Musisz wysłać newsletter do tysiąca odbiorców w swojej firmie. Co robisz? Otwierasz program pocztowy (np. Microsoft Outlook) i umieszczasz wszystkie te adresy w polu „UDW” i klikasz „wyślij”? A może wolisz zrobić to „po staremu” i wysłać każdego maila osobno – jeden po drugim? Obie odpowiedzi są złe. To, co powinieneś zrobić, to zainteresować się automatyzacją e-mail marketingu.
33% marketerów wysyła masowe maile każdego tygodnia a 26% robi to kilka razy w miesiącu. Ty pewnie też wysyłasz ich setki. Co ważne, większość można zautomatyzować. W tym poście chcemy pokazać Ci, jak działa automatyzacja e-mail marketingu i jak może Ci pomóc w codziennej pracy.
Czym jest automatyzacja e-mail marketingu?
Mówiąc krótko to strategia, której celem jest projektowanie, wysyłanie i mierzenie skuteczności e-maili, które wysyłasz i to w zautomatyzowany (w pełni lub częściowo) sposób. Aby wykorzystać e-mail marketing automation, potrzebujesz platformy takiej, jak iPresso. Na taką platformę składają się trzy kluczowe elementy.
LISTA MAILINGOWA
Na początek potrzebujesz oczywiście listę adresów e-mail. Możesz je zbierać na wiele różnych sposobów, np. poprzez reklamy, landing page, posty social media i oczywiście zamówienia (jeśli prowadzisz sklep internetowy). Zapewne poruszymy ten temat szerzej w jednym z kolejnych postów na blogu (powiemy też, jak zbierać maile w sposób zgodny z wymaganiami RODO).
EDYTOR I GOTOWE WZORY E-MAILI
Po drugie, potrzebujesz narzędzia, które ułatwi tworzenie maili, które chcesz wysłać poprzez platformę. Na ogół to rozwiązania „przeciągnij i upuść”, które dodatkowo są wyposażone w wiele gotowych motywów i formatek, które możesz dostosować do swoich potrzeb. Właśnie tak jest to rozwiązane na naszej platformie. Zobacz, jak wygląda nasz edytor:
Jak widać, nie potrzebujesz żadnych technicznych umiejętności, aby tworzyć responsywne (czyli dostosowujące się do wymiarów ekranu) i ładnie zaprojektowane e-maile. Niektóre z elementów, które możesz wykorzystać do tworzenia własnych e-maili to:
- sekcje tekstowe,
- zdjęcia i filmy,
- przyciski, tabele i linki.
Wszystko to w wielu różnych konfiguracjach, kolorach i rozmiarach – praktycznie każdy element jest edytowalny.
MODUŁ ANALITYCZNY
Jedną z największych przewag, jakie platformy e-mail marketing mają nad Outlookiem, Thunderbirdem i każdym innym programem pocztowym, to fakt, że mają wbudowane moduły analityczne, które umożliwiają mierzenie skuteczności każdego wysłanego e-mailla. Każda taka wiadomość jest monitorowana, dzięki czemu możesz dowiedzieć się, jakie osiągasz wskaźniki otwarć, CTR i konwersje (przeczytaj więcej o wskaźnikach marketingowych).
Jakie e-maile możesz zautomatyzować?
Oczywiście nie wszystkie, czasami musisz zastanowić się nad każdym słowem i wysłać wiadomość osobiście, np. kiedy rozmawiasz z klientem lub szefem. Ale już każda powtarzalna wiadomość, którą wysyłasz do przynajmniej kilkudziesięciu osób, MOŻE być zautomatyzowana. Odnosi się to do np.:
- newsletterów,
- maili promocyjnych,
- wiadomości powitalnych,
- wiadomości dotyczących procesu onboardingu,
- podziękowań (np. z zamówienie),
- podsumowań zamówień i faktur,
- przypomnień.
Lista jest całkiem długa, prawda? Ale co, jeśli chcesz wysłać wiele e-maili, ale nie identycznych, np. do różnych ludzi lub grup klientów? Tutaj przydadzą się dwie bardzo skuteczne techniki marketingowe – segmentacja i personalizacja.
Segmentacja i personalizacja: Dwa filary e-mail marketing automation
Trzy najskuteczniejsze strategie w kampaniach e-mail marketingowych to:
- segmentacja odbiorców,
- personalizacja wiadomości,
- automatyzacja e-maili.
Jeśli możesz połączyć te trzy techniki w jedną strategię, to stawiasz już ogromny krok naprzód!
SEGMENTACJA
Segmentacja to technika polegająca na dzieleniu odbiorców Twoich wiadomości na różne grupy na podstawie ich zachowań i zainteresowań. Tylko pomyśl, przecież wysyłanie maili o nowych butach dla małych dzieci do nastolatka, który kupuje głównie t-shirty i bluzy, nie ma większego sensu, prawda? Dzięki segmentacji możesz uniknąć tego scenariusza i wysyłać e-maile do osób, które powinny być nimi zainteresowane.
PERSONALIZACJA
Personalizacja to drugi sposób na zwiększenie skuteczności Twoich e-maili. Znowu wszystko sprowadza się do dotarcia do właściwych osób z właściwym komunikatem. Personalizacja zaczyna się od zwracania się do odbiorcy po imieniu (zamiast bezosobowego „dzień dobry” lub – co gorsza – „szanowni państwo”), ale obejmuje więcej zagadnień. Dzięki dobrym narzędziom analitycznym i trackingowym możesz dostosować wiadomości e-mail do każdego odbiorcy, przede wszystkim pod kątem jego zainteresowań, wcześniejszych zakupów, wysłanych zapytań itp. Oto dobry przykład prawdziwie spersonalizowanej wiadomości e-mail:
Hej Piotr!
Jak idzie szukanie nowego laptopa? Czy znalazłeś już właściwy model? Jeśli nie, może zainteresują Cię te dwie oferty:
Oferta 1
Oferta 2
Jeśli masz pytania, śmiało do nas napisz. Nasz dział obsługi klienta chętnie Ci pomoże w wyborze!
Pozdrowienia
Twój ulubiony sklep z laptopami
Czy usunąłbyś taką wiadomość bez czytania? Raczej nie. Dlaczego? Ponieważ jest spersonalizowana i konkretna. Odnosi się do tego, co dla Ciebie ważne. Piotr prawdopodobnie szukał laptopa, ale opuścił sklep bez złożenia zamówienia. Taki krótki, pomocny e-mail może zdziałać cuda. Na tym polega sekret personalizacji. Tak też działają nasze ramki rekomendacji produktowych.
Jak sprawić, aby e-mail marketing był skuteczny
Nawet z wykorzystaniem segmentacji, personalizacji i automatyzacji nadal musisz zadbać o kilka elementów, aby Twoje e-maile były skuteczne (tzn. generowały konkretne działania i konwersje). Oto na co warto zwrócić uwagę:
- Pisz o tym, co ważne dla Twoich klientów. Oczywiście chcesz promować swoje produkty i usługi, ale rób to tak, aby wpasować się w to, czego Twoi klienci chcą lub potrzebują. Nie prowadź agresywnej sprzedaży, skoncentruj się na zaletach produktów i na tym, jak mogą poprawić jakość życia Twoich klientów.
- Analizuj, analizuj, analizuj. Wykorzystuj narzędzia analityczne, aby wyciągać wnioski na temat prowadzonych działań. Wspomniane już źródło wskazuje, że ponad 60% firm zmniejszyło częstotliwość wysyłanych maili właśnie na podstawie analizy zaangażowania odbiorców. Dzięki researchowi i analityce łatwiej będzie Ci ocenić, kiedy powinieneś wysyłać maile i ile.
- Testuj różne opcje. Czasami jeden e-mail „zaskoczy”, a drugi nie. Nie da się tego ocenić przed wysyłką. Trzeba testować różne opcje, aby dowiedzieć się, co się sprawdza. O to właśnie chodzi w testach A/B. One także są częścią naszej oferty.
- Nie zalej odbiorców e-mailami. Zbyt wiele maili to prosta droga do łatki spamera. Nawet jeśli Twoje maile są spersonalizowane i przemyślane, nie narzucaj się klientom. Ludzie mają życie poza komputerem i Twoją firmą. Pamiętaj o tym i nie przytłaczaj ich ilością komunikacji marketingowej.
- Proś o opinie. Ludzie lubią, gdy wiedzą, że ktoś ich słucha. Od czasu do czasu, np. podczas wysyłki newslettera, możesz dodać linka do krótkiej ankiety, gdzie klienci będą mogli się wypowiedzieć, co lubią a czego nie w Twojej komunikacji.
- Dodawaj zachęty. Każdy lubi dostać coś za darmo, prawda? Niewielki rabat, darmowa dostawa, dodatkowa darmowa opcja, gratisowy e-book lub raport – to wszystko pomoże Ci zaangażować odbiorców. Oczywiście musisz znaleźć równowagę – nie chcesz przecież oddawać wszystkiego za darmo bez końca, ale pamiętaj o tej możliwości.
I oczywiście stosuj inne porady z tego artykułu. Personalizacja i segmentacja to klucz do udanego e-mail marketingu!
Wypróbuj naszą platformę e-mail marketingową!
W iPresso oferujemy darmowy okres próbny dla każdego, kto chce zobaczyć, jak nasza platforma marketing automation może usprawnić pracę. Zacznij darmowy okres próbny już dzisiaj, a jeśli masz dodatkowe pytania – jesteśmy do dyspozycji!
Odpowiedz