Chcąc mieć kampanie jak najlepiej dopasowane do poszczególnych klientów, musisz zwrócić uwagę na wiele czynników. Początkowo wydaje się to wręcz niemożliwe, by właściwie segmentować odbiorców, ponieważ ludzie mają różne zainteresowania. A gdyby tak móc sprawdzić, jakie działania wykonuje konkretny użytkownik? Poznaj analizę danych behawioralnych i zobacz, jak ją wykorzystać w połączeniu z Marketing Automation.
Co to jest analiza danych behawioralnych
Jeżeli chcesz poznać zachowania użytkownika oraz ich przyczyny, to musisz wykorzystać badania jakościowe, np. danych behawioralnych. Oczywiście dane ilościowe również są niezbędne przy prowadzeniu biznesu, ale odpowiadają tylko na część Twoich pytań, co do działań podjętych przez klienta. Danego użytkownika może zniechęcić lub zachęcić konkretny element, na który Ty nawet nie zwracasz uwagi. Przykładowo klienci mogą nie klikać w link z powodu nieczytelnej czcionki, która powoduje wątpliwości co do bezpieczeństwa i wiarygodności.
Dlaczego warto robić badania jakościowe
Niektórzy myślą, że analizując zwykłe dane ilościowe, dowiedzą się już wystarczających informacji o użytkownikach. To błąd, ponieważ dopiero analiza danych behawioralnych może uzyskać informacje, dlaczego klient podjął akurat taką akcję. Załóżmy, że prowadzisz sklep internetowy z obuwiem i od początku masz bardzo dużą ilość porzuconych koszyków. Dane ilościowe niestety nie pokazują przyczyny takiego działania, a Ty masz problem i nie wiesz, co robić dalej. Dzięki analizie danych behawioralnych poznasz, co kierowało osobami, które przerwały proces i np. będziesz wiedzieć, że wszystko spowodowane jest małą liczbą dostępnych metod dostawy, co nie odpowiada każdemu. To samo dotyczy prowadzonych kampanii marketingowych. Analizując dane zachowania klienta, w łatwy sposób poznasz jego oczekiwania i potrzeby.
Czy mogę wykorzystać znane mi narzędzia do Marketing Automation przy badaniach jakościowych?
Oczywiście, że tak! Damy kilka przykładów zastosowania automatyzacji marketingu w badaniach danych behawioralnych.
- Wykorzystanie bazy z danymi klientów – pozwala na sprawdzenie wielu ważnych informacji o kliencie. Nawet coś, co nie powinno budzić negatywnych emocji może okazać się kontrowersyjne, na przykład nazwa nowej kampanii reklamowej może niefortunnie po przetłumaczeniu na dany język znaczyć coś obraźliwego, a nawet wulgarnego.
- Śledzenie ścieżki zakupowej (Customer Journey) – dzięki m.in. użyciu scenariuszy Marketing Automation zaprojektujesz, co wydarzy się w zależności od akcji podjętej przez użytkownika. Przykładowo po wyrażeniu zainteresowania i kupieniu produktu, użytkownik automatycznie otrzyma wiadomość mail z podziękowaniem i rabatem na następne zakupy. Analizując dane, ilu klientom udało się przejść przez dany etap, możesz dojść choćby do błędnie działających rzeczy na stronie i poprawić je.
- Zastosowanie testów A/B – czasami drobne elementy decydują o pozytywnym bądź negatywnym odbiorze kampanii. W iPresso możesz przetestować, która wiadomość bardziej spodoba się użytkownikowi. Wystarczy tylko, że utworzysz różne wersje tej samej kampanii, a następnie roześlesz je testowo danym osobom. Po przeanalizowaniu zainteresowania każdym z wariantów, będziesz w stanie wysłać do klientów jedynie opcję, która osiągnęła w testach najlepszy efekt. Dodatkową zaletą takiego rozwiązania jest to, że testy można wykonywać wiele razy, zmieniając konkretny element.
Podsumowanie
Prowadząc biznes potrzebujesz zbierać dane zarówno ilościowe, jak i też jakościowe. Analizowanie danych behawioralnych pozwoli Ci na uzyskanie informacji, dlaczego konkretny użytkownik zachował się na stronie w określony sposób. Będziesz mógł określić przyczynę jego podjętej akcji oraz na tej podstawie wprowadzić nowe rozwiązania oraz ulepszyć już te istniejące.
Wypróbuj nasz system iPresso i otrzymaj darmową 30-dniową wersję testową. Kliknij tutaj i poznaj cały potencjał Marketing Automation.
Odpowiedz