Jak zbudować segment lojalnych klientów?

Segmentacja klientów to coś, o czym często wspominamy na tym blogu, i jest ku temu ważny powód. Dzięki dobrze posegmentowanej grupie docelowej możesz realizować skuteczniejsze kampanie sprzedażowe i marketingowe. W wielu przypadkach segmenty klientów są również bazą dla ofert specjalnych, które nie są dostępne dla wszystkich odwiedzających twój sklep internetowy lub stronę internetową. Właśnie tak jest w przypadku segmentu lojalnych klientów. Firmy często chcą nagradzać takich klientów, dając im dostęp do korzyści, które nie są dostępne dla innych odwiedzających. W tym wpisie pokażemy ci, jak wykorzystać ten segment to maksimum.

Lojalni lub stali klienci są fundamentem każdej firmy. Tacy klienci pomagają ci rozwijać biznes i zapewniają szalenie ważną stabilność, która pozwala przetrwać gorsze okresy lub finansować nowe inwestycje.

Istnieje wiele opcji, z których możesz skorzystać, jeśli chodzi o stałych klientów, ale najpierw musisz wiedzieć, jak ich znaleźć i wydzielić ich ze wszystkich klientów/użytkowników w swojej bazie. Zobaczmy, jak to zrobić.

Jak stworzyć segment składający się ze stałych klientów z pomocą iPresso

W zależności od rodzaju działalności możesz definiować stałych klientów na różne sposoby. W przypadku niektórych firm, np. FMCG, lojalnym klientem jest osoba, która kupuje twoje produkty przynajmniej kilka razy w miesiącu. W przypadku większości sklepów internetowych, stałym klientem jest osoba, która składa więcej niż jedno lub dwa zamówienia w ciągu roku.

Niezależnie od profilu działalności, najczęściej bierze się pod uwagę dwa czynniki:

  • częstotliwość zamówień i/lub
  • (Łączną) ich wartość

Jeśli chodzi o oba czynniki, im więcej, tym lepiej, naturalnie. Ale jak możesz zidentyfikować te osoby w swojej bazie danych, zwłaszcza jeśli składa się ona z tysięcy klientów? Możesz to zrobić ręcznie i po prostu przeszukać bazę w poszukiwaniu klientów, którzy spełniają twoje kryteria. W narzędziach takich jak Excel możesz znaleźć odpowiednią kolumnę, a następnie posortować według najwyższej wartości.

Znacznie łatwiej jest jednak to zrobić za pomocą rozwiązania CRM, np. takiego jak to oferowane przez iPresso. Dzięki naszemu systemowi możesz po prostu sortować klientów na podstawie takich czynników jak:

  • liczba zamówień złożonych ogółem,
  • liczba zamówień złożonych w danym okresie (np. w ciągu ostatniego roku),
  • łączna wartość zamówień,
  • częstotliwość zamówień (raz w tygodniu, raz w miesiącu, raz w roku…?), itp.

W ten sposób możesz łatwo określić, kim jest Twój idealny stały klient i „namierzyć” te osoby w swojej bazie danych.

A to nie wszystko: możesz również przypisać konkretnemu klientowi punkty lub oznaczyć go jako „stałego klienta”, dzięki czemu nie będziesz musiał powtarzać tego samego procesu za każdym razem, gdy zechcesz znaleźć lojalnego klienta lub zaoferować mu coś specjalnego.

Jak wykorzystać segment lojalnych klientów?

Gdy taki segment będzie już gotowy, możesz go wykorzystać na kilka różnych sposobów. Oto kilka pomysłów:

Przedsprzedaż/wcześniejszy dostęp

Pierwszą rzeczą, którą możesz zrobić, jest zaoferowanie swoim lojalnym klientom wcześniejszego dostępu do nowych produktów, funkcji lub usług, zanim będą one dostępne dla innych klientów. Działa to szczególnie dobrze w przypadku nowych produktów lub limitowanych linii produktowych w twojej ofercie. Zapewnienie swoim stałym klientom wcześniejszego dostępu pokazuje twoje uznanie dla nich i pozwala nawiązać głębsze relacje z takimi klientami. Co więcej, takie podejście pomaga Ci budować poczucie przynależności do „ekskluzywnej grupy” i może pomóc w wygenerowaniu pozytywnego szumu w internecie na temat twojej firmy.

Stwórz program lojalnościowy

Warto wdrożyć program lojalnościowy, w którym klienci, którzy osiągnęli określony próg wydatków, otrzymują różne korzyści, takie jak:

  • prezenty,
  • zniżki,
  • dodatkowe korzyści (np. bezpłatna dostawa).

Dobrze zaprojektowany program lojalnościowy pomaga Ci tworzyć i utrzymywać stałe zaangażowanie względem twojej marki, szczególnie jeśli chodzi o zakupy i inne interakcje.

Poproś ich o opinie i zaoferuj coś w zamian

Pozytywne recenzje są niezwykle ważne w każdym biznesie, ale ludzie często niechętnie je wystawiają. Skontaktowanie się z lojalnymi klientami zwiększa szanse na otrzymanie takich recenzji. Osoby, które już cenią sobie twoją markę, będą bardziej chętne, aby napisać o niej coś pozytywnego.

Rozważ również zaoferowanie czegoś niewielkiego w zamian, np. 5% zniżki na kolejne zamówienie. Zwiększy to twoje szanse na otrzymanie większej liczby recenzji dla twojej firmy.

Spersonalizowane prezenty i komunikacja

Chociaż notatki z podziękowaniami nie są obecnie zbyt popularne, to nadal jest to miły gest pokazujący lojalnym klientom, że ich cenisz. Taką notatkę z podziękowaniami można wysłać wraz ze spersonalizowanym prezentem i wiadomością dostosowaną do profilu i zainteresowań tej konkretnej osoby. Aby to osiągnąć, możesz na przykład wspomnieć o poprzednich zakupach takiego klienta i wyrazić nadzieję, że klient jest zadowolony z produktu, który u ciebie kupił.

Ale nie rób tego w sposób nachalny i sprzedażowy. Spersonalizowane notatki z podziękowaniami powinny wyrażać szczere uznanie; zachowaj działania typowo sprzedażowe na inne okazje.

Oferty specjalne

Ostatni pomysł jest prawdopodobnie jednocześnie najprostszy. Możesz tworzyć oferty specjalne, które są dostępne tylko dla lojalnych klientów w twojej firmie. Aby to zrobić, możesz np. utworzyć specjalny kod promocyjny z dodatkowym rabatem i rozsyłać go tylko do osób spełniających określone kryteria.

Zwiększ sprzedaż z iPresso

Dotarcie do stałych klientów z pewnością pomoże ci zwiększyć sprzedaż i zyskać zaangażowanie klientów, co pozwoli ci osiągnąć wiele długoterminowych korzyści. A w iPresso znajdziesz wszystko, czego potrzebujesz, jeśli chodzi o narzędzia i funkcje umożliwiające ci pozostanie w kontakcie z klientami.
Jeśli chcesz wypróbować naszą platformę marketing automation, zapraszamy cię do rozpoczęcia bezpłatnego 30-dniowego dostępu próbnego. Wystarczy, że wypełnisz ten krótki formularz. My zajmiemy się resztą!

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.