Przy wielu obecnie stosowanych narzędziach marketingowych, bogactwie strategii i możliwości działania, przy wielu rolach jakie może pełnić specjalista ds. marketingu, pojawia się nie tylko specjalizacja, ale także koordynacja. Product Manager i Digital Marketing Manager – to dwie kluczowe dziś role z punktu widzenia wielu firm chcących walczyć o klienta i utrzymać go. Czym te osoby na co dzień się zajmują?
Zacznijmy od trudniejszego stanowiska.
Product Manager, czyli specjalista do spraw produktu, pełnić może wiele ról, w zależności od tego w jakiej firmie pracuje. Charakter obowiązków takiej osoby różnić się będzie w zależności od tego, czym dana firma się zajmuje. Do obowiązków Product Managera zaliczać się więc może:
- Utrzymywanie relacji z klientami i analizowanie ich potrzeb biznesowych i w stosunku do tworzonego dla nich produktu
- Analiza rynku,
- Monitorowanie konkurencji
- Kontrolowanie kosztów i budżetu na stworzenie i opiekę nad produktem
- Kształtowanie polityki cenowej, w tym bazowego kosztu produktu, aktualizacji, mikropłatności, dodatków,
- Tworzenie strategii marketingowej produktu i nadzorowanie związanych z tym działań,
- Wprowadzanie nowego produktu na rynek,
- Nadzór nad dystrybucją i stanami magazynowymi, współpraca z dystrybutorami
- Nadzór nad wykonywaniem obowiązków przez pracowników,
- Poszukiwanie sposobów na zwiększenie sprzedaży,
- Organizacja działań prowadzących do podniesienia poziomu sprzedaży,
- Współpraca z innymi działami w firmie – sprzedaży, marketingu, itp.
- Prowadzenie szkoleń produktowych dla pracowników,
- Prowadzenie działań edukacyjnych dla klientów
Wszystko to może, lecz nie musi należeć do obowiązków Product Managera. Praca takiej osoby inaczej będzie kształtowała się w firmie tworzącej oprogramowanie komputerowe (zwłaszcza w sektorze B2B – firma dla firmy), a inaczej w firmie zajmującej się przetwórstwem i produkcją soków owocowych. Inaczej będzie to wyglądało w agencji digitalowej. Tak naprawdę wszystko zależy od charakterystyki danego produktu i wyzwań z nim związanych.
Zupełnie inaczej wygląda to w przypadku Digital Marketing Managera. Jak sama nazwa stanowiska wskazuje, jest to osoba która zajmuje się koordynacją procesów i pracy ludzi zajmujących się marketingiem online. Do obowiązków takiej osoby należy:
- Opracowywanie strategii działań marketingowych
- Rekomendacje działań
- Tworzenie harmonogramów pracy
- Generowanie pomysłów na kampanie
- Opieka na realizacją kampanii i mierzenie ich rezultatów
- Współpraca z innymi działami firmy (sprzedaż, marketing, IT)
- Tworzenie, koordynacja i egzekucja budżetu marketingowego
- Planowanie i egzekucja przygotowania contentu oraz dbałość o spójność z wytycznymi dla marki (tak zwane brand guidlines marki)
- Utrzymanie relacji biznesowych z klientami i partnerami, dostawcami, drukarniami, itp.
- Wsparcie dla działu sprzedaży w przygotowaniu materiałów
- Dbanie o strategię marki w mediach społecznościowych i egzekucja działań
- Wsparcie w działaniach PR
Digital Marketing Manager jest osobą spinającą wszystko to, co dzieje się w obszarze online. Koordynuje powstawanie contentu – dba o jego jakość, terminowość publikacji i zgodność z celami biznesowymi firmy. Odpowiada za obecność firmy online – planuje i koordynuje obecność firmy w mediach społecznościowych, dba o stronę internetową, współpracę z mediami. Tworzy i rozlicza efektywność kampanii promocyjnych i sprzedażowych.
W najbardziej ogólnym sensie można powiedzieć, że Digital Marketing Manager dba i sprzedaż i wizerunek firmy w internecie. Za tym kryje się jednak coś znacznie większego – branding. Digital Marketing Manager jest odpowiedzialny za realizację wytycznych brandingu marki.
Oba te stanowiska – Product Manager i Digital Marketing Manager, odpowiadają na rosnące zapotrzebowanie na zarządzanie procesami w firmach i związane z są z najważniejszymi częściami działania każdej organizacji – sprzedaży, marketingu i PR.
Odpowiedz