Segmentacja klientów na podstawie zachowań zakupowych

Segmentacja klientów to strategia, która pozwala w pełni wykorzystać bazę klientów i zoptymalizować komunikację z odbiorcami, aby była ona bardziej dopasowana do ich potrzeb i spersonalizowana. Jest to szczególnie ważne, jeśli chodzi o segmentację klientów na podstawie ich zachowań zakupowych. Przyjrzyjmy się, jak możesz wykorzystać zaawansowaną segmentację klientów, aby poprawić sprzedaż i działania marketingowe w swojej firmie.

Twoja baza klientów może składać się z wielu różnych segmentów opartych na takich czynnikach, jak:

  • zachowania/nawyki zakupowe,
  • lokalizacja,
  • poprzednie zakupy,
  • charakterystyka demograficzna i wiele innych.

Pierwszy typ segmentacji – oparty na zachowaniach zakupowych – jest jednak szczególnie ważny. Dlaczego? Poprzez analizę przeszłych działań, takich jak:

  • historia zakupów
  • przeglądane produkty
  • działania na stronie internetowej itp.

Możesz zidentyfikować odrębne grupy klientów i tworzyć bardziej spersonalizowane i trafne komunikaty, które rezonują konkretnie z tym, czym ci klienci są zainteresowani lub co są gotowi zrobić. Zwiększa to nie tylko prawdopodobieństwo konwersji, ale także lojalność wobec marki i satysfakcję klienta. Ponadto segmentacja pomaga zoptymalizować działania marketingowe, ponieważ umożliwia koncentrację większości wysiłków na klientach o wysokiej wartości, czyli takich, którzy chętniej angażują się w nowe oferty/okazje. W ten sposób możesz maksymalnie wykorzystać każdą złotówkę wydaną na marketing.

Jak działa segmentacja oparta na zachowaniach klientów?

Tutaj kluczowe jest przede wszystkim zebranie odpowiednich danych o każdym kliencie. Aby wykorzystać ten typ segmentacji, potrzebujesz systemu, który będzie śledził aktywność różnych klientów na twojej stronie internetowej (i prawdopodobnie również w dziale obsługi klienta) i automatycznie zbierał informacje, które mogą być wykorzystane w przyszłych kampaniach marketingowych/sprzedażowych.

Możesz to robić w sposób automatyczny z iPresso. Nasz system można łatwo zintegrować ze sklepem internetowym lub stroną internetową i śledzić wszystkie interakcje, które tam mają miejsce. Oto przykład: załóżmy, że chcesz stworzyć specjalną ofertę dla swoich klientów mieszkających w Krakowie. Załóżmy, że masz produkt dostępny w twoim sklepie znajdującym się właśnie w tym mieście.

Nasz system pomoże ci zidentyfikować klientów, którzy:

  1. mieszkają w Krakowie i
  2. są lojalnymi klientami, którzy powinni dostać dostęp do tej specjalnej oferty.

Algorytmy iPresso przeanalizują twoją bazę danych, aby znaleźć osoby spełniające oba warunki. W rezultacie otrzymasz listę gotową do wykorzystania w tej kampanii:

Możesz wykorzystać tę listę praktycznie od razu, aby tworzyć spersonalizowane komunikaty i oferty, które będą rezonować z tą konkretną grupą klientów. A ponieważ wszystko jest dostosowane do zainteresowań i cech tej grupy, jest bardzo prawdopodobne, że współczynnik konwersji z tej kampanii będzie bardzo wysoki.

Oczywiście, to tylko przykład; możesz tworzyć wiele różnych scenariuszy segmentacji w oparciu o swój profil biznesowy i informacje, które zbierasz o swoich klientach/użytkownikach.

Dlaczego warto segmentować klientów na podstawie ich zachowań?

Wspomnieliśmy już o najważniejszej korzyści – większym potencjale tworzenia skuteczniejszych kampanii marketingowych. Ale to nie wszystko. Dzięki skutecznej segmentacji klientów możesz:

  • Budować lojalność i zwiększać retencję klientów: klienci cenią marki, które przychodzą do nich ze spersonalizowaną komunikacją i ofertami. W ten sposób możesz nie tylko zwiększyć sprzedaż, ale także poprawić doświadczenia użytkowników (UX) i zdobyć jeszcze więcej lojalnych klientów.
  • Usprawnić testowanie: możesz używać różnych segmentów klientów do celów testowych, aby określić, co się sprawdza, a co nie. W ten sposób możesz również zaoszczędzić dużo czasu i pieniędzy w dłuższej perspektywie, ponieważ skupiasz swoje wysiłki na najlepiej działających segmentach klientów.
  • Lepiej poznać swoją publiczność: iPresso może ci powiedzieć wiele o cechach i zachowaniach twoich klientów. Ta wiedza pozwoli ci jeszcze lepiej zrozumieć swoich klientów i dostosować ofertę, stronę internetową i komunikaty do ich potrzeb i zainteresowań.
  • Zidentyfikować najlepsze kanały komunikacji: Jednym z elementów, które możesz analizować, są źródła ruchu w twojej firmie. Umożliwia to również skupienie wysiłków na kanałach marketingowych, które działają najlepiej.

Jakie branże powinny wykorzystywać ten rodzaj segmentacji?

Najkrócej można powiedzieć, że wszystkie te, w gdzie zachowanie klienta ma znaczenie, ale są co najmniej cztery branże, w których taka forma segmentacji jest szczególnie istotna i skuteczna:

  • E-commerce: W tym przypadku segmentacja behawioralna koncentruje się na działaniach klientów, takich jak historia zakupowa, przeglądane produkty i porzucone koszyki Dzięki tym danym możesz tworzyć spersonalizowane oferty i rekomendacje produktowe, a także kierować reklamy remarketingowe do klientów na podstawie ich wcześniejszych zachowań zakupowych.
  • Finanse: Firmy finansowe wykorzystują segmentację do analizy historii transakcji, zachowań kredytowych i aktywności na koncie bankowym. Banki i inne organizacje finansowe wykorzystują te dane do oferowania klientom produktów finansowych, które odpowiadają ich sytuacji, preferencjom i możliwościom budżetowym.
  • Edukacja: Szkoły i uniwersytety segmentują studentów na podstawie ich zachowań edukacyjnych, wskaźników ukończonych kursów i pobranych materiałów edukacyjnych. Umożliwia to zapewnienie studentom spersonalizowanych ścieżek edukacyjnych lub rekomendacji nowych kursów i szkoleń.
  • Podróże: Firmy działające w tym sektorze wykorzystują zachowania, takie jak rodzaje rezerwacji, częstotliwość podróży i preferowane miejsca docelowe, aby oferować dostosowane oferty, programy lojalnościowe lub spersonalizowane oferty wycieczek, co przyczynia się do poprawy doświadczeń klientów i – w efekcie – sprzedaży.

Wykorzystaj iPresso do segmentacji klientów

iPresso to platforma marketing automation, która zapewnia wszystko, czego potrzebujesz, aby pozostać w kontakcie z bazą klientów i skutecznie segmentować klientów. Jedną z naszych funkcji jest Kreator Segmentacji. Za pomocą tego narzędzia możesz tworzyć różnorodne segmenty klientów, nawet z bardzo szczegółowo opisanymi cechami, w oparciu o ich atrybuty, poprzednie działania i aktywności, które są automatycznie przypisywane do twoich kontaktów. Spójrz na ten przykład:

Firma działająca w branży spożywczej może wykorzystać segmentację klientów opartą na zachowaniach, aby komunikować się inaczej z wegetarianami i osobami, które nie mają nic przeciwko jedzeniu produktów mięsnych. Te dwie grupy mają zupełnie inne potrzeby i zainteresowania; wysłanie im tych samych przepisów/rekomendacji produktowych najprawdopodobniej spowodowałoby, że obie grupy byłyby niezadowolone z twojej komunikacji.

Co ciekawe, w tym przykładzie segmentacja oparta na zachowaniu jest jedyną, która ma sens. Wynika to z tego, że inne rodzaje segmentacji mogą dotyczyć zarówno wegetarian, jak i osób jedzących mięso.

Po utworzeniu tych segmentów możesz ich użyć do ulepszenia kampanii marketingowych/sprzedażowych i wykonywania innych działań związanych z marketingiem (np. automatyzacji treści na stronie internetowej). Na przykład możesz wykorzystać te nowe segmenty klientów do projektowania nowych ścieżek zakupowych w swojej firmie, osiągając w ten sposób jeszcze wyższy poziom personalizacji doświadczeń.

Podsumowanie

Jeśli jeszcze nie korzystasz z segmentacji klientów w swojej firmie, zachęcamy cię do rozważenia tej opcji! Dzięki tej prostej, ale skutecznej strategii marketingowej możesz zwiększyć sprzedaż i pozyskać więcej lojalnych klientów, którzy są naprawdę zadowoleni z tego, co im oferujesz.
iPresso to Twoje kompleksowe rozwiązanie do wszystkiego, co związane z segmentacją i personalizacją. Zapraszamy cię do wypróbowania naszej platformy, abyś mógł/mogła zobaczyć, jak nasze funkcje mogą pomóc ci prowadzić bardziej dochodowy biznes. Mamy dla ciebie bezpłatny 30-dniowy dostęp próbny (bez konieczności podawania danych karty kredytowej), abyś mógł/mogła zobaczyć naszą platformę w akcji. Wystarczy, że wyślesz ten krótki formularz, a my zajmiemy się resztą!

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.