Segmentacja klientów w marketing automation: Kluczowa strategia dla skuteczniejszych kampanii

Prowadząc biznes, na pewno komunikujesz się na różne sposoby z odbiorcami. Odpowiednio dobrana treść może przyczynić się do większej konwersji i sprzedaży na Twojej stronie. Istotne jest więc, by stosować kanał komunikacji preferowany przez konkretnego użytkownika oraz dostosowywać wiadomości do klienta. Jeśli chcesz prowadzić skuteczne kampanie marketingowe, powinieneś wykorzystywać segmentację, a my podpowiemy Ci, jak to zrobić.

Co to jest segmentacja

Załóżmy, że prowadzisz biuro podróży i chcesz powiadomić klientów o rabacie 10% na wszystkie wycieczki do Azji. Wyślesz tę wiadomość do każdego użytkownika Twojej strony? Możesz tak zrobić, ale wtedy reklamę otrzyma zarówno pasjonat podróży, który faktycznie jest zainteresowany Twoją ofertą, jak i też ktoś, kto zawsze wybiera najtańsze kierunki podróży i nigdy nie leciał poza Europę. To właśnie przykład braku segmentacji, czyli podziału klientów na grupy (według różnych kryteriów), w celu kierowania określonych kampanii tylko do konkretnego segmentu. W ten sposób możesz np. wyodrębnić tylko wszystkich takich pasjonatów, którzy są w stanie skorzystać z oferty. Ważne jest też to, że użytkownik może być jednocześnie np. w segmencie “lojalny”, jak i też w grupie “szuka nowości” oraz “mieszkaniec Warszawy”. Dzięki temu nie będziesz wysyłać wiadomości do niezainteresowanych osób i unikniesz niepotrzebnych kosztów. 

Jakie dane pozwolą na podział grup według kryteriów

Oczywiście mamy nadzieję, że nie zamierzasz przyporządkować klienta A do pierwszej grupy, a klienta B do drugiej tylko i wyłącznie losowo, bo wtedy segmentacja nie ma najmniejszego sensu. Odpowiednie dane pozwolą precyzyjnie określić, do którego segmentu przydzielić konkretną osobę, ale nie muszą one opierać się wyłącznie na informacjach demograficznych (np. płeć, wiek). Istotne mogą być chociażby: klikalność w linki, zapisanie się na wydarzenie czy zakup produktów. O zbieraniu danych pisaliśmy już wielokrotnie na blogu i najpopularniejsze oraz najwygodniejsze zastosowanie mają formularze kontaktowe. Użytkownik musi podać po prostu podstawowe dane oraz wyrazić odpowiednie zgody. Poza taką formą można również śledzić aktywność klienta na stronie, czy też przyporządkowywać osobie konkretne cechy na podstawie raportów RFM. Warto zastosować w tym celu Marketing Automation, a kontakty automatycznie zostaną przydzielone do segmentu na podstawie różnych atrybutów i podejmowanych akcji.

Segmentowanie użytkowników w iPresso

Po zebraniu odpowiednich danych i wykorzystaniu narzędzi ułatwiających ich zdobycie, w automatyczny sposób możesz tworzyć grupy, po czym kierować do nich konkretne wiadomości. Intuicyjny kreator w systemie iPresso pozwala na segmentację na wiele sposobów, chociażby w zależności od zaangażowania i podejmowanych czynności. Dzięki zapisaniu danego segmentu, może być on potem wykorzystany np. w scenariuszach Marketing Automation. W prosty sposób przeanalizujesz także segment, by kierować konkretne treści do odpowiedniej grupy. Dodatkowo warto też zastosować personalizację treści (np. poprzez dodanie do wiadomości pola, które automatycznie wypełni się danymi z bazy, takimi jak imię użytkownika), by jeszcze bardziej zwiększyć zainteresowanie i lojalność.

Zastosowanie segmentacji w wielu branżach

Wiesz już, o co chodzi w podziale klientów na segmenty. Ale jak właściwie wykorzystać to narzędzie? Tak naprawdę segmentacja ma bardzo szerokie zastosowanie. Pokażemy Ci kilka przykładów użycia segmentacji, by Twoje kampanie były dużo skuteczniejsze:

  • Wiadomości e-mail o materiałach dodatkowych wysyłane tylko do zapisanych na kurs językowy od podstaw – oferując różnego rodzaju szkolenia i kursy językowe musisz dostosować ofertę i wiadomości do odbiorców. Wiadomo, że miłośnicy jakiegoś języka, którzy chcą osiągnąć wyższy poziom, nie będą oczekiwać tego samego, co początkujący. Warto wysłać osobom rozpoczynającym jakiś kurs na poziomie podstawowym pomocne materiały np. poprzez mail, które ułatwią pierwszą styczność z danym językiem.
  • SMS o przedsprzedaży najnowszej gry, dostępnej w Twoim sklepie – tworząc formularz rejestracyjny dla wielu zainteresowanych przedsprzedażą, najlepiej wybrać szybki kanał komunikacji, np. wiadomości SMS. Zautomatyzowana wysyłka powinna być skierowana tylko dla konkretnej grupy, co jest możliwe właśnie dzięki segmentacji.
  • Powiadomienie o ofertach specjalnych w sklepach stacjonarnych dla wszystkich tych, którzy mieszkają w konkretnych miejscowościach – segmentacja jest niezbędna, jeżeli chcesz poinformować klientów o promocjach, które są dostępne tylko w lokalnym sklepie. Dodatkowo jest to niezwykle przydatne przy wydarzeniach (np. konkurs organizowany tylko w wybranych lokalizacjach), bowiem dzięki segmentom wiadomo, do których osób skierować daną informację. W ten sposób mieszkaniec Gdańska nie dostanie reklamy rabatu 10%, który jest tylko w sklepie w Warszawie, natomiast dowie się o nowej ofercie obowiązującej w swojej okolicy.

Podsumowanie

Segmentacja jest kluczowa przy prowadzeniu skutecznych kampanii marketingowych i komunikacji z klientami. Automatyzacja umożliwia podział użytkowników na grupy w prosty sposób, a także kierowanie wiadomości wyłącznie do osób zainteresowanych. W zależności od konkretnego segmentu, stosuje się odpowiedni kanał komunikacji i treść. Podział klientów ma szerokie zastosowanie niezależnie od branży, często wykorzystuje się go m.in. w e-commerce, edukacji, finansach czy też turystyce.

Zapraszamy cię do rozpoczęcia bezpłatnego 30-dniowego okresu próbnego i wypróbowania platformy iPresso. W ten sposób możesz zobaczyć, jak działają różne narzędzia do automatyzacji marketingu.

Zacznij tutaj!

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.