Strona główna » Badanie konsumenckie 2017 – jak Polacy korzystają z internetu i telekomunikacji?

Badanie konsumenckie 2017 – jak Polacy korzystają z internetu i telekomunikacji?

Badanie konsumenckie 2017 – jak Polacy korzystają z internetu i telekomunikacji?

97,2% Polaków posiada prywatny numer telefonu. Telefon służy im głównie do przeglądania stron internetowych (75,5%), odbierania i wysyłania wiadomości mailowych (63,4%) oraz korzystania z portali społecznościowych (61,9%) – wynika z raportu Badanie konsumenckie 2017 opublikowanego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej.

Z badania wynika też, że 10,8% respondentów korzysta z rozwiązań Internetu Rzeczy, a ponad 27% ma zamiar korzystać z nich w przyszłości. Co trzeci respondent ma natomiast na swoim smartfonie zainstalowaną aplikację bankową.

Telefony komórkowe

Według danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej, 91,9% badanych posiada telefon komórkowy, przy czym telefon służbowy ma tylko 5% respondentów.

Najpowszechniejszym rodzajem aparatu komórkowego jest smartfon, z którego korzysta siedmiu na dziesięciu badanych. Telefon służy Polakom przede wszystkim do odwiedzania stron www (75,5%), odbierania/wysyłania e-maili (63,4%) oraz korzystania z serwisów społecznościowych (61,9%).

30% respondentów posiada na swoim smartfonie aplikację bankową, a jedna czwarta z tych, którzy ją mają płaci zbliżeniowo telefonem.

Internet stacjonarny i mobilny

70,2% ankietowanych deklaruje, że ma dostęp do internetu stacjonarnego. 51,2% z nich deklaruje przy tym, że nic nie jest w stanie skłonić ich do zmiany na rzecz internetu mobilnego.

Internet mobilny respondenci posiadają najczęściej w telefonie komórkowym. Za główne przewagi internetu mobilnego nad stacjonarnym ankietowani uznają większą mobilność i możliwość korzystania z sieci poza domem (46,6%).

Korzystanie z sieci

49,2% ankietowanych w ciągu ostatniego roku każdego dnia przeglądało strony internetowe, a 35,9% codziennie odwiedzało portale społecznościowe.

Samochody autonomiczne

23,4% respondentów spotkało się z pojęciem autonomicznego samochodu, 18,7% jest świadoma, że mogliby kupić samochód z funkcją pilota.

Jedynie 8,4% ankietowanych zadeklarowało, że udostępniliby swoje dane wrażliwe w zamian za możliwość korzystania z autonomicznego samochodu.

30,2% rozmówców sądzi, że autonomiczne samochody są bezpieczniejsze niż tradycyjne.

Smart home

35,5% ankietowanych spotkało się z pojęciem „Smart Home (Inteligentny Dom)”. Jednak tylko 5,4% korzysta z tego typu rozwiązań. Sprzęt z dostępem do sieci, z którego najczęściej korzystają badani to smart TV (73,7%).

43,6% ankietowanych jest zdania, że upowszechnienie rozwiązań Smart Home może zwiększyć komfort życia. 26,7% badanych obawia się większego narażenia na ataki hakerskie

Bezpieczeństwo w sieci

Ponad połowa badanych (53,3%) dba o bezpieczeństwo w internecie i korzysta z programów antywirusowych oraz aktualnego oprogramowania (60%). 35,8% respondentów twierdzi, że nie udostępnia żadnych danych korzystając z internetu, a 56,7% deklaruje, że udostępniających dane robi to świadomie.

85,5% ankietowanych nigdy nie padła ofiarą nadużyć związanych z wykorzystaniem udostępnianych danych.

Respondenci dostrzegają następujące zagrożenia związane z korzystaniem z sieci: wyłudzenie loginów, kradzież tożsamości i zaginięcie zobowiązań. 16,1% twierdzi, że nie zna żadnych niebezpieczeństw związanych z korzystaniem z internetu.

 

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.