Automatyzacja marketingu może znacznie uprościć pracę twojej firmy i zaoszczędzić ci sporo czasu. Jednak nie każda firma jest gotowa na wdrożenie lub pełne wykorzystanie tej technologii. W tym poście pokażemy ci pięć znaków, które wyraźnie wskazują, że twoja firma JEST gotowa na automatyzację marketingu. Podzielimy się również kilkoma sugestiami, co zrobić, jeśli jeszcze nie jesteś na tym etapie rozwoju.
Prawdą jest, że automatyzacja marketingu wymaga zadbania o kilka obszarów, zanim zaczniesz korzystać z tej technologii. Oczywiście zakres zmian będzie się różnić w zależności od tego, co zamierzasz zautomatyzować.
Może krótki przykład: jeśli chcesz po prostu zacząć wysyłać powiadomienia push ze swojej witryny, wystarczy, że dodasz odpowiedni box do swojej witryny z prośbą o zgodę na taką komunikację i to właściwie wszystko. Następnie możesz przejść do swojego narzędzia push notifications i praktycznie zacząć działać od razu.
Sprawy nieco się komplikują, jeśli chcesz np. spersonalizować komunikację ze swoimi klientami. W takim przypadku musisz zacząć zbierać dokładne dane o zachowaniach i zakupach swoich klientów, aby w ogóle myśleć o wdrożeniu silnika personalizacji w swojej firmie.
Podczas gdy automatyzacja marketingu może przybierać wiele różnych form, z naszego doświadczenia wynika, że jest pięć dość uniwersalnych znaków wyraźnie wskazujących, że powinieneś/aś rozważyć wdrożenie MA w swojej firmie i to raczej wcześniej niż później. Przyjrzyjmy się im!
Spada twoja produktywność
Jeśli widzisz, że twoja firma staje się coraz mniej produktywna, jednym z najczęstszych powodów jest to, że zmaga się ona z mnóstwem powtarzalnych/czasochłonnych zadań. Im większa jest twoja firma, tym więcej wiadomości e-mail musisz wysłać, tym więcej faktur musisz wystawić, tym więcej zamówień musisz przygotować itd.
Jeśli nad tym nie zapanujesz, znajdziesz się (lub twój zespół) w sytuacji, gdy będziesz musiał/a poświęcać coraz więcej czasu na żmudne, ale konieczne zadania, które zajmują dużo czasu, ale tak naprawdę nie przyczyniają się do zwiększenia przychodów. Jeśli tak jest w twojej firmie, pomyśl o zautomatyzowaniu jak największej liczby tych zadań.
Dzięki iPresso możesz zautomatyzować:
- komunikację z potencjalnymi klientami (poczynając od pierwszej wizyty na stronie internetowej)
- komunikację e-mailową (zarówno e-maile marketingowe, jak i powiadomienia i komunikaty techniczne),
- komunikację poprzez SMS i WhatsApp,
- rekomendacje produktowe,
- pozyskiwanie opinii klientów,
- zarządzanie bazą danych klientów i dodawanie do niej nowych klientów.
Wdrożenie tych i innych funkcji może pomóc ci zaoszczędzić dużo czasu i przywrócić wysoki poziom produktywności w twojej firmie.
Masz coraz więcej klientów
Gdy miałeś/aś 10 lub nawet 50 klientów, prawdopodobnie wszystko dało się robić „na piechotę” i to samodzielnie lub z małym zespołem. Jednak w miarę jak twoja firma zaczyna się rozwijać, masz coraz więcej klientów do obsłużenia. Każdy klient przecież wymaga uwagi i komunikacji w ciągu miesiąca.
Jeśli możesz zautomatyzować komunikację i obsługę klienta, przynajmniej częściowo, łatwiej będzie ci obsługiwać nawet dużą liczbę klientów. W rezultacie twoja firma będzie mogła się jeszcze szybciej rozwijać, ponieważ MA to skalowalne rozwiązanie, które działa niezależnie od tego, czy masz 100, 1000 czy 100 000 klientów.
Wysyłasz dużo e-maili
Duża liczba klientów/użytkowników równa się dużej liczbie wiadomości e-mail, które wysyłasz do tych osób. Jeśli działasz w sektorze e-commerce, każde zamówienie wymaga co najmniej 3 wiadomości e-mail:
- potwierdzenie zamówienia,
- link do śledzenia zamówienia,
- potwierdzenie dostarczenia zamówienia z dalszymi instrukcjami lub zachętą do dalszych zakupów.
Jeśli obsługujesz około 1000 zamówień miesięcznie, to musisz wysłać co najmniej 3000 e-maili (i to tylko tych technicznych)! A jeśli chcesz tworzyć bardziej zaawansowane lejki sprzedażowe i scenariusze komunikacji, ta liczba może łatwo przekroczyć 10 000! Wysyłanie tych wiadomości ręcznie nie miałoby sensu. Znacznie lepiej jest zautomatyzować ten aspekt swojej pracy i do tego właśnie potrzebujesz automatyzacji marketingu.
Tracisz potencjalnych klientów
Kiedy ostatnio straciłeś/aś potencjalnego klienta, ponieważ po prostu o nim zapomniałeś/aś lub wiadomość leżała nieodczytana w skrzynce? Dla dużych firm jest to poważny problem, który może kosztować niemałe pieniądze. Jeśli masz z tym problem, warto wdrożyć zautomatyzowany proces, który zatroszczy się o każdego potencjalnego klienta na autopilocie bez angażowania twojego zespołu.
Możesz skonfigurować odpowiednie scenariusze automatyzacji marketingu, aby automatycznie reagować na każdą interakcję z potencjalnym klientem, niezależnie od tego, czy odbywa się to za pośrednictwem strony internetowej, czy poczty e-mail. W ten sposób minimalizujesz ryzyko utraty takiego leada i jednocześnie wykazujesz się dużą troską o każdą taką osobę!
Mierzenie skuteczności marketingu sprawia ci trudność
Czy wiesz, które kampanie marketingowe są skuteczne? Czy wiesz, skąd pochodzą potencjalni klienci, którzy trafiają do twojej firmy? Jednym z największych wyzwań dla rozwijających się firm jest zrozumienie, które działania marketingowe przynoszą rzeczywiste rezultaty. Bez twardych danych marketingowych możesz inwestować w kampanie, które nie generują leadów ani przychodów. Jeśli tak jest w twoim przypadku lub po prostu masz problemy z mierzeniem wskaźników i KPI związanych z marketingiem i sprzedażą, powinieneś/aś rozważyć automatyzację marketingu. Dlaczego?
Narzędzia do automatyzacji marketingu są wyposażone w rozbudowane funkcje analityczne i raporty, które zapewniają dostęp do wszystkich informacji potrzebnych do ulepszenia marketingu i skupienia się na rzeczach, które przyciągają nowych klientów. W iPresso, prawie każda oferowana przez nas funkcja jest wyposażona w moduł analityczny, który pozwala analizować skuteczność kampanii i innych działań.
Co, jeśli nie jesteś gotowy/a?
Automatyzacja marketingu zazwyczaj wymaga dobrze zorganizowanych danych do działania. Jeśli nie jesteś gotowy/a na wdrożenie automatyzacji marketingu, zacznij od uporządkowania i zebrania większej ilości danych dotyczących klientów i procesów w swojej firmie.
Jeśli twoim celem jest usprawnienie procesu pozyskiwania klientów, powinieneś/aś skupić się na wszystkich mierzalnych działaniach podejmowanych przez twoich klientów, przede wszystkim:
- wysłane formularze kontaktowe,
- złożone zamówienia,
- wysyłane zapytania i prośby o bezpłatny próbny dostęp itp.
Powinieneś/aś wiedzieć, kto złożył takie zamówienie/wysłał formularz (w tym celu koniecznie trzeba prowadzić aktualną bazę danych klientów i leadów), kiedy i w wyniku jakiej aktywności marketingowej.
Jeśli nie wiesz, jak mierzyć te rzeczy, warto rozważyć zatrudnienie lub współpracę z kimś, kto zna się na analityce marketingowej. Taka osoba/firma przyda się również podczas wdrażania automatyzacji marketingu w przyszłości.
Jeśli te kwestie działają dobrze w twojej firmie, następnym krokiem jest wybranie platformy automatyzacji marketingu, która spełnia wszystkie twoje wymagania. Dobry dostawca MA pomoże ci we wdrożeniu jego systemu, abyś mógł/mogła w pełni wykorzystać potencjał oferowanej usługi. Właśnie coś takiego oferujemy w iPresso!
Podsumowanie
Automatyzacja marketingu może znacznie zwiększyć produktywność i opłacalność twojego biznesu, ale musisz się odpowiednio przygotować na tę zmianę w sposobie działania. Jeśli myślisz o wdrożeniu MA, zacznij od aktualizacji i uporządkowania swojej bazy danych klientów. Bieżące śledzenie procesów związanych z klientami jest również niezwykle ważne.
A jeśli właśnie szukasz platformy MA dla swojej firmy, polecamy siebie! 🙂 Możesz zacząć za darmo z 30-dniowym dostępem próbnym do iPresso. Wystarczy, że wyślesz nam ten formularz, a nasz zespół zajmie się resztą.
Odpowiedz