Jeśli niedawno zacząłeś/aś nowy biznes, automatyzacja marketingu może pomóc ci szybciej osiągnąć swoje cele i usprawnić wiele codziennych procesów w twojej firmie. Nawet startup może odnieść duże korzyści z wykorzystania marketing automation, pod warunkiem że za tym, co robisz, stoi przemyślana strategia. W tym poście chcemy pokazać ci cztery narzędzia marketing automation, które są uniwersalne i mogą być bardzo pomocne w startupie.
Stworzenie nowego biznesu od zera może być ogromnym wyzwaniem. Z jednej strony chcesz zminimalizować wydatki i zmaksymalizować skuteczność swoich działań. Z drugiej strony chcesz położyć jak największy nacisk na działania i strategie, które przyniosą pozytywny zwrot z inwestycji tak szybko, jak to tylko możliwe. I właśnie na tym polega istota tych czterech narzędzi, które chcemy ci pokazać.
Wybrane przez nas narzędzia to:
- Planer kampanii,
- scenariusze MA,
- zarządzanie bazą kontaktów,
- I reagowanie na porzucone procesy (remarketing).
Przyjrzyjmy się bliżej każdemu z tych narzędzi i zobaczmy, jak mogą ci pomóc w pracy, szczególnie na wczesnym etapie rozwoju firmy.
Planer kampanii dla startupów
Najbardziej efektywne kampanie marketingowe to te, które są a) zaplanowane i b) dobrze przemyślane. Dzięki naszej nowej funkcji, którą nazwaliśmy planer kampanii, możesz opracować strategię działań marketingowych i zaplanować przyszłe kampanie w różnych kanałach komunikacji.
Nasz planer ma formę intuicyjnego kalendarza, w którym wszystko jest przejrzyście opisane. Możesz planować kampanie marketingowe w czasie, dzielić je według typów i kanałów marketingowych oraz przypisywać określone działania różnym członkom zespołu i zewnętrznym wykonawcom (np. freelancerom i agencjom) współpracującym z twoją firmą.
W rezultacie możesz łatwo zachować pełną kontrolę nad każdym aspektem swoich kampanii. Możesz zaplanować, kiedy się rozpoczną (i zakończą), kiedy zostaną wdrożone poszczególne etapy i jakie kanały komunikacji zostaną wykorzystane w tym procesie.
Ta funkcja jest szczególnie pomocna w przypadku corocznych okazji i świąt, takich jak Walentynki, Black Friday lub Boże Narodzenie.
Scenariusze marketing automation dla startupów
To nasze główne narzędzie i jednocześnie zdecydowanie najbardziej elastyczne. Dzięki scenariuszom MA możesz tworzyć zautomatyzowane przepływy komunikacji, które pozwolą ci pozostać w kontakcie z grupą docelową przy minimalnym zaangażowaniu czasowym. Scenariusze automatyzacji marketingu mogą wykorzystywać wiele innych funkcji dostępnych w iPresso i mogą być używane do:
- ratowania porzuconych procesów (omówimy to szerzej za chwilę),
- dystrybucji kodów promocyjnych i innych materiałów marketingowych (np. lead magnetów),
- wspierania działań reklamowych (PPC),
- pozostawania w kontakcie ze stałymi klientami za pośrednictwem różnych kanałów komunikacyjnych,
- dostarczania w sposób zautomatyzowany informacji, o które poprosili twoi klienci/użytkownicy.
W praktyce scenariusze MA to po prostu zestaw działań i reakcji. Klient wykonuje czynność X, a twoja firma odpowiada reakcją Y. Brzmi to prosto, ale możesz tworzyć nawet zaawansowane scenariusze od podstaw i decydować, jakie warunki muszą zostać spełnione, aby dany scenariusz został uruchomiony.
Na przykład możesz utworzyć scenariusz, w którym potencjalny klient odwiedza twoją stronę docelową i wysyła formularz kontaktowy, a twoja firma odsyła mu lead magnet dla potencjalnych klientów dostosowany do branży tego potencjalnego klienta (możesz mieć różne lead magnety dla różnych sektorów rynku i jednocześnie stworzyć kilka scenariuszy MA, które będą wysyłać właściwy plik w oparciu o to, co dana osoba napisała w formularzu kontaktowym).
Jakie są korzyści z takiego rozwiązania? Po pierwsze, odpowiedź może zostać wysłana niemal natychmiast, nawet jeśli ktoś skontaktował się z twoją firmą w środku nocy. Po drugie, nie musisz odpowiadać na każdy otrzymany e-mail; zdecydowaną większość tych reakcji można zautomatyzować za pomocą różnych scenariuszy MA. W rezultacie zwiększasz produktywność i oszczędzasz czas.
Zarządzanie kontaktami w startupie
Gdzie przechowujesz dane swoich klientów? Nawet w 2024 roku wiele firm, zwłaszcza MŚP, przechowuje dane klientów w wielu różnych miejscach. Może to łatwo doprowadzić do tzw. data chaos (chaos danych) w twojej firmie. Jeśli chcesz odnieść sukces ze swoim startupem, powinieneś/aś przechowywać wszystkie dane klientów w jednej uporządkowanej przestrzeni. W ten sposób nie musisz się martwić o utratę danych, bo wszystkie są w jednym miejscu. Po drugie, takie przechowywanie danych ułatwia ich wykorzystanie do celów analitycznych i marketingowych. Im lepiej znasz swoich klientów, tym lepsze teksty reklamowe możesz tworzyć i wysyłać bardziej spersonalizowane wiadomości do odbiorców.
Nasza funkcja zarządzania bazą kontaktów jest w praktyce rozwiązaniem CRM, które pozwala ci przechowywać i zarządzać wszystkimi kontaktami w twojej firmie w jednym miejscu. Ponadto tę funkcję można zintegrować z innymi narzędziami dostępnymi w ramach naszej platformy marketing automation, dzięki czemu możesz stworzyć jeden skuteczny ekosystem marketingowy, w którym wszystkie działania i informacje o klientach są przechowywane i dostępne z jednego panelu klienta.
Dzięki temu twoja praca staje się bardziej wydajna i pozwala zaoszczędzić mnóstwo czasu. W tym miejscu warto wspomnieć o jeszcze jednej ciekawej funkcji w ramach tego narzędzia. Nasz system pozwala ci tworzyć relacje między kontaktami w bazach danych. Na przykład, jeśli prowadzisz startup z branży healthcare, możesz przypisać użytkowników do ich klinik lub lekarzy rodzinnych, co pozwala ci jeszcze bardziej spersonalizować komunikację z nimi.
Czy twój startup reaguje na porzucone procesy?
Na koniec chcemy wspomnieć o czymś, co często stanowi problem w wielu startupach. Na początku swojej działalności musisz w pełni wykorzystać każdego potencjalnego leada. Nie możesz sobie pozwolić na świadomą utratę szans na sprzedaż. Jednak wiele startupów nie reaguje na porzucone procesy (np. niewysłane formularze kontaktowe). Wynika to z tego, że niektóre z nich nie wiedzą, jak to zrobić, ale w wielu przypadkach, jest to po prostu wynik zaniedbania.
Prawda jest taka, że nawet jeśli możesz uratować 5 lub 10% porzuconych procesów w swojej firmie, możesz w ten sposób znacznie zwiększyć przychody i pozyskać więcej płacących klientów. Dlatego uważamy, że każdy startup powinien mieć strategię reagowania na porzucone procesy. A dzięki tej funkcji jest to naprawdę proste i skuteczne! Ta funkcja wykorzystuje scenariusze automatyzacji marketingu, ale koncentruje się wyłącznie na osobach, które weszły w jakąś interakcję z twoją marką, ale jej nie dokończyły (jak w poniższym przykładzie):
W ten sposób możesz odpowiadać zarówno na porzucone procesy, jak i koszyki (jeśli prowadzisz działalność e-commerce) i dać każdemu potencjalnemu klientowi szansę na powrót i skorzystanie z twojej oferty. I jak w przypadku wszystkiego, co tyczy się automatyzacji marketingu, twoje zaangażowanie w cały proces jest minimalne. Musisz tylko ustawić konkretne scenariusze i swoje odpowiedzi, i gotowe! Teraz iPresso będzie odpowiadać na wszystkie procesy, które zostały porzucone w twojej firmie. I będzie to robić 24/7, 365 dni w roku.
Przyspiesz rozwój swojego startupu z iPresso!
Jeśli pracujesz właśnie nad startupem, automatyzacja marketingu może znacznie przyspieszyć twój rozwój, przede wszystkim, jeśli chodzi o marketing i sprzedaż. Jeśli chcesz wypróbować naszą platformę, skontaktuj się z nami! Wiemy, że chcesz podjąć świadomą decyzję i sprawdzić, czy nasza platforma okaże się przydatna w twojej firmie. Dlatego zapraszamy cię do skorzystania z naszego 30-dniowego bezpłatnego dostępu próbnego (nie wymagamy karty kredytowej). Wszystko, co musisz zrobić, to wysłać nam krótki formularz.
Możesz zrobić to tutaj!
Odpowiedz