Jakie znaczenie mają social media w dostarczaniu konsumentom newsów? Jak wielu internautów czerpie informacje o aktualnych wydarzeniach za ich pomocą?
Newsy odgrywają ważną rolę w serwisach społecznościowych. Mniej więcej połowa użytkowników Facebooka i Twittera wykorzystuje te serwisy do pozyskiwania informacji o bieżących wydarzeniach. YouTube spełnia taką rolę dla jednej piątej swoich użytkowników. Mniejszy zasięg w tej dziedzinie mają takie serwisy, jak MySpace czy LinkedIn.
Według Pew Research Center konsumpcja informacji wśród dorosłych Amerykanów rozkłada się następująco:
- reddit – 62% użytkowników tego serwisu, wykorzystuje go do pozyskiwania newsów
- Twitter – 52%
- Facebook – 47%
- Google Plus – 30%
- Tumblr – 29%
- YouTube – 20%
- MySpace – 14%
- LinkedIn – 13%
Po zestawieniu powyższych wyników z danymi o ilości użytkowników każdego z serwisów, okazje się, że Facebook – który jest najpopularniejszym tego typu serwisem w Stanach Zjednoczonych (używa go 64% dorosłych Amerykanów) – jest również najbardziej znaczącym medium społecznościowym pod względem konsumpcji newsów. Jeżeli uwzględnimy ogólną liczbę użytkowników serwisu i liczbę osób, które wykorzystują go do czytania newsów (47%), okaże się, że 30% dorosłych Amerykanów dowiaduje się o bieżących wydarzeniach za pośrednictwem Facebooka.
Biorąc pod uwagę ogólną liczbę użytkowników, kolejnymi istotnymi źródłami informacji są dla Amerykanów YouTube i Twitter. Serwis reddit, który jest używany głównie do czytania newsów, dociera natomiast jedynie do 3% Amerykanów.
Jeżeli weźmiemy pod uwagę użytkowników pięciu zbadanych przez Pew Research Center mediów społecznościowych (Facebook, Twitter, YouTube, Google Plus, LinkedIn), okazuje się, że:
- 65% z nich czerpie informacje tylko z jednego z nich (dla 85% z nich jest to Facebook)
- 26% pozyskuje newsy z dwóch spośród wymienionych serwisów
- 9% używa w tym celu co najmniej trzech mediów społecznościowych.
Ci, którzy używają więcej niż jednego medium społecznościowego w celu zdobycia newsów, jako jedno z nich wymieniają zazwyczaj Facebooka.
Jaki procent konsumentów informacji w mediach społecznościowych (innych niż Facebook) korzysta również z Facebooka?
- Twitter – 71%
- YouTube – 64%
- Google Plus – 60%
- LinkedIn – 57%
Dane te świadczą o sporym znaczeniu mediów społecznościowym w konsumpcji informacji o aktualnych wydarzeniach. Wyjątkową rolę odgrywa tu Facebook, który stanowi źródło newsów niemal dla co trzeciego dorosłego Amerykanina i jest chętnie wykorzystywany także przez te osoby, które czerpią wiedzę o bieżących zdarzeniach z innych serwisów.
Odpowiedz