Testuj, testuj, jeszcze raz testuj. Jak robić sensowne testy A/B/X?

Testy A/B/X mogą być niezwykle pomocne, jeśli zależy Ci na tym, aby zrozumieć, co działa i rezonuje z Twoją grupą docelową. Firmy wykorzystują testy A/B do ulepszania swoich reklam i stron internetowych. Aby jednak takie testy zadziałały prawidłowo, musisz trzymać się kilku zasad, które opisujemy w tym poście.

Zacznijmy od typowego scenariusza – chcesz przeprowadzić kampanię reklamową, ale nie możesz się zdecydować pomiędzy dwoma banerami. Który będzie lepszy? Cóż, nie dowiesz się, dopóki tego nie przetestujesz. O to właśnie chodzi w testach A/B. Założenie tej techniki jest bardzo proste – masz dwie wersje tego samego materiału (np. landing page lub bannera) i musisz je przetestować z odbiorcami, aby dowiedzieć się, która wersja jest skuteczniejsza (uzyskuje więcej wyświetleń, kliknięć i konwersji). Te dwie wersje określane są jako control (wersja kontrolna, A) i variation (wersja eksperymentalna, B). Z tego też względu tę formę testowania nazywa się czasem testowaniem rozdzielonym (split testing).

Źródło: https://www.optimizely.com/optimization-glossary/ab-testing/

Kiedy już ustalisz, która wersja jest skuteczniejsza, możesz się na niej skupić i wdrożyć ją w swoich materiałach marketingowych. A potem… testuj dalej! Prawda jest taka, że testy A/B nie muszą się skończyć nigdy – zawsze jest coś, co można zmienić lub ulepszyć w zakresie marketingu lub Twojej strony internetowej. Dlatego testy te są czasami określane jako A/B/X.

Dlaczego testy A/B są potrzebne?

Przede wszystkim dlatego, że pomagają Ci lepiej zrozumieć swoją grupę docelową. Jeśli jakieś zmiany na Twojej stronie mogą przełożyć się na większą liczbę konwersji, warto je wdrożyć, prawda? Po drugie, testy A/B pozwalają Twojemu zespołowi zebrać informacje zwrotne na temat tego, jak poszczególne zmiany wpływają na wyniki marketingowe i sprzedażowe. Dzięki temu wiesz, co się dzieje i nie ma ryzyka, że konwersje zaczną spadać, tak naprawdę z nieznanych przyczyn. Dzięki testom A/B możesz śledzić, co dzieje się z Twoją witryną lub reklamami.

A teraz wyobraź sobie, że przeprowadziłeś/aś już kilka testów A/B i teraz Twoja witryna jest już prawie idealnie zoptymalizowana pod kątem oczekiwań Twoich klientów. Efekt jest oczywisty – klienci lub użytkownicy chętniej wchodzą w interakcję z Twoją firmą, a Ty masz więcej zamówień i więcej subskrypcji.

Krótko mówiąc, testy A/B sprawią, że Twoja witryna lub reklamy będą dokładnie takie, jak tego oczekują Twoi odbiorcy.

Testy A/B: Najlepsze praktyki

Oczywiście testy A/B mogą być mniej lub bardziej zaawansowane, ale w każdym scenariuszu warto trzymać się dobrych praktyk, które opisujemy poniżej:

  • Określ cel: Każdy test, który przeprowadzasz, musi być celowy i mieć sens. Oto przykład: konkretna zmiana w banerze może mieć wpływ na wyświetlenia, ale już nie na kliknięcia. Co zatem chcesz optymalizować? Wyświetlenia czy kliknięcia? Prawdopodobnie kliknięcia, więc to właśnie musisz zmierzyć. Każdy test, który przeprowadzasz, powinien mieć jeden konkretny cel związany z marketingiem Twojej firmy.
  • Testuj jeden element na raz: Ogólna zasada mówi, że powinieneś testować jeden element na raz. Wracając do naszego przykładu z banerem, jeden test powinien być poświęcony czcionce, drugi jego kolorom, trzeci treści, a czwarty buttonowi. Może się to wydawać nazbyt szczegółowe, ale w ten sposób możesz zrozumieć, które elementy miały największy wpływ na efektywność wspomnianego banera. Pamiętaj, że testy A/B polegają na monitorowaniu tego, co dzieje się z Twoimi materiałami marketingowymi, dlatego powinieneś wiedzieć na przykład, jak zmiana czcionki wpływa na CTR.
  • Losowa grupa testowa: Aby testy A/B były w pełni skuteczne, należy je przeprowadzać na losowych grupach odbiorców. Nie można zdecydować się na przetestowanie wersji A na osobach z Londynu i wersji B na osobach z Nowego Jorku. Istnieją narzędzia do testowania A/B, które umożliwiają przeprowadzanie w pełni randomizowanych testów i właśnie to powinieneś zrobić. Co ważne, jeśli testujesz dwie wersje tego samego materiału, upewnij się, że każda wersja jest wyświetlana 50% odbiorców.
  • Zgromadź wystarczającą ilość danych: Daj swoim testom trochę czasu; 10 wyświetleń to za mało, żeby wyciągać wnioski. Powinieneś zebrać co najmniej 500 wyświetleń każdej wersji. Wcześniejszy pomiar kliknięć i konwersji da niekompletne (a zatem potencjalnie błędne) wyniki.
  • Sprawdzaj inne elementy: Wyświetlenia to jedno, ale w grę może wchodzić więcej czynników. Na przykład przed wyciągnięciem jakichkolwiek wniosków należy wziąć pod uwagę takie kwestie, jak dzień tygodnia, pora dnia i sezonowość. Jeśli w Twojej konkretnej sytuacji istnieją jeszcze inne czynniki, które mogą mieć wpływ na wyniki (np. system operacyjny na urządzeniach Twoich użytkowników), także warto wziąć je pod uwagę. Może się okazać, że użytkownicy Androida i iOS mają odmienne preferencje i to też warto przeanalizować.
  • Dokumentuj wszystko: Jak powiedzieliśmy wcześniej, cały sens przeprowadzania testów A/B polega na tym, aby dowiedzieć się, co się dzieje z Twoimi zasobami marketingowymi. Dlatego należy wszystko monitorować i dokumentować. Nie musisz prowadzić bardzo zaawansowanej dokumentacji, ale musisz wiedzieć, co zostało zrobione, w jakim celu i z jakim wynikiem. Dobre narzędzia do testów A/B dostarczą Ci takich informacji w sposób zautomatyzowany.
  • Nigdy nie przestawaj testować: Trendy i zachowania klientów mogą zmieniać się w czasie. Dlatego ważne jest, aby niemal cały czas przeprowadzać testy i stale ulepszać swoje zasoby marketingowe. Jeśli nie będziesz tego robić, po kilku miesiącach możesz zauważyć, że skuteczność Twoich reklam spada. Być może coś się zmieniło w sposobie, w jaki Twoi klienci/użytkownicy odbierają Twoje materiały, ale bez testów A/B nie będziesz tego wiedział.

Zacznij testy A/B z iPresso!

W pełni rozumiemy wartość testów A/B. Dlatego nasz system umożliwia przeprowadzanie takich testów i to na więcej niż jeden sposób. Po pierwsze, możesz przejść do ustawień swojego konta i po prostu włączyć testy A/B w ustawieniach:

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, zapoznaj się z tym artykułem w naszym Help Center. Po włączeniu tej opcji nasz system będzie losowo wybierać jeden z wariantów i przeprowadzać dla niego testy. Platforma iPresso umożliwi Ci także dostęp do statystyk, dzięki którym będziesz mógł zweryfikować, która wersja okazała się skuteczniejsza. Dodatkowo możesz dostosować niektóre aspekty swoich testów A/B, np. ich częstotliwość.

Po drugie, możesz ustawić scenariusze marketing automation, aby testować różne wersje swoich zasobów marketingowych. Wystarczy, że stworzysz dwa różne scenariusze automatyzacji marketingu dla dwóch różnych wersji swoich materiałów i uruchomisz oba scenariusze.

Dzięki testom A/B będziesz mógł ulepszyć nie tylko swoje kampanie marketingowe, ale także swoją stronę internetową i e-maile (możesz testować różne tytuły wiadomości, aby zobaczyć, który z nich uzyska wyższy współczynnik otwarć). A ponieważ takie testy możesz przeprowadzać non-stop i w zasadzie za darmo – zdecydowanie warto to robić!

Jeśli jeszcze nie korzystasz z iPresso, to zapraszamy Cię do skorzystania z bezpłatnego okresu próbnego. Zobaczysz wtedy w praktyce, jak iPresso może ułatwić Ci pracę i zwiększyć skuteczność Twoich działań marketingowych. Wystarczy, że prześlesz ten krótki formularz kontaktowy, a my zajmiemy się resztą.

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.