Marketing Automation to wszechstronne narzędzie, które możesz wykorzystać do zwiększenia skuteczności strategii marketingowej, i poprawy doświadczeń użytkowników (UX). Z jego pomocą zaoszczędzisz też mnóstwo czasu. A co najlepsze, automatyzacja marketingu może być z łatwością stosowana w niemal wszystkich sektorach i branżach!
Z naszej platformy korzystają firmy z dziesiątek różnych sektorów rynku, ale na potrzeby tego wpisu chcemy pokazać ci sześć głównych branż, które wykorzystują automatyzację marketingu i odnoszą w tym sukcesy. Jakie są najlepsze praktyki, których należy przestrzegać, stosując marketing automation w tych sektorach?
Jeśli znasz naszą platformę, wiesz, że mamy specjalne wersje iPresso dla sześciu branż:
- e-commerce,
- finanse,
- FMCG,
- media i rozrywka,
- podróże,
- edukacja.
Wykorzystaliśmy te branże, aby pokazać Ci niektóre z najlepszych praktyk, które warto stosować, aby osiągnąć maksymalną skuteczność marketing automation. Oto one!
E-commerce
To niewątpliwie jeden z najbardziej konkurencyjnych sektorów rynku. Firmy e-commerce wykorzystują Marketing Automation, aby poprawić doświadczenia klientów, prowadzić skuteczniejsze kampanie marketingowe i zwiększać sprzedaż.
- Spersonalizowany e-mail marketing: wykorzystaj Marketing Automation, aby wysyłać spersonalizowane e-maile na podstawie zachowań użytkowników i ich wcześniejszych zakupów. W ten sposób możesz dystrybuować e-maile remarketingowe (np. odnoszące się do porzuconych koszyków), a także spersonalizowane rekomendacje produktowe i oferty specjalne. Email marketing może być świetnym narzędziem do zwiększania sprzedaży, ale nie wysyłaj tych e-maili zbyt często – nie chcesz przecież zirytować swoich klientów.
- Wdróż segmentację klientów: różne segmenty klientów wymagają różnych ofert i komunikacji. Segmentuj odbiorców na podstawie ich zachowań, historii zakupów i charakterystyki, a następnie dostosuj działania marketingowe do każdego segmentu. Efektywność twojego marketingu z pewnością wzrośnie!
- Personalizuj rekomendacje produktowe: możesz to robić zarówno w wysyłanych e-mailach, jak i na swojej stronie internetowej. Im więcej personalizacji masz w swoim e-sklepie, tym bardziej twoja oferta jest dostosowana do potrzeb klientów, co oznacza, że będą oni bardziej skłonni wydać więcej pieniędzy w twoim sklepie.
- Uruchom program lojalnościowy: możesz użyć automatyzacji marketingu, aby śledzić zakupy klientów i oferować im bony i inne nagrody za częste zamówienia. Programy lojalnościowe są często wykorzystywane przez firmy e-commerce, ponieważ pomagają im budować stabilne i długoterminowe relacje z klientami.
Finanse
Firmy finansowe w dużej mierze opierają się na budowaniu dobrych, długoterminowych relacji ze swoimi klientami. Jeśli chcesz, aby twoi klienci powierzyli ci swoje pieniądze, musisz zdobyć ich zaufanie. Postępuj zgodnie z tymi najlepszymi praktykami, aby osiągnąć ten cel:
- Lead nurturing: ta strategia opiera się głównie na wysyłaniu klientom odpowiednich treści i ofert we właściwym czasie. Na przykład, jeśli użytkownik pobierze przewodnik inwestycyjny, możesz wysłać mu e-maila z dalszymi informacjami na temat oferowanych usług finansowych.
- Spersonalizowana komunikacja: podobnie jak w sektorze e-commerce, powinieneś/aś personalizować komunikację i dostosowywać ją do charakterystyki i sytuacji finansowej danego klienta. W ten sposób możesz zdobyć ich zaufanie i pokazać im, że rozumiesz ich sytuację i masz rozwiązania, które odpowiadają na ich konkretne potrzeby.
- Zacznij stosować komunikację wielokanałową: nie możesz oczekiwać, że twoi klienci zarejestrują się u ciebie tylko dlatego, że zobaczyli jedną reklamę. Potrzebujesz komunikacji wielokanałowej, aby znaleźć swoich klientów dokładnie tam, gdzie są – w mediach społecznościowych, na innych stronach internetowych/w wyszukiwarkach i na ich urządzeniach mobilnych (pomyśl o aplikacji mobilnej).
- Zapewnij klientom bezpieczeństwo i prywatność: ta kwestia jest kluczowa w tym sektorze! iPresso oferuje wysokie standardy bezpieczeństwa oraz szyfrowane połączenia, procesy i procedury bezpieczeństwa potwierdzone cyklicznymi audytami oraz coroczną ponowną certyfikacją ISO 9001 i ISO 27001. Ponadto nasza platforma jest w pełni zgodna z GDPR.
FMCG
Firmy FMCG komunikują się z klientami zarówno online, jak i offline (np. bezpośrednio w sklepach). Ten sektor jest bardzo konkurencyjny; w jaki sposób możesz wykorzystać marketing automation, aby zwiększyć skuteczność swojego marketingu?
- Dostosuj komunikaty do lokalizacji klienta: dzięki iPresso możesz wysyłać wiadomości, które są zróżnicowane w zależności od lokalizacji danego klienta (mogą to być np. wiadomości dotyczące najbliższego sklepu, w którym może kupić twoje produkty). Dzięki temu twoja komunikacja będzie bardziej spersonalizowana i tym samym skuteczna.
- Wykorzystuj marketing kontekstowy: twoja komunikacja może się różnić w zależności od czynników zewnętrznych, takich jak pogoda lub stopa inflacji. Oto przykład: nadchodzi burza? Powiedz swoim klientom, aby schowali się przed deszczem w najbliższym sklepie i przy okazji wypróbowali nową wersję twojego batonika! Dzięki marketingowi kontekstowemu możesz wymyślić dziesiątki takich scenariuszy.
- Łącz online i offline: dzięki iPresso możesz nie tylko łączyć strategie cyfrowe z trade marketingiem, ale także łączyć produkty fizyczne z obecnością online, np. drukując kody QR lub kody promocyjne na swoich produktach.
- Współpracuj ze swoimi dostawcami: firmy z branży FMCG mogą wykorzystywać automatyzację do współpracy ze sprzedawcami i dystrybutorami, np. wysyłając im aktualizacje na temat oferowanych produktów, materiały promocyjne i przypomnienia.
Media & Entertainment
Ten sektor może być mniej zatłoczony np. w porównaniu do e-commerce, ale konkurencja jest zacięta, a twoja firma walczysz o coś bardzo ograniczonego – czas klienta. Co mogą zrobić firmy z branży media i rozrywka, aby zachęcić klientów do „spędzania z nimi więcej czasu”?
- Personalizacja treści: iPresso umożliwia personalizację rekomendacji (np. filmów lub programów) na podstawie preferencji i zachowań użytkowników. Na przykład platformy streamingowe mogą sugerować filmy na podstawie tego, co dany użytkownik oglądał wcześniej.
- Promocja wydarzeń: jeśli organizujesz wydarzenia i programy na żywo, automatyzacja marketingu pomoże ci w promowaniu wydarzeń za pomocą targetowanych kampanii e-mailowych, postów w mediach społecznościowych i retargetingu.
- Segmentacja odbiorców: Jak zawsze, twoja grupa docelowa powinna zostać podzielona na segmenty na podstawie cech, nawyków oglądania i poziomów zaangażowania w oferowane treści.
- Przechowuj dane klientów w jednym miejscu: firmy M&E powinny stale gromadzić dane i wiedzę na temat swoich klientów. Wykorzystaj tę wiedzę jako przewagę rynkową i punkt wyjścia do dalszych, jeszcze skuteczniejszych działań komunikacyjnych i marketingowych.
Podróże
Agencje turystyczne, linie lotnicze i hotele wykorzystują automatyzację marketingu, aby zwiększyć liczbę rezerwacji/lotów i poprawić doświadczenia klientów jeszcze przed wejściem na pokład samolotu lub podróżą pociągiem. Jak możesz wykorzystać marketing automation w tym przypadku?
- Spersonalizowane oferty: firmy turystyczne wykorzystują MA, aby wysyłać spersonalizowane oferty podróży na podstawie preferencji użytkowników i poprzednich rezerwacji. Na przykład, jeśli użytkownik często rezerwuje wycieczki do Grecji, można mu kierować podobne oferty, zwiększając w ten sposób szanse na zarezerwowanie większej liczby usług turystycznych w twojej firmie.
- Remarketing: firmy turystyczne mogą wykorzystywać remarketing, aby przypominać klientom o porzuconych wyszukiwaniach i rezerwacjach w celu zwiększenia sprzedaży. iPresso umożliwia identyfikację porzuconych intencji użytkowników wg określonych sekwencji zachowań.
- Aktualizacje dotyczące podróży: warto wykorzystać automatyzację marketingu, aby informować klientów o trwających podróżach i wysyłać im regularne aktualizacje, np. za pośrednictwem e-maila lub WhatsApp-a (to dobry pomysł zważywszy, że każde lotnisko oferuje bezpłatne Wi-Fi!). Klienci z pewnością docenią twoje stałe wsparcie!
- Automatyzacja treści: na koniec firmy turystyczne mogą wykorzystywać tzw. content automation w swojej komunikacji, aby wyświetlać spersonalizowane informacje, takie jak aktualizacje pogodowe, porady dotyczące podróży i oferty specjalne. Taką komunikację można dostosować również do innych elementów, np. używanego urządzenia.
Edukacja
Firmy i instytucje edukacyjne wykorzystują Marketing Automation, aby przyciągać i zatrzymywać studentów. Zobaczmy, jak automatyzacja marketingu może ci w tym pomóc!
- Lead nurturing: instytucje edukacyjne mogą pielęgnować leady, wysyłając im zautomatyzowane wiadomości z ważnymi informacjami o trwających programach, zapisach, a nawet życiu akademickim.
- Automatyzacja procesu aplikacji: wykorzystaj automatyzację marketingu, aby usprawnić proces aplikacji. Na przykład możesz wysyłać przypomnienia o terminach, wymaganych dokumentach i planowanych rozmowach kwalifikacyjnych.
- Spersonalizowane materiały edukacyjne: możesz wysyłać spersonalizowane treści w oparciu o zainteresowania danego studenta i jego wcześniejsze wykształcenie. W ten sposób możesz zwiększyć szanse na zapisanie się na dany program/kurs, ale także poprawić doświadczenia klientów/studentów.
- Angażowanie absolwentów: nie porzucaj swoich studentów po zakończeniu danego programu! Dzięki iPresso możesz utrzymać zaangażowanie absolwentów, wysyłając im aktualizacje dotyczące nowych kursów i wydarzeń. Kto wie, może niektórzy absolwenci zdecydują się zapisać na jakiś kurs!
Wypróbuj automatyzację marketingu!
Jak widać, marketing automation to pomocne i elastyczne narzędzie! Z naszą pomocą możesz rozwijać swój biznes na autopilocie. Jeśli chcesz zobaczyć, jak to zrobić, zapraszamy cię do wypróbowania naszej platformy przez 30 dni całkowicie za darmo (nie musisz podawać danych karty kredytowej!). Wystarczy, że zarejestrujesz się tutaj; nasz zespół zajmie się resztą!
Odpowiedz