które najczęściej były łączone z e-mailem to Facebook, Twitter, Pinterest, YouTube i Instagram.
Zalety cross-channel marketingu
Wśród głównych zalet z prowadzenia cross-channel marketingu wymienia się takie elementy jak:
- Lepsze przyciąganie uwagi: działanie w tak szeroki sposób pozwala dotrzeć do większej liczby konsumentów i zwiększyć rozpoznawalność marki.
- Umożliwienie konsumentowi korzystania z jego ulubionego medium: jeżeli firma obecna jest w wielu odmiennych kanałach i mediach, to umożliwia potencjalnym klientom zapoznawanie się z informacjami za pomocą tych narzędzi, które lubią najbardziej.
- Więcej miejsc gdzie można spotkać konsumenta: wielokrotne przecinanie się ścieżek konsumenta z treściami danej firmy umożliwia gromadzenie większej ilości informacji o potencjalnych klientach i poznanie ich preferencji.
- Spójność marki: korzystanie z wielu kanałów komunikacji oznacza, że można formułować spójny przekaz i docierać z nim do konsumentów za pomocą różnych mediów, wielotorowo budując swoją reputację.
Odpowiedz