MarTech to noworzesne narzędzia i technologie w służbie marketingu. Na tym moglibyśmy w zasadzie skończyć ten artykuł, gdyby nie jeden szczegół – dużo specjalistów marketingu MarTech albo nie widzi do końca zawartego w technologii potencjału, albo nie potrafi efektywnie go wykorzystać. Co możesz zrobić, aby to zmienić w swojej organizacji?
MarTech czyli marketing technology to wszelkiego rodzaju aplikacje wspomagające sprzedaż, procesy marketingowe i zarządzanie. Od CMS-ów, przez analitykę internetową, po narzędzia automatyzacji marketingu. Według badania BDO z 2019 roku, globalny rynek MarTech jest już wart 121,5 biliona dolarów. Notuje więc wzrost 22% rok do roku. Większość światowych rynków spodziewa się utrzymania inwestycji w tego rodzaju technologie na dotychczasowym poziomie, ale aż 43% firm chce zwiększyć poziom wydatków.
Według wyżej omawianego badania, ponad 75% używa MarTech do obsługi emaili i kanałów social media, a więcej niż jedna trzecia do działań związanych ze sprzedażą i obsługą CRM, contentem i analityką (performance marketing).
Widoczny i bardzo mocno wzrastający trend polega na monitoringu i optymalizacji doświadczenia użytkowników dotyczącego używania konkretnych kanałów i platform, w tym społecznościowych. Coraz większa ilość firm potrzebuje danych i analizuje je, by móc wyciągać wnioski z zachowania użytkowników i planować kolejne kampanie oraz działania. Rynek tego rodzaju narzędzi nadal nie jest nasycony – badanie BDO pokazuje, że odsetek marketerów posiadających i zadowolonych z narzędzi tego typu wynosi odpowiednio 15% w Ameryce Północnej, 27% w Wielkiej Brytanii i zaledwie 24% w skali globalnej. To oznacza, że rynek nie tylko się nie nasycił (jego saturacja jest mała), ale także oferowane rozwiązania nie spełniają oczekiwań działów marketingu i znajdujących się w nich specjalistów.
W skali globalnej aż 68% marek i 83% agencji kreatywnych zwiększa swoje inwestycje w kompetencje związane z analityką danych i obsługą technologii marketingowych. Kreatywność zespołów jako priorytet traktuje 49% marek, mają one pierwszeństwo przed strategią i pozyskiwaniem oraz analityką danych.
Kolejną bardzo ważną rzeczą o której wspomina raport, to duży nacisk na customer experience (CX). To o czym już nie mówi: dzisiaj aplikacje są tak projektowane, aby kłaść nacisk na kilka kluczowych aspektów budujących doświadczenie klienta:
- Doświadczenie użytkownika i interfejs (UX/UI)
- Płynność działania aplikacji i responsywność na różnych urządzeniach
- Możliwość personalizacji doświadczenia – mnogość opcji
Co prawda uwagi te dotyczą świata nowych technologii i aplikacji (zarówno desktopowych jak i mobilnych), ale mogą, a czasem nawet muszą, znaleźć zastosowanie także poza tym obszarem. Doświadczenie klienta to bowiem rzecz, którą MarTech pozwala budować i analizować tak, aby nie tylko sprzedawać, ale przede wszystkim budować z klientem długofalowe relacje.
Jest to absolutna podstawa wszelkich działań marketingowo-sprzedażowych. Jak pokazuje raport BDO, 57% ankietowanych wskazuje, że doświadczenie klienta jest dla nich bardzo ważne, dalszych 39% wskazuje na to że istotne, ale inne projekty mają w ich organizacjach większy priorytet. To nadal za mało, ale jednocześnie zupełnie wystarczająco by pokazać, że troska o klienta to nie trend, tylko konieczność.
Narzędzia marketingowe, w tym podstawa współczesnego marketingu, czyli automatyzacja, przynoszą wymierne korzyści każdemu. Przede wszystkim agencjom i marketerom, którzy uzbrojeni w narzędzia do pozyskiwania i obróbki informacji są w stanie posiadać większą wiedzę i lepiej panować nad procesami. W konsekwencji jednak klientom, dla których większa wiedza marketera oznacza lepiej przygotowany komunikat, a ostatecznie – bardziej świadomy wybór.
Bo też i o to w tym wszystkim naprawdę chodzi. Nie wybieraj aplikacji do marketingu po to, aby spełnić krótkofalowe dążenia twojego działu lub by spełnić przewidzianą w budżecie rocznym normę. Prawdziwym powodem na którym powinieneś się skupiać przy wyborze narzędzia, jest jego użyteczność dla twojego klienta.
Czy oferowane ci narzędzie zapewnia wsparcie dla twojej branży? Czy oferuje pełną automatyzację? Czy uzyskasz wsparcie posprzedażowe? To są pytania, które będą wspierały proces wyboru dobrego narzędzia do automatyzacji marketingu, niezbędnej gałęzi marketingowej działalności.
Raport BDO pokazuje, co zdaniem respondentów będzie najbardziej „ekscytującą okazją” w ich organizacjach w ciągu najbliższych trzech lat:
- 27% wskazało na marketing automation jako doskonałą metodę zwiększenia efektywności
- 16% machine learning i sztuczną inteligencję
- 14% wirtualną i rozszerzoną rzeczywistość
- 13% badanie zachowania użytkowników między kanałami online i offline
- 12% konsolidację informacji o użytkownikach aby uzyskać jednolity i spójny obraz
- 12% chatboty, elektronikę do noszenia (wearables) i Internet Rzeczy (Internet of Things, IoT)
- 3% chce natomiast aplikacji technologii blockchain
Badania wyraźnie pokazują, że MarTech, a zwłaszcza automatyzacja marketingu, są niezbędnymi narzędziami do uzyskania rynkowej przewagi.
Jak mówi Danyl Bosomworth, Dyrektor Marketingu The Home Agency:
MarTech oferuje największą wartość dla strategii firmowej wtedy, kiedy dzięki niemu możesz znaleźć sens w całej masie nieposortowanych danych. Tak wiele insightu w marketingu nadal bazuje na tym co ludzie myślą i ich perspektywie, niż na konieczności używania danych które pomagają w ko podważaniu konwencjonalnego myślenia.
Trudno się z tym nie zgodzić. Intuicja oraz ludzkie podejście oparte na przeczuciach zawsze powinno mieć miejsce w marketingu i sprzedaży, bo to ostatecznie one decydują o powodzeniu danej kampanii marketingowej. Nie da się jej jednak zbudować ot tak. Do tego potrzebne są dane, które zbudują wiarygodny obraz rynku, na który dany produkt lub usługa mają być skierowane.
Nowoczesne technologie informatyczne wspomagają wiele branż, w tym marketing. Dzięki rozwojowi mocy obliczeniowej urządzeń i spójnych rozwiązań mimo wieloplatformowych produktów dostępnych dla konsumentów, marketerzy są dzisiaj w stanie dotrzeć do wielu klientów z coraz bardziej spersonalizowanymi komunikatami i kampaniami. Aby osiągnąć zamierzony wynik, wykorzystuj narzędzia, które wspierają kampanie w sposób najbardziej kompleksowy i są ukierunkowane na osiąganie realnych rezultatów w twojej branży.
Odpowiedz