Marketing Automation i startup. Czy takie połączenie ma sens?

Jeśli niedawno stworzyłeś/aś startup, musisz myśleć o całej liście rzeczy, a pozyskiwanie klientów i utrzymanie się na rynku to Twoje absolutne priorytety. W takiej sytuacji startupy często decydują się na ograniczanie wydatków, zwłaszcza na wczesnym etapie rozwoju. Należy jednak odpowiedzieć na ważne pytanie: czy warto oszczędzać także na automatyzacji marketingu? A może jest to istotny aspekt Twojego startupu i warto w niego zainwestować? Zobacz, co warto rozważyć.

Startupy zazwyczaj muszą wziąć pod uwagę wiele aspektów swojej działalności i mają ograniczone zasoby finansowe, co jest szczególnie trudne, jeśli nie otrzymały jeszcze żadnego finansowania i to właściciel finansuje przedsięwzięcie z własnej kieszeni.

Jeśli taka jest Twoja sytuacja, Twoim oczywistym pierwszym celem jest pozyskanie (i utrzymanie) pierwszych klientów lub użytkowników. I najprawdopodobniej zdecydowana większość tego, co robisz, kręci się wokół tego zagadnienia. Wszystkie inne rzeczy, takie jak skalowanie zespołu lub posiadanie ładnego biura, muszą poczekać, aż będzie Cię na to stać.

W wielu startupach oznacza to solidne cięcie kosztów, co jest rozsądne. Brak klientów lub niewielka ich liczba powodują, że koszty hamują lub wręcz uniemożliwiają rozwój. Musisz jednak zachować rozsądek — jeśli obniżysz zbyt wiele kosztów lub zrezygnujesz ze zbyt wielu usług, Twoja firma będzie miała trudności z utrzymaniem się na rynku i wejściem na nowy poziom rozwoju. Niektóre rzeczy, a pozyskiwanie i utrzymanie klientów z pewnością do nich należą, wymagają inwestycji.

Czy automatyzacja marketingu jest jedną z tych rzeczy? Jesteśmy w 100% przekonani, że odpowiedź brzmi tak. Ale nie mówimy tak tylko dlatego, że tym właśnie się zajmujemy; mamy solidne dowody na poparcie tego twierdzenia.

Jak marketing automation pomaga startupom

Odpowiedź składa się z czterech elementów. Oto one:

UPROSZCZONA ŚCIEŻKA ZAKUPOWA KLIENTÓW

Dzięki dobrej platformie do automatyzacji marketingu możesz zaplanować i zoptymalizować całą ścieżkę zakupową w Twojej firmie oraz wspierać klientów na różnych jej etapach. Innymi słowy, Twoja firma może znacznie lepiej zaspokajać potrzeby nowych klientów/użytkowników dzięki wdrożeniu automatyzacji marketingu.

Jakiś czas temu firma Ascend2 opublikowała raport The State of Marketing Automation 2023, w którym większość (75%) respondentów zgadza się ze stwierdzeniem, że marketing automation pomaga budować skuteczne ścieżki zakupowe:

Ta kwestia jest bardzo istotna – przy braku dobrze zaprojektowanej ścieżki zakupowej utrzymanie klienta będzie niezwykle trudne! Po prostu musisz dopracować tę część Twojego biznesu do perfekcji, szczególnie na początku, gdy starasz się zdobyć zaufanie i zaangażowanie pierwszych kupujących.

Scenariusze marketing automation

Dzięki scenariuszom MA możesz zaplanować i zoptymalizować całą komunikację pomiędzy Twoją firmą a jej klientami. Dzięki temu rozwiązaniu możesz w konkretny sposób reagować na działania podejmowane zarówno przez obecnych, jak i potencjalnych klientów, nawet jeśli nie są zalogowani! W ten sposób łatwiej jest przekształcić osoby, które po raz pierwszy odwiedzają Twoją witrynę w potencjalnych klientów.

DUŻE OSZCZĘDNOŚCI CZASOWE

Nie da się tego inaczej powiedzieć – marketing wymaga czasu. Lead generation wymaga czasu. Utrzymywanie dobrych relacji z klientami wymaga czasu. Połącz te wszystkie elementy w jedną całość, a okaże się, że musisz poświęcać dziesiątki godzin w miesiącu na zadaniach związanych wyłącznie z marketingiem.

Dzięki automatyzacji marketingu możesz skrócić ten czas o połowę (a czasem nawet więcej!). Dzieje się tak, ponieważ obecnie automatyzacja marketingu może pomóc Ci w niemal wszystkim, co jest związane z Twoją firmą, od wysyłania newsletterów po zarządzanie kontami Google Ads. W iPresso pomagamy naszym klientom w ponad 20 różnych aspektach marketingu i umożliwiamy ich całościową lub przynajmniej częściową automatyzację.

Przekłada się to na setki godzin zaoszczędzonych każdego roku! Cały ten czas zdecydowanie lepiej jest spędzić na bardziej strategicznej pracy, która pomoże Ci rozwijać się i skalować Twój startup. Oczywiście możesz co tydzień ręcznie wysyłać setki e-maili, ale czy jest to najlepszy sposób na wykorzystanie Twojego czasu? A może warto zatrudnić kogoś, kto zrobi to za Ciebie?

Jeśli traktujesz automatyzację marketingu jako wydatek, to samo dotyczy pracowników, których na obecnym etapie tak naprawdę nie potrzebujesz (pamiętaj, że pracownicy są jeszcze drożsi, niż platforma MA). W innym raporcie respondenci wymieniają oszczędność czasu jako największą korzyść z wprowadzenia automatyzacji marketingu w swojej firmie:

Źródło: https://instapage.com/blog/automation-statistics/

DOBRA BAZA NA PRZYSZŁOŚĆ

Marketing automatio może pomóc Ci w marketingu i generowaniu leadów na każdym etapie rozwoju Twojej firmy. Nawet ogromne, wielomilionowe korporacje korzystają z automatyzacji marketingu, aby utrzymać się na szczycie i przyciągać coraz to nowych potencjalnych klientów.

Tak właśnie traktujemy automatyzację marketingu w iPresso. Dajemy Ci dostęp do narzędzi typu CDP (customer data platform), dzięki którym od pierwszego dnia będziesz mógł efektywnie i całościowo zarządzać kontaktami z klientami.

Nawet startup musi skutecznie zarządzać swoimi klientami/użytkownikami, aby utrzymać ich zaangażowanie. Dzięki takiemu narzędziu możesz to robić przy minimalnym wysiłku i mieć pewność, że każdy klient/użytkownik jest odpowiednio zaopiekowany. Co więcej, ponieważ CDP to tylko jedna z wielu funkcji w naszym portfolio, co sprawia, że narzędzie to może również dać Ci lepszy wgląd w Twoich klientów, a mianowicie ich działania w Twojej firmie lub witrynie internetowej oraz historię komunikacji.

WSPARCIE DLA INNYCH KANAŁÓW MARKETINGOWYCH

Jak wspomnieliśmy wcześniej, dzięki automatyzacji marketingu możesz maksymalnie wykorzystać potencjał różnych kanałów marketingu i komunikacji w swoim startupie. W ten sposób możesz pozostać w kontakcie z klientami niezależnie od tego, z jakiego urządzenia korzystają i w jaki sposób trafili do Twojej firmy.

Dzięki iPresso możesz zautomatyzować różne aspekty następujących kanałów i narzędzi:

Dzięki temu możesz działać na wielu frontach i utrzymywać aktywną komunikację ze swoją grupą docelową.

Czy warto inwestować w automatyzację marketingu na wczesnym etapie rozwoju firmy?

Powróćmy do pytania, które zadaliśmy we wstępie. Prowadzisz startup i działasz od niedawna – czy warto inwestować w automatyzację marketingu na tak wczesnym etapie rozwoju? Uważamy, że tak, przede wszystkim dlatego, że dzięki MA możesz:

  • oszczędzić mnóstwo czasu,
  • łatwiej utrzymywać obecnych klientów/użytkowników,
  • łatwiej pozyskiwać nowych klientów,
  • położyć solidny fundament for przyszły rozwój firmy.

Rozumiemy jednak, że bardzo ostrożnie podchodzisz do swojego budżetu marketingowego. Dlatego zapraszamy Cię do rozpoczęcia bezpłatnego 30-dniowego okresu próbnego, który pozwoli Ci zobaczyć, jak automatyzacja marketingu może ułatwić Ci rozwój firmy. Po tym okresie będziesz mógł podjąć świadomą decyzję, czy potrzebujesz naszej platformy, czy nie.

Wystarczy, że prześlesz ten krótki formularz kontaktowy, a nasz zespół zajmie się resztą!

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.