Ratujemy porzucony koszyk. Przykładowy scenariusz Marketing Automation i najlepsze praktyki [2024]

Jeśli nie masz wdrożonego retargetingu, co miesiąc tracisz wielu potencjalnych klientów – takie są fakty. Z drugiej strony, wdrażając retargeting, możesz zwiększyć liczbę zamówień i klientów i to za ułamek kwoty, jaką musiałbyś zapłacić za nowego klienta. W tym poście chcemy pokazać Ci, jak najlepiej wykorzystać retargeting w Twoim sklepie internetowym, abyś mógł zbudować stabilniejszy biznes online. Opiszemy Ci też najlepsze praktyki w zakresie retargetingu i pokażemy Ci przykładowy scenariusz marketing automation, który możesz wdrożyć w swoim sklepie.

Według serwisu Statista wskaźnik porzuceń koszyka przekracza 75%, w zależności od regionu i kategorii zakupów:

Źródło: https://www.statista.com/statistics/546885/cart-abandonment-rate-region/

W praktyce oznacza to, że zdecydowana większość Twoich klientów podczas pierwszej wizyty w Twoim sklepie nic nie kupi. Stąd potrzeba retargetingu. Dzięki tej stosunkowo prostej technice marketingowej możesz pozostać w kontakcie z osobami, które odwiedziły Twój sklep, ale ostatecznie nie złożyły zamówienia.

Prawie wszystkie platformy reklamowe w Internecie posiadają własne systemy do retargetingu (określanego także jako remarketing), więc jeśli np. korzystasz z Google Ads do promowania swojej firmy w Google, możesz skorzystać z funkcji retargetingu wbudowanej w tę platformę. To samo dotyczy Facebooka, Instagrama itp. Ale oczywiście systemy te śledzą tylko tych użytkowników, którzy weszli do Twojego sklepu poprzez ich kanał. Jeśli zatem masz użytkownika, który odwiedził Twoją witrynę z polecenia lub bezpośredniego wyszukania, system Google Ads go nie rozpozna i w efekcie nie wdroży retargetingu w przypadku takiego klienta.

Dlatego retargeting powinien być również częścią Twojej witryny – chcesz bowiem retargetować WSZYSTKICH użytkowników, którzy nic nie kupili, niezależnie od tego, z jakiego źródła przyszli do Twojej strony. I właśnie coś takiego oferuje iPresso, ale o tym za chwilę.

Na początek przyjrzyjmy się, do jakich najlepszych praktyk warto się stosować, jeśli chcesz odnieść sukces z retargetingiem w 2024 roku i dalej.

10 najlepszych praktyk retargetingu

Stosuj się do tych porad, jeśli zależy Ci na tym, żeby prowadzić działania remarketingowe nie tylko skutecznie, ale także w pełni legalnie:

  • Segmentacja klientów: Retargeting musi być spersonalizowany. Podziel swoich odbiorców na segmenty w oparciu o różne czynniki, takie jak ich zachowanie na stronie lub produkty, które przeglądali. Jeśli dla przykładu jakiś klient oglądał buty w Twoim sklepie, Twoja strategia retargetingowa w jego przypadku powinna obejmować również buty – bo właśnie to interesuje tę konkretną osobę.
  • Odpowiednia częstotliwość: Remarketing wymaga wyczucia. Nie warto bombardować swoich klientów setkami reklam, które pojawiają się zaraz po opuszczeniu sklepu. W idealnym scenariuszu pierwsze przypomnienie powinieneś wysłać w ciągu godziny od ostatniej wizyty w Twoim sklepie, kolejne następnego dnia i kolejne jeszcze kilka dni później, ale na tym koniec. Nie bądź agresywnym sprzedawcą, który nie rozumie słowa „nie” – nikt ich nie lubi.
  • Nie tylko koszyki: Oczywiście sklepy internetowe są szczególnie zainteresowane śledzeniem porzuconych koszyków, ale nie jest to jedyna rzecz, którą możesz retargetować. Możesz także ratować inne porzucone procesy, takie jak formularze rejestracyjne czy formularze kontaktowe. To dobry sposób na wyróżnienie się na tle konkurencji, której zależy wyłącznie na sprzedaży.
  • Spersonalizowana komunikacja: segmentacja to jedno, ale należy także zwracać uwagę na treść tych przypomnień. Zachęcający, spersonalizowany przekaz będzie skuteczniejszy niż ogólny komunikat wysyłany do setek przypadkowych osób. Możesz także pomyśleć o dodaniu drobnej zachęty, np. darmowej dostawy za wznowienie zamówienia. Pamiętaj, że pozyskanie klienta jest warte więcej niż zarobienie kilku złotych na dostawie.
  • Różne urządzenia: Obecnie klienci odwiedzają Twój sklep, korzystając z różnych urządzeń. Mogą sprawdzić Twoją ofertę na smartfonie, ale już złożyć zamówienie na komputerze. Dlatego tak ważny jest retargeting na różnych urządzeniach (tzw. cross-device retargeting) – chcesz bowiem „podążać” ze swoją ofertą za swoimi klientami. Na naszej platformie masz do wyboru wiele różnych kanałów komunikacji, dzięki czemu Twoje działania remarketingowe będą skuteczniejsze:
  • Wyklucz osoby, które już kupiły/skonwertowały: z oczywistych powodów nie chcesz stale retargetować osób, które już coś kupiły. Wyobraź sobie taki scenariusz: nadal jesteśmy przy naszym przykładzie z butami. Masz klienta, który oglądał kilka modeli butów w Twoim sklepie, ale nic nie kupił. Uruchamiasz narzędzie do retargetingu i ten klient zaczyna otrzymywać komunikaty remarketingowe. Po zobaczeniu jednego takiego komunikatu Twój klient zdecydował się złożyć zamówienie, ale okazuje się, że remarketing nadal działa. W ten sposób tylko zirytujesz klienta. Nierozsądne jest zakładanie, że ten klient chce kupić pięć lub więcej par butów, prawda? Retargeting powinien kończyć się, gdy tylko ktoś złoży zamówienie lub nie odpowie na kilka prób komunikacji.
  • Testuj różne komunikaty: niekoniecznie uda Ci się zastosować remarketing za pierwszym razem. Testowanie różnych podejść i treści komunikatów ma kluczowe znaczenie dla skuteczności Twojej strategii. Nie zniechęcaj się, gdy Twoje wysiłki nie są tak owocne, jak oczekiwałeś. Niektórzy przeglądają produkty, ale nigdy nie kpują. Wielu ekspertów uważa, że remarketing pozwala odzyskać około 10% porzuconych koszyków lub procesów. To może wydawać się niewiele, ale 10% to wciąż lepiej niż 0, prawda?
  • Monitoruj skuteczność: w ramach kontynuacji poprzedniego punktu bardzo ważne jest mierzenie skuteczności prowadzonych kampanii remarketingowych. Jeśli widzisz, że Twoja strategia w ogóle nie działa, należy ją zmienić. Ale nie dowiesz się tego bez dostępu do analityki, więc upewnij się, że ją masz.
  • Zautomatyzuj retargeting: Jeśli chcesz korzystać z remarketingu, potrzebujesz automatyzacji. Wykonywanie tego ręcznie jest praktycznie niemożliwe, nie wspominając o tym, że byłoby niezwykle czasochłonne. Retargeting to coś, co musi zostać osadzone w ramach Twojej strony i działać automatycznie 24/7.
  • Zgodność z RODO: Na koniec zadbaj o zgodność z odpowiednimi przepisami dotyczącymi ochrony prywatności, takimi jak RODO w Europie. Zanim rozpoczniesz retargeting, musisz uzyskać zgodę użytkownika i podać przejrzystą informację na temat sposobów wykorzystania danych osobowych (możesz to zrobić w ramach swojej polityki prywatności i regulaminu).

Wzór scenariusza remarketingowego

Zobaczmy teraz, jak może wyglądać przykładowy scenariusz retargetingu. Oczywiście to tylko szablon, musisz go odpowiednio dostosować do swojego sklepu, ale to dobry fundament do pracy:

  1. Potencjalny klient otwiera stronę Twojego sklepu
  2. Wyświetlony zostaje pop-up ze zgodą na komunikację
  3. Użytkownik wyraża zgodę
  4. Klient przegląda dwie kategorie produktów
  5. Wyświetla produkty w jednej z tych kategorii
  6. Klika przycisk „kup teraz” w jednym z produktów
  7. Rozpoczynają proces składania zamówienia, ale go przerywa
  8. Włącza się funkcja remarketingowa.
  9. Pierwsze przypomnienie – powiadomienie push zostaje wyałsne w ciągu godziny. Jako zachętę, Twój sklep proponuje darmową dostawę.
  10. Następnego dnia wysyłasz drugie przypomnienie, tym razem e-mailem. Na zachętę dodajesz kilka podobnych produktów, które są obecnie przecenione.
  11. Po kilku dniach pojawi się jeszcze jedno przypomnienie z linkiem do porzuconego procesu.
  12. Funkcja retargetingu zostaje zatrzymana.

Taki proces jest stosunkowo prosty i niezbyt nachalny. To dobra równowaga – nie jesteś ani zbyt nachalny, ani zbyt niedbały.

Wykorzystaj retargeting z iPresso

W iPresso posiadamy własną funkcję do remarketingu, która działa nie tylko w przypadku koszyków, ale i innych procesów w Twoim sklepie (np. formularzy kontaktowych), co jest szczególnie przydatne dla firm usługowych. Dzięki naszemu narzędziu możesz zaprojektować unikalne scenariusze remarketingowe, wykorzystujące różne kanały komunikacji.

Jeśli chcesz zobaczyć, jak nasza platforma działa w praktyce, po prostu zarejestruj się i skorzystaj z bezpłatnego okresu próbnego! Z przyjemnością zapewnimy Ci 30-dniowy bezpłatny dostęp, abyś mógł zobaczyć, jak nasza platforma może działać w Twoim sklepie!

Zacznij tutaj!

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.