Chcesz przeprowadzić specjalną kampanię marketingową dla najbardziej lojalnych klientów? Dobry pomysł, ale czy potrafisz podzielić odbiorców na tych najbardziej zaangażowanych i tych wykazujących minimum zainteresowania? Jeśli chcesz podnieść współczynnik konwersji, musisz zachęcić użytkowników, przez personalizację treści i indywidualnie dobraną ofertę. Zastosuj raporty RFM i dopasuj działania do charakterystyki kontaktów w Twojej bazie!
Raporty RFM pomogą Ci w segmentacji klientów
Oczywiście jest wiele sposobów na określenie użytkowników najbardziej skłonnych do zakupów, ale dzięki raportom RFM sklasyfikujesz klientów bez problemu w kilka chwil, a dzięki automatycznemu odświeżaniu raporty będą zawsze aktualne. RFM to skrót od trzech elementów:
- Recency pokazuje ostatni zakup dokonany przez klienta. Tym samym widzisz, które osoby od dawna nie były zainteresowane ofertami, a które są bardzo zaangażowane i wykazują duże przywiązanie do Twojego sklepu. Klient, który w ostatnim czasie coś u Ciebie kupił, prawdopodobnie z chęcią powróci i dokona ponownych zakupów.
- Frequency odnosi się do częstotliwości dokonywania zakupów. Ktoś, kto bardzo często finalizuje u Ciebie transakcje, zostanie zidentyfikowany jako lojalny klient. Takiej osobie najlepiej zaproponować produkty, które kupuje regularnie i np. dać na nie specjalny spersonalizowany kupon rabatowy.
- Monetary wskazuje wydatki klienta na zakupy. Ten parametr pozwoli zobaczyć kupujących, dzięki którym masz największe zyski. Do nich warto kierować ekskluzywne oferty i promocje na wybrane przez nich kategorie, które nie będą interesować pozostałych użytkowników.
Dlaczego raporty RFM są niezbędne w Twojej firmie
Wyobraź sobie, że chcesz wysłać wiadomości do swoich odbiorców o promocji, trwającej dwa dni. Możesz ustawić wysyłkę dla wszystkich kontaktów w bazie, ale istnieje dużo większe prawdopodobieństwo, że zachęcisz kogoś, kto kupuje u Ciebie regularnie od wielu miesięcy, niż klienta z jednym zakupem dokonanym kilka lat temu. Dodatkowo, jeżeli specjalnym rabatem będą objęte wszystkie produkty z kolekcji premium, najlepiej wysłać reklamy tylko do użytkowników, których stać na takie produkty i już wcześniej wydawali na nie pieniądze. Bez segmentacji możesz szybko przepalić budżet. Dzięki raportom RFM system od razu sam podzieli odbiorców na grupy, więc kampanie będą dużo bardziej spersonalizowane, co przyczyni się do wzrostu konwersji.
Co oznacza niski wskaźnik RFM danej osoby i co można z tym zrobić
Osoby o niskim wskaźniku RFM nie wykazują zbyt dużego zainteresowania Twoimi produktami i usługami. Prawdopodobnie nie wrócą one do Twojego sklepu, chyba że zaoferujesz im rabat, który skłoni do ponownych zakupów. Pamiętaj, że wielu klientów może mieć niski wskaźnik tylko jednego z elementów RFM. Przykładowo użytkownik z niskim parametrem M ale wysokimi R oraz F dokonuje u Ciebie regularnych zakupów, ale za małą kwotę, więc rabat 10% na drogą kolekcję premium nie będzie dla takiej osoby użyteczny. Dla lojalnego klienta, który lubi kupować produkty luksusowe, taka zniżka może okazać się trafionym pomysłem, choć wtedy warto docenić zaangażowanie i nagrodzić takiego kogoś np. poprzez stworzenie specjalnego programu lojalnościowego dla najbardziej aktywnych użytkowników.
Wykorzystaj informacje z raportów RFM i stwórz odpowiednie scenariusze MA
W iPresso możesz ustawić scenariusze Marketing Automation, które automatycznie wyślą spersonalizowane wiadomości do klientów w zależności od ich aktywności. Przykładowo, dla osób kupujących u Ciebie produkty luksusowe wyślesz wiadomości z kodem rabatowym na najnowszą kolekcję premium, a dla klientów, którzy od jakiegoś czasu przestali dokonywać zakupów, przygotujesz specjalny kupon -10% na wszystkie produkty. Raporty RFM pozwolą skoncentrować działania na najbardziej lojalnych klientach, a dzięki spersonalizowanym wiadomościom i rekomendacjom zwiększysz zyski i wartość koszyka zakupowego. Wiemy, jak ważne jest dopasowanie narzędzi do Twojego biznesu, dlatego w iPresso masz specjalne wersje platformy, żeby jak najlepiej pomóc Ci w komunikacji z klientami.
Podsumowanie
Automatyczne raporty RFM pozwolą Ci określić najbardziej zaangażowanych, lojalnych użytkowników, a także dopasować wyjątkowe oferty i promocje do odbiorców. Dzięki dogłębnej analizie zachowań klientów pod kątem trzech kryteriów możliwa jest segmentacja klientów i skoncentrowanie się na osobach, które mają największą wartość. W iPresso możesz sprawdzać, jak skuteczne są działania marketingowe i tworzyć scenariusze, które automatycznie skierują odpowiednie treści do wybranych klientów.
Chcesz wykorzystać raporty RFM w Twojej firmie? Przekonaj się, że automatyzacja marketingu jest właśnie dla Ciebie! Kliknij tutaj i rozpocznij bezpłatny 30-dniowy okres próbny do platformy iPresso już dziś!
Odpowiedz