Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

NesletterZapisz się do newslettera i bądź na bieżącoZapisz się
22 July 2025
Artykuły

Obliczanie ROI z Marketing Automation

  • 13 września, 2024
  • 4 min read
[addtoany]
Obliczanie ROI z Marketing Automation

Po wdrożeniu automatyzacji marketingu (MA) w Twojej firmie, pewnie zastanawiałeś się, czy koszty nie są zbyt wysokie. Podejmując jakiekolwiek działania zawsze jest obawa, że planowane zmiany nie przyniosą korzyści, które przewyższałyby różnego rodzaju opłaty. Czy wiesz, że możesz w prosty sposób sprawdzić, czy inwestycja się opłaca? Warto co jakiś czas obliczać ROI i w tym artykule dowiesz się, jak to zrobić.

Co to jest ROI

Pełna nazwa to Return on Investment, czyli zwrot z inwestycji. Ten procentowy wskaźnik pozwoli ocenić efektywność danej kampanii i porównać ją z innymi. Do obliczenia ROI w Marketing Automation można wykorzystać standardową formułę, porównującą wygenerowane zyski (korzyści) z inwestycją (kosztami). Najważniejsze jest więc trafne zidentyfikowanie tych parametrów.

Określenie kosztów

Przy ROI w automatyzacji marketingu należy pamiętać przede wszystkim o opłatach związanych z wdrożeniem systemu, ale również jego utrzymaniem w przyszłości. Poza zakupem oprogramowania trzeba też doliczyć koszty zatrudnienia specjalistów (np. specjalisty Marketing Automation, o którym pisaliśmy na blogu tutaj), wypłat pensji, szkoleń i opłat związanych z integracją systemu z innymi narzędziami. Nie powinno się zapominać również o inwestycjach w różne aktualizacje i optymalizacje. Mogą wystąpić również inne koszty dodatkowe, takie jak chociażby wsparcie techniczne.

Ustalenie korzyści

Do obliczenia ROI jest również potrzebne zidentyfikowanie korzyści. Można porównać wiele działań, które były wykonywane wcześniej bez Marketing Automation do zmian, jakie nastąpiły przy wdrożeniu tego systemu. Na przykład przy sprawdzeniu przychodów, korzyścią może być wzrost sprzedaży z uwagi na spersonalizowaną rekomendację produktów, automatyczny follow-up z leadami oraz lepsze kampanie mailowe. Dodatkowo automatyzacja marketingu pozwala zaoszczędzić czas – zmniejsza ilość roboczogodzin przez automatyczne wykonywanie wielu zadań pracowników, co skutkuje oszczędnością kosztów. Automatyzacja marketingu umożliwia lepszą segmentację klientów oraz personalizację wiadomości, co przyczynia się do wzrostu konwersji.

Wzór obliczania ROI

Określiłeś już koszty i korzyści, jakie przyniosło wdrożenie Marketing Automation w Twojej firmie, więc pokażemy Ci teraz prosty wzór, który pozwoli obliczyć zwrot z inwestycji:

Co to oznacza w praktyce? Wyobraźmy sobie prosty przykład: dzięki Marketing Automation przychody wzrosły o 200 000 zł rocznie, a oszczędności na pracownikach to 50 000 zł, czyli łączna wartość korzyści wynosi 250 000 zł. Wdrożenie systemu wyniosło 100 000 zł, a roczne utrzymanie to 50 000 zł, więc łączny koszt wynosi 150 000 zł. ROI będzie równe:

Zwrot z tej inwestycji to 66,67%, czyli każda wydana złotówka przyniosła dodatkowy zysk w wysokości 66 groszy.

Monitorowanie KPI, czyli kluczowych wskaźników efektywności

Oczywiście nie można określać wpływu automatyzacji marketingu na podstawie wymyślonych danych. Warto śledzić kluczowe wskaźniki efektywności, takie jak:

  • Poprawa konwersji – Czy po wdrożeniu Marketing Automation zwiększyła się konwersja?
  • Wyższa wartość klienta (LTV) – Czy wzrosła wartość zakupów?
  • Niższe koszty pozyskania klienta (CAC) – Czy obniżył się koszt pozyskania nowego klienta?
  • Wzrost liczby leadów – Czy automatyzacja marketingu spowodowała zwiększenie ilości leadów?

Podsumowanie

Obliczanie ROI pozwala określić, czy dana inwestycja wiązała się z przewyższającymi ją zyskami. Za pomocą prostego wzoru możesz sprawdzić wyniki finansowe, które uzyskałeś z zastosowania Marketing Automation. Pamiętaj, by monitorować ROI np. kwartalnie lub rocznie oraz za każdym razem precyzyjnie określać korzyści i koszty, korzystając m.in. z KPI. Pozwoli to na ocenę długotrwałego wpływu automatyzacji marketingu. Teraz będziesz już wiedział, że to była dobra inwestycja.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *