Od “dziękujemy za rezerwację” do “witamy ponownie”. Kompletny, zautomatyzowany lejek posprzedażowy dla branży travel

Zakup biletów, oczekiwanie na wymarzony lot, a potem… co dalej? Tutaj zaczyna się prawdziwa gra o długotrwałą relację z klientem. Posprzedażowa komunikacja w branży turystycznej to nie tylko zwykłe “dziękujemy za skorzystanie z usług”. To strategiczny proces budowania wartości po każdej transakcji.
Dlaczego większość biur podróży marnuje szanse po sprzedaży
Uważasz, że po zakupie wycieczki nie ma sensu kontaktować się z klientem? Moment posprzedażowy to start dla najcenniejszych możliwości marketingowych. Dbaj o klienta podczas jego podróży i bądź z nim w stałym kontakcie, a chętnie wróci do Ciebie w przyszłości. Koszt utrzymania obecnego klienta może być nawet kilkukrotnie niższy od zdobycia nowego, jednak większość firm tego nie wykorzystuje.
Odpowiednio zaplanowane scenariusze Marketing Automation mogą podnieść wartość życiową klienta, a także zwiększyć ilość zakupów poprzez up-selling i cross-selling.
Jak zbudować scenariusze posprzedażowe?
Mamy kilka wskazówek, jak powinno się zadbać o klienta na każdym etapie wycieczki:
Podziękowanie za rezerwację i zachęcenie do wykupienia dodatkowych usług
Podróż wykupiona – teraz Twoim zadaniem jest zadbać o to, żeby klient przez wszystkie jej etapy czuł się zadowolony. Ustaw scenariusz, który automatycznie wyśle podziękowanie za rezerwację. W wiadomości umieść linki do najważniejszych rzeczy, jakie powinni wiedzieć podróżni. Zaoferuj również usługi dodatkowe, takie jak ubezpieczenia, prywatny transfer VIP do hotelu czy też rezerwacje miejsc w samolocie.
Zachęć również do korzystania z aplikacji mobilnej oraz podaj numer kontaktowy do rezydenta.
Przejazd jeepem czy może podróż z przewodnikiem po dżungli, czyli kilka słów o wycieczkach fakultatywnych
Do wakacji pozostało coraz mniej czasu, klient ogląda mapę okolicy i szuka ciekawych atrakcji, które może zwiedzić. Wyślij mu propozycje różnych spersonalizowanych wycieczek fakultatywnych, być może właśnie spełnisz jego marzenie o zobaczeniu dzikich zwierząt na safari albo zwiedzeniu centrum miasta wraz z degustacją lokalnych potraw.
Zbliża się wylot? Nie zostawiaj klienta samego!
Przekaż najważniejsze informacje o locie, podaj godzinę i terminal, przypomnij wymogi dotyczące bagażu. 24 godziny przed lotem wyślij również powiadomienie SMS.
Przed podróżą warto również wysłać informację, jaka pogoda jest w najbliższych dniach w miejscu docelowym.
Wczasy się kończą? Przypomnij o locie powrotnym
Zamiast standardowego “dziękujemy za wybór naszej firmy” postaraj się przyciągnąć uwagę klienta i wyślij spersonalizowany komunikat. Daj link do skorzystania z usług takich jak wykupienie dodatkowego bagażu.
W dniu powrotu wyślij krótki SMS: “Cześć Paweł! Mamy nadzieję, że Barcelona Ci się podobała!”. W ten sposób pokażesz, że nie zapominasz o kliencie i dbasz o niego w każdym momencie wycieczki.
Poproś o recenzję
Klient nie będzie pamiętał, co wydarzyło się na wycieczce, jeśli od powrotu minie zbyt dużo czasu, więc najpóźniej po kilku dniach od przylotu wyślij mu maila albo SMS-a:
“Hej Basia! Będzie nam miło, jeśli napiszesz recenzję na temat naszego biura podróży. Link”.
Zaoferuj kolejną wycieczkę
Na podstawie segmentacji, wyślij spersonalizowane rekomendacje kolejnych podróży. W iPresso stworzysz maile z dynamicznie zmieniającą się treścią, przez co poszukiwacz wrażeń otrzyma propozycje całkiem innych wycieczek niż rodzic podróżujący z dzieckiem.
Mierzenie skuteczności scenariuszy posprzedażowych i optymalizacja
Scenariusze posprzedażowe wymagają monitorowania kilku kluczowych metryk. Przede wszystkim kontroluj, czy wiadomości docierają do odbiorców i zostają odczytane. Sprawdzaj, jakie recenzje wystawiają podróżni i co trzeba poprawić. Wygeneruj raporty z kampanii i porównuj, czy wyniki poprawiły się w ostatnich miesiącach. Dane powinny być analizowane w podziale na segmenty i kanały komunikacji.
Scenariusze posprzedażowe wymagają cyklicznej optymalizacji. Przy dynamicznych zmianach preferencji klientów trzeba przeprowadzać testy A/B, żeby wiedzieć, który komunikat jest bardziej trafny. Wybieraj różne formy komunikacji w zależności od tego, co chcesz przekazać. Maile nie sprawdzą się w przypadku komunikatów ograniczonych czasowo jak na przykład powiadomienie o opóźnionym locie, ale mogą być najlepszym wyborem do rekomendacji usług.
Podsumowanie: od transakcji do relacji
Scenariusze posprzedażowe w branży travel są jak dobra znajomość – nie kończą się na pierwszym spotkaniu. Zadowolony podróżny może zostać stałym klientem i polecać Cię znajomym. Wystarczy pamiętać o kilku rzeczach: na bieżąco wysyłać wiadomości dopasowane do momentu podróży, personalizować komunikację, mierzyć co działa oraz poprawiać to co nie.
Masz ochotę sprawdzić, jak to działa w praktyce? iPresso to platforma, która pomoże zbudować scenariusze posprzedażowe szyte na miarę branży travel.