Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

NesletterZapisz się do newslettera i bądź na bieżącoZapisz się
17 July 2025
Artykuły

Co to jest Lead Scoring?

  • 5 sierpnia, 2013
  • 4 min read
[addtoany]
Co to jest Lead Scoring?

Lead scoring to metoda pozwalająca z tłumu potencjalnych klientów wyodrębnić te osoby, które są najbardziej zainteresowane dokonaniem zakupu. Jak to działa?

Human resources and CRM

Wyobraźmy sobie klienta wchodzącego do salonu samochodowego. Niech to będzie ubrany w drogi garnitur, elegancki mężczyzna w średnim wieku. Sprzedawca od razu go dostrzega i zaczyna „szacować”. Sam wygląd, ubiór, sposób poruszania się, wykonywane gesty dostarczają sprzedawcy wskazówek, co do zamożności klienta, celu jego wizyty w salonie i gotowości do dokonania zakupu. Czy osoba ta porusza się pewnie, bo ma już upatrzony model samochodu, który chce nabyć? Czy może waha się, które auto będzie najodpowiedniejsze? A może mężczyzna wszedł do salonu bardziej z ciekawości, niż z zamiarem kupowania czegokolwiek?

Jeszcze przed podjęciem rozmowy z potencjalnym klientem diler na podstawie tego, co widzi, może przypisać mu dodatnie lub ujemne „punkty” za wygląd i sposób zachowania. Im wyższa punktacja (bo, np. mężczyzna wygląda na zamożnego, wiedzącego czego chce, gotowego na zakup), tym większa szansa na zrealizowanie transakcji.

Taka wiedza pozwala podjąć odpowiednie działania w stosunku do każdej z odwiedzających salon osób. Niektóre będą od razu gotowe do dokonania transakcji, inne trzeba do tego dodatkowo zachęcić, jeszcze inne niczego u nas w najbliższym czasie nie kupią – należy skłonić je jednak do ponownego odwiedzenia salonu w przyszłości i pozostawić pozytywne wrażenie.

Te same mechanizmy szacowania potencjalnego klienta funkcjonują w Internecie. Wyłanianie wartościowych kontaktów poprzez przypisywanie im punktów za określone cechy i zachowania to właśnie lead scoring. Metoda ta pozwala ocenić poziom zainteresowania danej osoby naszym produktem i podpowiada nam jakie działania należy podjąć. Scoring to element systemów do marketing automation, pozwalający na dokładniejsze segmentowanie bazy kontaktów.

Dziś osoby zainteresowane danym produktem czy usługą same wykonują research w sieci. Sprawdzają oferty producentów, porównują ceny, ściągają interesujące ich materiały, zapisują się na newslettery… W ten sposób wchodzą w obręb działań marketingowych – często dzieje się to na długo przed podjęciem ostatecznej decyzji o dokonaniu zakupu. Jak więc znaleźć i wyodrębnić tych potencjalnych klientów, do których warto dotrzeć w pierwszej kolejności?

Niczym diler przyglądający się i szacujący potencjalnych klientów wchodzących do salonu, możemy, dzięki zastosowaniu odpowiednich narzędzi wyłowić z tłumu te osoby, które są najbardziej zainteresowane naszą ofertą.

Lead scoring polega właśnie na przypisywaniu potencjalnym klientom punktów za określone cechy czy podjęte przez nich działania.

Z jednej strony mamy informacje, które udostępni nam sam użytkownik, z drugiej strony możemy wyciągnąć pewną wiedzę z obserwacji jego zachowań. Jeżeli każdemu z istotnych dla nas elementów przypiszemy odpowiednią ilość punktów (dodatnich lub ujemnych), otrzymamy wiarygodną informację o tym, które osoby są najbardziej zainteresowane zakupem. Niezwykle ważne jest tu oczywiście odpowiednie określenie skali punktacji przyznawanej za dane zachowanie. Pozwoli to trafnie zaklasyfikować dany lead i wyłonić te kontakty, które są rzeczywiście gotowe na dokonanie zakupu. To przede wszystkim z nimi należy się kontaktować.

Ile razy dana osoba odwiedziła naszą stronę, czy otworzyła wysłanego do niej e-maila, ile czasu spędziła na landing page’u, które produkty oglądała, czy zajrzała do cennika zamieszczonego na stronie? – takie informacje składają się na scoring behawioralny, odnoszący się do podjętych przez daną osobę działań.

Istotne jest też jakie dana osoba zajmuje stanowisko, w jakiej branży działa, jakie dochody i jaką wielkość ma firma – tego rodzaju dane stanowią scoring demograficzny.

Jak wynika z danych firmy Marketo, 10% wzrost jakości leadów przekłada się na 40% wzrost efektywności sprzedaży.

Potencjalni klienci zdobywają punkty, przez co możemy wyodrębnić grupę osób o bardzo wysokiej „jakości” – tych, którzy chcą dokonać zakupu, jak również tych w stosunku do których należy podjąć kolejne działania marketingowe (lead nurturing), które skłonią je do ponownego rozważenia kupna w przyszłości.

Dzięki zdobyciu tej cennej wiedzy wzrasta sprzedaż i przychody. Nie tracimy bowiem czasu na kontakt z leadami, które nie stanowią targetu dla danego produktu. Skupiamy się na najistotniejszych klientach, poświęcając im więcej czasu i energii, co szybko przynosi wymierne efekty.

1 Comment

  • dobry artykuł, szkoda, że wdrożenie systemów marketing autoamtion to długi i drogi proces,

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *