Marketing Automation, Big Data, mobile marketing i media społecznościowe to technologie i narzędzia, które według badań w istotny sposób wpływają na zmiany w marketingu.
Technologia silnie wkracza do marketingu
Mierzenie skuteczności prowadzonych działań marketingowych jest najczęściej wymienianym aspektem wykorzystania technologii przez marketerów.
- 58% marketerów posługuje się technologią w celu mierzenia skuteczności kampanii. Pozwala im to pozyskiwać wiedzę, która konieczna jest dla prowadzenia efektywnych działań.
- 55% uważa, że technologia odgrywa istotną rolę w zbieraniu i analizie danych o klientach.
- 53% wskazuje, że stosuje technologię w komunikacji wielokanałowej i e-commerce.
W następnej kolejności marketerzy wymieniali takie rodzaje zastosowanie technologii IT w marketingu jak:
- zarządzanie kampaniami – 52%,
- zarządzanie kontaktami z klientami – 52%,
- zarządzanie projektami – 51%,
- badania marketingowe – 49%,
- lead generation – 47%,
- komunikacja zespołów – 47%,
- współpraca z zewnętrznymi partnerami – 34%,
- marketing bezpośredni – 24%,
- zarządzanie produktem – 23%,
- zarządzanie innowacją – 13%.
Marketing Automation i Big Data najefektywniejszymi trendami technologicznymi
Marketerzy stosują nowoczesne technologie w wielu aspektach swojej pracy. Jakie rozwiązania będą dla nich najważniejsze w najbliższych latach?
- Marketing Automation, czyli kompleksowy system automatyzujący pracę marketingowców i podnoszący skuteczność kampanii będzie miał duży i bardzo duży wpływ dla 72% CMO.
- Big Data, czyli zaawansowana analityka oparta na ogromnych zbiorach danych, istotna będzie dla 69% dyrektorów marketingu.
- Social Enterprise, czyli technologia wspierająca komunikację, zarządzanie wiedzą i innowacją oparte na mechanizmie sieci społecznościowej, będzie istotne dla 59% szefów marketingu.
- Marketing Operations, czyli zarządzanie procesami marketingowymi od planowania aż po końcowy pomiar efektywności, ma znaczenie dla 47% CMO.
Dział marketingu w walce o budżet na rozwiązania IT
Nowe rozwiązania technologiczne odgrywają coraz większą rolę w marketingu. Nadal jednak CMO muszą często walczyć w swoich firmach o pozyskanie odpowiednich środków na tego rodzaju działania.
Brak wyodrębnionego budżetu na rozwiązania informatyczne deklaruje 72 procent ankietowanych marketerów.
Jednocześnie rośnie rola szefów marketingu w pracy nad projektami informatycznych wspierających pracę marketingu. Szef marketingu w większości przypadków uczestniczy w wyborze systemów i aplikacji (67 procent), sam inicjuje projekty (61 procent) oraz podejmuje decyzje istotne dla przebiegu projektu (57 procent). Marketerzy, którzy są zaangażowani w rozwiązania technologiczne stanowią dziś mniejszość.
Źródłem statystyk jest badanie „Wyzwania CMO 2014. Dokąd zmierza marketing?” przeprowadzone w lutym i marcu 2014 r. Wzięło w nim udział 91 menedżerów marketingu. Badanie powstało we współpracy Microsoftu, IAB Polska i Infotargetu.
Odpowiedz