Strona główna » Jak zbudować bazę konsumentów w FMCG?
Jak zbudować bazę konsumentów w FMCG?

Wbrew pozorom tworzenie bazy konsumentów dla marek FMCG może wcale nie być łatwe. Wynika to głównie z faktu, że klienci zazwyczaj nie wchodzą w interakcję bezpośrednio z firmami FMCG, tylko za pośrednictwem ich produktów. W rzeczywistości wiele marek na rynku FMCG należy do tej samej firmy, a klienci nie zawsze są tego świadomi. Jeśli więc prowadzisz firmę FMCG, co możesz zrobić, aby zbudować bazę klientów? Zobaczmy, jakie masz możliwości.

Oto typowy scenariusz – klient wchodzi do swojego ulubionego supermarketu i bierze swój ulubiony batonik z półki. Oczywiście ten batonik to tylko marka. Faktyczna firma za nim stojąca ma zupełnie inną nazwę i prawdopodobnie produkuje również kilka innych batoników. Klient kupuje produkt i wychodzi ze sklepu.

Jaka jest ich świadomość firmy FMCG stojącej za tym batonikiem? W większości przypadków niewielka lub żadna. Oczywiście firmy FMCG są tego świadome; dlatego większość swojej komunikacji prowadzą za pośrednictwem swoich marek, a nie mało znanej „marki macierzystej”.

Jednak taka sytuacja rodzi ciekawe pytanie – co możesz zrobić, aby zbudować bazę klientów dla swojej firmy FMCG?

Programy lojalnościowe

Przede wszystkim firmy FMCG mogą poszerzać swoją bazę klientów poprzez programy lojalnościowe. Takie programy zachęcają klientów do dokonywania regularnych zakupów i pomagają budować silniejsze relacje z konsumentami. Kiedy klienci zdobywają punkty, rabaty lub nagrody za zakup twoich produktów, chętniej wybierają twoje marki, a nie te konkurencyjne. Ale to również sprawia, że ​​takie osoby chętniej podzielą się z tobą swoimi danymi kontaktowymi! Innymi słowy, powinieneś/aś im coś najpierw zaoferować.

Dzięki iPresso możesz tworzyć jednorazowe lub wielorazowe kody promocyjne dostosowane do indywidualnych potrzeb klienta. Takie spersonalizowane kody możesz wykorzystać w kampaniach promocyjnych, urodzinowych lub lojalnościowych. Ponadto nasze kody promocyjne można wykorzystać zarówno w kampaniach digitalowych, jak i offline, np. poprzez integrację z linią produkcyjną. Co również istotne, możesz zintegrować swoje narzędzia lojalnościowe z CRM-em, aby utrzymać wszystkich klientów w jednej, dobrze zorganizowanej przestrzeni.

Dobry program lojalnościowy może umożliwić twojej firmie efektywne zbieranie danych klientów. Dobrym pomysłem jest wykorzystanie tych danych do lepszego zrozumienia zwyczajów i preferencji zakupowych twoich klientów (np. poprzez organizowanie krótkich ankiet). W ten sposób możesz ulepszyć swój marketing, a może nawet swoje produkty! Dzięki tym informacjom marki FMCG mogą:

  • tworzyć spersonalizowane oferty
  • wprowadzać nowe produkty na rynek
  • prowadzić lepiej targetowane kampanie marketingowe, które przyciągają nowych klientów.

Na przykład, jeśli twoja firma zauważy, że wielu klientów kupuje określony rodzaj przekąski (np. wspomniany batonik), może zaoferować zniżki na powiązane produkty, zachęcając w ten sposób więcej osób do ich wypróbowania. Sprawiając, że zakupy są bardziej satysfakcjonujące i spersonalizowane, przekonać więcej osób do regularnych zakupów twoich produktów. 

Pop-upy

Przyznajemy, że wyskakujące okienka, czyli właśnie pop-upy mogą być irytujące, gdy są wykorzystywane w niewłaściwy sposób. Ale jeśli są dobrze zaprojektowane i używane w przemyślany sposób, mogą przyciągnąć wielu nowych klientów do twojej firmy! Kluczem do sukcesu jest zaoferowanie czegoś interesującego na początek. Jeśli prowadzisz markę FMCG, możesz ich użyć, aby zaoferować klientom:

  • zniżki,
  • bezpłatne próbki,
  • limitowane oferty.

Naturalnie, powinno się to odbywać w zamian za e-mail lub numer telefonu. W ten sposób twoja firma może zbudować „bezpośrednią linię komunikacji” z potencjalnymi klientami. A jeśli ktoś zdecyduje się na przekazanie swoich danych, możesz wysyłać im promocje i aktualizacje, które utrzymają zaangażowanie tych osób w komunikację z twoją marką. Pop-upy mogą również przypominać odwiedzającym o ofertach ograniczonych czasowo lub zapowiadać premiery nowych produktów, subtelnie zachęcając ich w ten sposób do dokonania zakupu i wypróbowania marki.

Co więcej, możesz wykorzystywać pop-upy, aby testować różne komunikaty, oferty i projekty graficzne. W rezultacie twoja marka może wypracować „idealny pop-up”, który będzie przyciągać klientów (i zachęcać ich do zakupów). Dane te mogą być również wykorzystane do tworzenia skuteczniejszych kampanii reklamowych w przyszłości.

Landing page z formularzami kontaktowymi

Na koniec możesz pomyśleć o specjalnych akcjach lub kampaniach reklamowych, które zachęcą ludzi do rejestracji za pomocą landing page (np. loterie często działają w ten sposób). Kiedy landing page jest dobrze zaprojektowany, ma jasny przekaz i łatwy do wypełnienia formularz kontaktowy, zachęca to odwiedzających do udostępnienia swoich danych w zamian za coś wartościowego, takiego jak zniżka, bezpłatna próbka lub szansa na wygranie atrakcyjnej nagrody.

Możesz nawet utworzyć wiele landing page, aby zobaczyć, co najlepiej rezonuje z twoją grupą docelową. Śledząc, które oferty uzyskują najwięcej rejestracji, możesz ulepszyć swoją strategię marketingową i tworzyć bardziej ukierunkowane kampanie marketingowe. Ważne jest również to, że dobrze zoptymalizowane strony docelowe poprawiają również skuteczność reklam (np. w przypadku Google Ads).

Tutaj dwa czynniki mają największe znaczenie:

  1. dobra oferta,
  2. prosty formularz kontaktowy.

Nagroda/oferta musi być interesująca i pożądana z punktu widzenia klienta. Lepiej zainwestować w coś, co przyciągnie uwagę (np. wycieczkę lub pojazd), niż próbować „złapać leady” na kiepską ofertę. A co z formularzami kontaktowymi? Taki formularz musi być krótki i prosty. Nie proś ludzi o podawanie zbyt wielu informacji, skup się na tych, które mają znaczenie z punktu widzenia marketingu – imię, adres e-mail i numer telefonu.

Dobra oferta w połączeniu z dobrze zaprojektowaną stroną docelową i przejrzystym formularzem kontaktowym sprawi, że wiele osób zapisze się i udostępni ci swoje dane.

Podsumowanie

Dla marek FMCG zbudowanie listy konsumentów może wymagać wysiłku i pewnej dozy kreatywności. Ale gdy już wpadniesz na dobry pomysł, wystarczy, że wypromujesz go w swoich kanałach i możesz zacząć sukcesywnie powiększać bazę subskrybentów! A iPresso pomoże ci we wszystkim, co dotyczy automatyzacji marketingu, w tym integracji z innymi narzędziami (np. CRM) i przechowywania danych klientów i subskrybentów w jednym miejscu.

Mamy specjalną wersję naszej platformy dla firm FMCG. Zapraszamy cię do odwiedzenia podlinkowanej strony i zapisania się na bezpłatną prezentację! Chętnie pokażemy ci, co potrafi iPresso!

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.