Jaki dzień tygodnia jest najlepszy na wysłanie e-maila z ofertą? Czy klienci chętniej zapoznają się z treściami otrzymanymi w weekend czy w dzień roboczy? Jaka godzina wysyłki zapewnia najlepszą konwersję? Jakie tytuły najskuteczniej przyciągają uwagę konsumenta? Czy konkretne słowa zawarte w tytule wiadomości przekładają się na wyniki konwersji i sprzedaży?
Jedynym sposobem, żeby uzyskać wiarygodne odpowiedzi na te pytania jest sprawdzenie różnych możliwości w praktyce. Sposobem na to są testy A/B, które umożliwiają wyłonienie najlepszej wersji e-maila, firmowej strony internetowej czy landing page’a.
Jest to możliwe w systemie Marketing Automation, który pozwala modyfikować różne elementy e-maila (np. tytuł, treść, nazwę nadawcy) i wysyłać różniące się między sobą wersje do określonych grup odbiorców, a następnie monitorować rezultaty jakie przynosi każdy z przygotowanych wariantów. Ten, który osiąga najlepsze wyniki powinien zostać wysłany do ogółu kontaktów należących do danej grupy docelowej.
Zastosowanie testów A/B pozwala na optymalizację mailingów, w taki sposób by przynosiły one oczekiwane rezultaty.
Jak to działa?
Podstawową ideą działania testów A/B jest dokonanie wyboru najlepszej i najskuteczniejszej wersji e-maila, landing page’a czy strony internetowej.
System Marketing Automation pozwala na przetestowanie nawet pięciu wersji e-maila różniących się konkretnym elementem i wyłonienie tej, która przynosi najlepsze wyniki. W przypadku tak zaawansowanych możliwości analizy dotyczącej kilku różnych wariantów wiadomości możemy mówić o testach A/B/X.
Do tych zmiennych elementów może należeć tytuł wiadomości, elementy graficzne, zawarta w e-mailu treść, nazwa nadawcy czy termin wysyłki.
Załóżmy, że firma chce rozesłać swoim klientom informację z zachętą do skorzystania z obniżki cen. Jednym z elementów, który może wpłynąć na poziom konwersji takiego e-maila i jego przełożenie na dokonane zakupy będzie z pewnością nadany tej wiadomości tytuł. W jednej wersji tytułu może się zatem pojawić wyrażenie „promocja”, w innym „oferta specjalna”, w kolejnym “obniżka cen”, a w jeszcze następnym np. „wyjątkowa okazja”.
Po wygenerowaniu kilku takich wersji mailingu ważne jest też wyznaczenie wskaźnika, na podstawie którego dany wariant wiadomości zostanie uznany za najskuteczniejszy. Może on dotyczyć konwersji e-maila, liczby osiągniętych otwarć, kliknięć w zawarte w treści linki czy pobrań określonego pliku.
Należy również określić okres czasu przez jaki ma trwać test – wyniki mogą zostać porównane np. po trzech godzinach od wykonanej wysyłki. Następnie pozostaje wyznaczenie reprezentatywnej wielkości grupy testowej. Każdą z przygotowanych wersji e-maila można wysłać np. do 10% swojej bazy kontaktów. A tą wersję, która osiągnie najlepsze wyniki rozdystrybuować do wszystkich pozostałych kontaktów należących do wyznaczonej grupy docelowej.
Jeżeli zatem okaże się, że np. po wyznaczonych systemowi trzech godzinach od wysłania e-maila, najlepszy wynik konwersji uzyskany zostanie przez e-maila z wyrażeniem “oferta specjalna”, to właśnie on powinien zostać rozesłany do pozostałych odbiorców.
Jakie korzyści dają testy A/B
Podstawową korzyścią płynącą z zastosowania testów A/B w wysyłce e-mail czy tworzeniu stron internetowych jest możliwość wybrania takiej wersji, która najlepiej przełoży się na konkretne wyniki. W przypadku e-maili będzie to zazwyczaj poziom konwersji (otwarcia e-maila, kliknięcia w linki) oraz osiągnięte dzięki mailingowi wyniki sprzedaży.
Zastosowanie testów A/B ma również ma również inne plusy:
- Pozwala lepiej poznać zachowania aktualnych i potencjalnych klientów, zidentyfikować elementy, które najbardziej na nich działają i które są decydującym czynnikiem wpływającym na ich aktywności.
- Umożliwia zdiagnozowanie słabych punktów danej kreacji, np. wykrycie tych elementów strony internetowej. które nie spełniają swojej funkcji i zastąpienie ich elementami skuteczniejszymi.
- Pozwala na całkowite przeprojektowanie kreacji, które mogły do tej pory wydawać się skuteczne, lecz jak wykazują testy posiadają liczne wady (zmiana nie tylko poszczególnych fragmentów, lecz całkowita przebudowa strony internetowej).
Testy A/B umożliwiają podejmowanie szybkich decyzji dotyczących elementów zawartych na stronach internetowych oraz ich szaty graficznej i pozwalają na zwiększenie skuteczności kampanii e-mailingowych. Są proste do przeprowadzenia, zapewniają czytelne porównanie określonych wskaźników, a ich wyniki są łatwe do interpretacji.
Odpowiedz