Jaki jest idealny specjalista Marketing Automation?

Coraz więcej firm stosuje automatyzację marketingu, aby lepiej komunikować się z klientami oraz zwiększać konwersję i sprzedaż. Narzędzia Marketing Automation pozwalają w szybki i prosty sposób dotrzeć do użytkownika, co pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze. W tym artykule dowiesz się, czym zajmuje się specjalista ds. automatyzacji marketingu oraz dlaczego powinieneś mieć kogoś takiego w Twojej firmie.

Po co przedsiębiorstwa wykorzystują Marketing Automation

W dzisiejszych czasach automatyzacja marketingu jest ważnym elementem prowadzenia biznesu niezależnie od branży. Załóżmy, że posiadasz sklep odzieżowy online i chcesz informować klientów m.in. o statusie zamówienia, nowych produktach czy specjalnych promocjach. Bez automatyzacji zajmie to ogromną ilość czasu, a do tego wiadomości otrzymają także niezainteresowani konkretną akcją, przez co poniesiesz dodatkowe koszty. Ten prosty przykład obrazuje, jak niezbędny jest Marketing Automation. Osoba, która będzie się zajmowała całym tym systemem, powinna mieć doświadczenie w branży marketingowej i spełniać konkretne wymogi. Ale co właściwie jest potrzebne do pracy w tym zawodzie?

Wymagania do pracy na stanowisku specjalisty MA

Ten zawód nie wymaga konkretnego wykształcenia pod danym kątem, jednak jest kilka ważnych umiejętności i zainteresowań, które powinien posiadać specjalista Marketing Automation:

  • Wiedza na temat marketingu – posiadanie chociażby podstaw z tego zakresu pozwala pracownikowi na dokładne planowanie strategii marketingowej i świadomość efektywnej komunikacji z klientami.
  • Znajomość systemów do automatyzacji marketingu – oczywiście specjalista MA powinien wiedzieć, jakie kampanie może wykorzystać oraz z jakich narzędzi najlepiej korzystać w danej dziedzinie. Pamiętaj, że są różne systemy na rynku, oferujące konkretne rozwiązania dla Twojego biznesu. W sektorze turystycznym może najlepiej sprawdzić się całkiem inne narzędzie niż np. w edukacji.
  • Umiejętność korzystania z systemów CRM – zarządzanie relacjami z klientami jest niezbędne do sprawnego kontaktu i podejmowania wielu działań, więc pracownik powinien potrafić posługiwać się takim systemem i wiedzieć, jak działa połączony z innymi narzędziami do automatyzacji marketingu.
  • Podstawowa wiedza z zakresu prowadzenia biznesu i pojęć biznesowych – osoba na takim stanowisku musi wiedzieć, jakie czynności w ogóle podjąć oraz po co. Bez świadomości działania danej firmy (i sektora) może przypadkowo stworzyć treści niezgodne z zamysłem przedsiębiorcy. Na przykład, bez zrozumienia działania branży FMCG (oraz świadomości, co kryje się za tym skrótem) specjalista Marketing Automation może ustawiać kampanie na zbyt długi czas, a nawet przeprowadzać segmentację klientów (czyli podział na grupy, do których będą kierowane poszczególne wiadomości) w niewłaściwy sposób.
  • Zdolność do analizowania i podejmowania przemyślanych decyzji – systemy Marketing Automation pozwalają na wygenerowanie przejrzystych i zrozumiałych raportów oraz wykresów, ale bez odpowiedniej analizy i wyciągnięcia wniosków są one niepotrzebne. Jeśli specjalista Marketing Automation nie zmienia kampanii, które nie przynoszą żadnych korzyści, to powinieneś poszukać na to stanowisko kogoś innego.
  • Współpraca z innymi osobami – pamiętaj, że tylko przy właściwej komunikacji poszczególnych działów w firmie i ich współpracy, jest możliwe osiągnięcie sukcesu. Specjalista Marketing Automation nie może wyłącznie sam podejmować decyzji i chociażby ustalać, jakie treści wysłać do klientów.
  • Znajomość języka angielskiego – jest niezbędna przy pisaniu wielu komunikatów czy chociażby prostym wykorzystaniu programowania oraz języka SQL (przy których wszystkie polecenia należy tworzyć właśnie w języku angielskim). Niektóre firmy stosują system do automatyzacji marketingu w tym języku, więc specjalista z tej dziedziny powinien posługiwać się nim przynajmniej na poziomie średniozaawansowanym.

Podstawowe obowiązki

Pewnie zastanawiasz się, co więc dokładnie będzie robiła osoba na takim stanowisku. Przede wszystkim do jej zadań należeć będzie odpowiednie wdrożenie Marketing Automation oraz współtworzenie materiałów do kampanii marketingowych przy użyciu narzędzi do automatyzacji marketingu. To ona będzie zatem odpowiedzialna za automatyczną wysyłkę wiadomości do klientów, czy też odpowiednie segmentowanie bazy kontaktów. Do innych obowiązków należy chociażby sprawdzanie i kontrolowanie, czy wszystkie narzędzia są ze sobą zintegrowane. Przeprowadzane kampanie powinny być na bieżąco analizowane przez specjalistę Marketing Automation, a następnie udoskonalane lub zastępowane przez te, które przynoszą większe korzyści.

Podsumowanie

Specjalista Marketing Automation ma wiele obowiązków, które wpływają na działanie całej firmy i zachęcają (lub zniechęcają) klientów. Z odpowiednimi umiejętnościami i wiedzą może znacząco poprawić kontakt z użytkownikami i przyspieszyć działania firmy. Jeśli zależy Ci na jak najlepszym kontakcie z klientem i wzroście zysków, powinieneś zatrudnić kogoś na stanowisko specjalisty Marketing Automation.

Zachęcamy Cię do rozpoczęcia bezpłatnego okresu próbnego naszej platformy iPresso. Przetestuj przez 30 dni wiele narzędzi do automatyzacji marketingu i zobacz, dlaczego potrzebujesz Marketing Automation w Twojej firmie!

Zacznij tutaj!

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.