Obliczanie ROI z Marketing Automation

Po wdrożeniu automatyzacji marketingu (MA) w Twojej firmie, pewnie zastanawiałeś się, czy koszty nie są zbyt wysokie. Podejmując jakiekolwiek działania zawsze jest obawa, że planowane zmiany nie przyniosą korzyści, które przewyższałyby różnego rodzaju opłaty. Czy wiesz, że możesz w prosty sposób sprawdzić, czy inwestycja się opłaca? Warto co jakiś czas obliczać ROI i w tym artykule dowiesz się, jak to zrobić.

Co to jest ROI

Pełna nazwa to Return on Investment, czyli zwrot z inwestycji. Ten procentowy wskaźnik pozwoli ocenić efektywność danej kampanii i porównać ją z innymi. Do obliczenia ROI w Marketing Automation można wykorzystać standardową formułę, porównującą wygenerowane zyski (korzyści) z inwestycją (kosztami). Najważniejsze jest więc trafne zidentyfikowanie tych parametrów.

Określenie kosztów

Przy ROI w automatyzacji marketingu należy pamiętać przede wszystkim o opłatach związanych z wdrożeniem systemu, ale również jego utrzymaniem w przyszłości. Poza zakupem oprogramowania trzeba też doliczyć koszty zatrudnienia specjalistów (np. specjalisty Marketing Automation, o którym pisaliśmy na blogu tutaj), wypłat pensji, szkoleń i opłat związanych z integracją systemu z innymi narzędziami. Nie powinno się zapominać również o inwestycjach w różne aktualizacje i optymalizacje. Mogą wystąpić również inne koszty dodatkowe, takie jak chociażby wsparcie techniczne.

Ustalenie korzyści

Do obliczenia ROI jest również potrzebne zidentyfikowanie korzyści. Można porównać wiele działań, które były wykonywane wcześniej bez Marketing Automation do zmian, jakie nastąpiły przy wdrożeniu tego systemu. Na przykład przy sprawdzeniu przychodów, korzyścią może być wzrost sprzedaży z uwagi na spersonalizowaną rekomendację produktów, automatyczny follow-up z leadami oraz lepsze kampanie mailowe. Dodatkowo automatyzacja marketingu pozwala zaoszczędzić czas – zmniejsza ilość roboczogodzin przez automatyczne wykonywanie wielu zadań pracowników, co skutkuje oszczędnością kosztów. Automatyzacja marketingu umożliwia lepszą segmentację klientów oraz personalizację wiadomości, co przyczynia się do wzrostu konwersji.

Wzór obliczania ROI

Określiłeś już koszty i korzyści, jakie przyniosło wdrożenie Marketing Automation w Twojej firmie, więc pokażemy Ci teraz prosty wzór, który pozwoli obliczyć zwrot z inwestycji:

Co to oznacza w praktyce? Wyobraźmy sobie prosty przykład: dzięki Marketing Automation przychody wzrosły o 200 000 zł rocznie, a oszczędności na pracownikach to 50 000 zł, czyli łączna wartość korzyści wynosi 250 000 zł. Wdrożenie systemu wyniosło 100 000 zł, a roczne utrzymanie to 50 000 zł, więc łączny koszt wynosi 150 000 zł. ROI będzie równe:

Zwrot z tej inwestycji to 66,67%, czyli każda wydana złotówka przyniosła dodatkowy zysk w wysokości 66 groszy.

Monitorowanie KPI, czyli kluczowych wskaźników efektywności

Oczywiście nie można określać wpływu automatyzacji marketingu na podstawie wymyślonych danych. Warto śledzić kluczowe wskaźniki efektywności, takie jak:

  • Poprawa konwersji – Czy po wdrożeniu Marketing Automation zwiększyła się konwersja?
  • Wyższa wartość klienta (LTV) – Czy wzrosła wartość zakupów?
  • Niższe koszty pozyskania klienta (CAC) – Czy obniżył się koszt pozyskania nowego klienta?
  • Wzrost liczby leadów – Czy automatyzacja marketingu spowodowała zwiększenie ilości leadów?

Podsumowanie

Obliczanie ROI pozwala określić, czy dana inwestycja wiązała się z przewyższającymi ją zyskami. Za pomocą prostego wzoru możesz sprawdzić wyniki finansowe, które uzyskałeś z zastosowania Marketing Automation. Pamiętaj, by monitorować ROI np. kwartalnie lub rocznie oraz za każdym razem precyzyjnie określać korzyści i koszty, korzystając m.in. z KPI. Pozwoli to na ocenę długotrwałego wpływu automatyzacji marketingu. Teraz będziesz już wiedział, że to była dobra inwestycja.

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.