Niezależnie od branży, w której działasz, musisz dopasować formę komunikacji do klientów. Najczęściej wybieranymi kanałami są oczywiście maile oraz SMS-y, ale każde z nich sprawdzają się tylko w określonych sytuacjach. Czy wiesz, jaką kampanię marketingową przygotować dla Twoich odbiorców? Jeśli nie, to koniecznie przeczytaj ten artykuł i sprawdź, w jakich sytuacjach dobrze jest wybrać SMS marketing, a w których lepiej sprawdzi się wysyłka maili.
Czy warto jeszcze tworzyć wiadomości mail?
Z pewnością tak! Większość Twoich klientów ma skrzynki mail i zagląda do nich częściej, niż myślisz. E-mail marketing buduje długotrwałą relację z użytkownikiem. Dzięki prostemu w obsłudze edytorowi Drag&Drop stworzysz wymarzone maile w kilka minut. W iPresso możesz wybrać spośród setek różnych szablonów dopasowanych do każdej okazji. Stworzysz też własne profesjonalne szablony, dzięki którym wiadomości będą zawsze wyglądać estetycznie i spójnie.
Skuteczność wykorzystania tego kanału komunikacji zależy jednak od wielu czynników i niekiedy wysyłka maili nie jest zbyt dobrym pomysłem. Niektórzy odbiorcy odczytują maile dopiero po kilku lub kilkunastu godzinach, więc przy ograniczonych czasowo promocjach lepiej wybrać inny kanał komunikacji.
W jakich kampaniach e-maile sprawdzą się najlepiej:
- Reklamowanie spersonalizowanych ofert – możesz dodać dynamicznie zmieniające się treści i rekomendować zakup produktów (lub usług) odpowiednio dopasowanych do konkretnego klienta oraz spersonalizować wiadomość umieszczając na przykład jego imię w tytule.
- Dostarczanie dodatkowych materiałów – wysyłasz użytkownikom porady i wskazówki dopasowane do ich zainteresowań? E-mail marketing będzie idealny do wysyłki takich treści do odpowiednich segmentów. Wykorzystaj scenariusze MA i zautomatyzuj wysyłkę w zależności od konkretnej akcji. W ten sposób na przykład możesz wysłać każdemu, kto się zarejestrował na stronie materiały przybliżające dany temat.
- Wysyłanie newslettera do zainteresowanych – chcesz na bieżąco informować odbiorców o nowościach oraz zachęcać ich do większego zaangażowania? Maile są niezastąpione, kiedy tworzysz własny newsletter i wysyłasz go cyklicznie.
- Informowanie o akcjach specjalnych – ruszyła właśnie nowa loteria i chcesz ją wypromować? W mailach zawrzesz obrazy z nagrodami, linki do regulaminu oraz do formularza zapisu, a także poinformujesz o dacie rozpoczęcia i zakończenia.
- Promowanie nowych produktów i usług – wysyłka maili sprawdzi się przy kampaniach reklamujących premierę. Taka forma komunikacji z klientem jest równie skuteczna przy sezonowych produktach, wprowadzanych np. tylko na okres świąteczny.
Czy SMS sprawdzi się w każdej branży?
Kampanie SMS charakteryzują się wysokim wskaźnikiem odczytania wiadomości i to niemal natychmiast od wysyłki, więc przydają się szczególnie w real-time marketingu. SMS-y mogą być spersonalizowane i zawierać linki, ale ze względu na ograniczenie liczby znaków są zwykle wybierane do krótkich informacji i często dopiero po kliknięciu w link odbiorca dowiaduje się więcej o szczegółach. Wysyłki SMS mają szerokie zastosowanie i mogą być wykorzystywane zarówno jako pojedyncza forma komunikacji, jak i jako jeden z wielu kanałów wykorzystywanych w kampaniach omnichannel.
Jeżeli chcesz używać SMS marketingu, radzimy sprawdzić, czy wszystkie niezbędne informacje zmieszczą się w jednej wiadomości. Jeżeli planujesz umieścić link w SMS-ie, najlepiej skorzystać ze skracarki online. Nie chcesz płacić za dwa albo trzy SMS-y, które będą nieestetycznie podzielone z uwagi na przekroczenie limitu znaków. W iPresso podejrzysz ile znaków ma Twoja wiadomość oraz w ilu SMS-ach zostanie ona wysłana, więc masz wszystko pod kontrolą.
Kiedy wiadomości SMS to dobry pomysł:
- Przypominanie o terminach – klientowi kończy się subskrypcja? Ktoś wykupił ubezpieczenie, ale nie przedłużył go na następny rok? W takich przypadkach krótki SMS może sprawdzić się dużo lepiej niż mail, a dzięki personalizacji odbiorca chętniej podejmie decyzję o ponownym skorzystaniu z Twoich usług.
- Informowanie o kończących się promocjach – zostały ostatnie dni wyprzedaży, a Ty chcesz powiadomić o tym klientów, więc stwórz krótkie spersonalizowane SMS-y i miej pewność, że odbiorca odczyta je, zanim promocja się skończy.
- Reagowanie w czasie rzeczywistym na czynniki zewnętrzne – dzięki iPresso Satellite automatycznie wyślesz wiadomości do wszystkich tych, u których np. aktualnie pada deszcz albo zaproponujesz klientom oferty, które można nabyć po niższych cenach ze względu na zmianę kursu walut. Przy e-mail marketingu odbiorca mógłby zobaczyć taką wiadomość zbyt późno, więc SMS-y albo dwukierunkowa komunikacja poprzez WhatsApp są tutaj najlepszym wyborem.
- Reklamowanie lokalnych promocji – z pewnością obserwujesz branże, w których każdego tygodnia pojawiają się nowe przeceny dostępne wyłącznie w wybranych placówkach i miastach. Bez zastosowania SMS marketingu prowadzenie tego typu kampanii byłoby niemal niemożliwe, ponieważ często użytkownik dostaje powiadomienie o promocjach w tylko jeden dzień i od razu po otrzymaniu takiej wiadomości na telefon, jedzie do swojego ulubionego sklepu i dokonuje zakupów w obniżonej cenie.
Który kanał wybrać do komunikacji z Twoimi klientami?
Musisz najpierw zastanowić się, jakie są Twoje cele oraz co ma zawierać kampania, którą chcesz uruchomić. Jeżeli zależy Ci na dostarczeniu wielu informacji razem z przykładowymi produktami do kupienia, e-mail marketing może być strzałem w dziesiątkę. Możesz stworzyć kilka wariantów maili i przetestować, który z nich będzie najlepszy i wzbudzi największe zainteresowanie.
Przy real-time marketingu oraz wysyłce kodów rabatowych ważnych tylko kilka dni dużo bardziej efektywny będzie SMS marketing, z uwagi na wysoki wskaźnik odczytu wiadomości zaledwie kilka minut po wysyłce. Taka forma komunikacji przeważa nad mailami jeżeli chodzi o szybkość i możliwość dotarcia do klienta w konkretnym momencie. SMS-y są chętnie używane w marketingu lokalnym, gdzie promocje zmieniają się wiele razy i są dedykowane wyłącznie do określonych placówek. W wiadomościach SMS umieścisz tylko najważniejsze informacje, co docenią klienci, którzy preferują konkretne treści.
A może połączenie SMS i e-mail marketingu to coś, czego szukasz?
Czasami nie warto wybierać i zastanawiać się, czy lepiej w danej kampanii sprawdzi się SMS czy też e-mail marketing. Wysyłka SMS może doskonale uzupełniać kampanię mailową oraz wzmacniać przekaz. Możesz wysłać przypominające SMS-y tylko dla tych, którzy w określonym czasie nie odczytali wiadomości mail. Widzisz, że jakaś osoba porzuciła koszyk na stronie? Wyślij po godzinie mail przypominający o rzeczach, które czekają na zakup. Klient nie odczytał takiej wiadomości przez cały dzień? Zaproponuj niewielki kod rabatowy poprzez SMS i zobacz, czy takie działania skłoniły go do zakupu. Połączenie wiadomości SMS i e-mail nie musi być używane wyłącznie w celach marketingowych – w ten sposób poinformujesz też odbiorcę o śledzeniu zamówienia. Podziękowanie za złożenie zamówienia możesz wysłać mailem, natomiast informację o wysyłce paczki najlepiej jest zawrzeć w krótkim SMS-ie.
Podsumowanie
Maile są wybierane, kiedy trzeba dodać różnego rodzaju załączniki, grafiki, spersonalizowane rekomendacje ze zdjęciami produktów. SMS-y sprawdzają się przy marketingu czasu rzeczywistego oraz informowaniu w zwięzły sposób o kończących się promocjach. Wybór kampanii jest uzależniony od kilku czynników, więc nie warto podejmować decyzji pochopnie. Kampanie SMS mogą stanowić uzupełnienie do e-mail marketingu, więc nie należy wykluczać jednego kanału komunikacji przy wyborze tego drugiego.
Kliknij tutaj i wypełnij krótki formularz, a my skontaktujemy się z Tobą niezwłocznie i doradzimy, jakie narzędzia Marketing Automation wybrać – i jak automatyzacja pomoże w ustawianiu kampanii SMS i e-mail.
Odpowiedz