NesletterZapisz się do newslettera i bądź na bieżącoZapisz się
20 August 2025
Artykuły

Generalne porządki w Marketing Automation. Jak w jeden dzień odświeżyć stare scenariusze i podkręcić ich wyniki o 20%

  • 12 sierpnia, 2025
  • 5 min read
[addtoany]
Generalne porządki w Marketing Automation. Jak w jeden dzień odświeżyć stare scenariusze i podkręcić ich wyniki o 20%

Scenariusze automatyzacji uruchomione kilka miesięcy temu działają sprawnie, więc można o nich zapomnieć? Nie do końca. Zmieniają się preferencje odbiorców, aktualizuje się oferta. A scenariusze? Nadal działają według starych założeń. Zobacz, jak w prosty sposób możesz zwiększyć ich efektywność.

Dlaczego nawet najlepsze scenariusze się starzeją?

Marketing Automation to nie „ustaw i zapomnij”. Wskaźnik otwarć wiadomości spadł z 35% do 25%? Kliknięcia w linki wyhamowały na poziomie 2%? To nie wina niewdzięcznych odbiorców. Główne przyczyny to:

  • Bałagan w bazie – nie reklamuj ciągle produktów wyłącznie tylko z jednej kategorii. Dodaj produkty do Feed Managera, żeby uniknąć reklamowania czegoś, czego nie ma na stanie. W ten sposób przeniesiesz personalizację wiadomości na poziom wyższy niż tylko zmiana imienia.
  • Nieaktualna (lub niewłaściwie zrobiona) segmentacja – segmenty muszą być na bieżąco aktualizowane, może się też okazać, że musisz tworzyć kolejny segment, ponieważ dotychczasowe nie sprawdzają się już tak dobrze.
  • Zapominanie o zmianach – jeśli zmieniła się strona z daną kategorią, to nie podawaj wciąż linków do tej starej. Nie reklamuj promocji 20% lojalnym klientom, dla których została uruchomiona specjalna kampania ze zniżką 25%. Scenariusze mają Ci ułatwić komunikację z klientem, a nie wprowadzić go w błąd.

Regularny audyt to nie fanaberia perfekcjonistów. To konieczność biznesowa. Nie potrzebujesz tygodnia na analizę każdego scenariusza. Skuteczny audyt wykonasz etapowo, w dużo krótszym czasie.

Zoptymalizuj scenariusze krok po kroku

Zacznij od cyfr. Wejdź do raportów i przeanalizuj kluczowe metryki na przykład z ostatnich 3 miesięcy. Sprawdź wskaźnik otwarć, kliknięć, konwersji, a także przeanalizuj, ile osób zrezygnowało z Twoich usług. Porównaj obecne wyniki z danymi sprzed 6 miesięcy. Zamiast analizować wszystkie scenariusze, skup się na tych najważniejszych, które generują największy ruch lub przychód.

Otwórz każdy z wybranych scenariuszy i sprawdź warunki wejścia. Zadaj sobie pytania: Czy kryteria segmentacji są aktualne? Czy definicja „zainteresowanego leada” nie zmieniła się? Czy scenariusz nie trafił w ślepą uliczkę (np. promuje produkt, którego już nie ma w ofercie)?

Typowe problemy, które znajdziesz:

  • Scenariusze z reklamą produktów wycofanych ze sprzedaży
  • Nieaktualne ceny, które różnią się na stronie od tych reklamowanych w kampanii
  • Wysyłka wiadomości do nieaktualnych segmentów

Sprawdź aktualność informacji – ceny, daty promocji, linki do produktów, dane kontaktowe.

Upewnij się, czy nie trzeba odświeżyć treści oraz grafik (czy nie zawierają one na przykład nieaktualnego wyglądu produktu, starego opakowania itp.).

Istnieje prosty sposób na poprawę wskaźnika otwarć. Przetestuj spersonalizowane komunikaty, które automatycznie wypełnią pola danymi klienta. Zamiast: “Wyprzedaż” napisz: „Hej Dawid, -30% kończy się jutro!”. Zmiana samego tematu może podnieść wskaźnik otwarć nawet o 29% (źródło: https://instapage.com/blog/personalization-statistics/).

Przejdź przez każdy scenariusz jak przez labirynt. Zobacz, czy wszystkie ścieżki prowadzą do logicznych akcji. Ustaw odpowiedni czas pomiędzy kolejnymi wykonywanymi czynnościami, posprawdzaj zakończenia – czy komunikacja z odbiorcą nie urywa się nagle w nieodpowiednim momencie.

Problem: Standardowy scenariusz przypomnień o webinarze (np. „wyślij maila 3 dni przed” i „1 dzień przed”) ma logiczną lukę. Jest skuteczny tylko dla osób, które zarejestrują się z odpowiednim wyprzedzeniem.

Konsekwencje: Osoby zapisujące się w ostatniej chwili, np. na 12 godzin przed startem, „wpadają” do scenariusza już po zaplanowanych terminach wysyłek. Otrzymają potwierdzenie zapisu, ale żadnego z kluczowych przypomnień, co może negatywnie wpłynąć na frekwencję.

Chcesz, żeby analiza scenariuszy była jeszcze szybsza i bardziej precyzyjna? Sprawdź funkcjonalności analityczne iPresso i zoptymalizuj procesy automatyzacji.

Jak na bieżąco odświeżać scenariusze?

Regularne przeprowadzanie audytu to klucz do utrzymania wysokiej skuteczności kampanii marketingowych. Warto zaplanować w kalendarzu cykliczne przeglądy, na przykład co miesiąc lub kwartał, w zależności od intensywności działań.

Stworzenie dedykowanego scenariusza w iPresso do wysyłania przypomnień o audycie to doskonały pomysł, który automatyzuje proces i zapewnia, że nikt z zespołu nie przegapi terminu. Taki scenariusz może wysyłać wiadomości z konkretnymi wskazówkami, co należy sprawdzić oraz w jakim terminie trzeba to wykonać.

Częste pułapki podczas optymalizacji

  • Zmiany w każdym scenariuszu

Nie musisz optymalizować wszystkich scenariuszy. Jeśli coś sprawdza się dobrze, to lepiej tego nie ruszać, bo może się okazać, że optymalizacja przyniosła odwrotny efekt. Skup się na scenariuszach, których wyniki nie są satysfakcjonujące lub ostatnio widać mocne spadki.

  • Za krótkie okresy testowe

Kilka dni testów to za mało na wyciągnięcie wniosków. Być może w tym czasie nikt nie kliknie w linki podane w wiadomościach albo nawet nie spełni kryteriów uruchomienia danej akcji.

  • Problemy z przekształceniem leadów w klientów

Sprawdzaj pełną ścieżkę – od pierwszego styku z firmą aż do momentu sprzedaży. Może się okazać, że w scenariuszu zawodzi jakiś jeden krok – wiadomości o kończącej się wyprzedaży są wysyłane za późno, przez co kiedy już masz użytkowników wykazujących realne zainteresowanie produktem, oni nagle odchodzą i nie korzystają z Twoich usług. A może okaże się, że kontakt urwał się tam, gdzie nie powinien i po prostu trzeba dorobić parę kroków w scenariuszu?

Podsumowanie

Przeglądaj i cyklicznie aktualizuj istniejące scenariusze, aby kampanie były efektywne. Analizuj dane krok po kroku i sprawdź, czy dany scenariusz jest aktualny, a następnie przetestuj go i popraw ewentualne błędy.
Chcesz dowiedzieć się więcej o tworzeniu i optymalizowaniu scenariuszy? Wypełnij brief – pomożemy Ci dobrać odpowiednie narzędzia Marketing Automation.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *