10 elementów responsywnego mailingu: czy wykorzystujesz wszystkie?

W 2024 roku tworząc mailingi warto brać pod uwagę użytkowników mobilnych i ich preferencje. Wynika to z tego, że większość z nich codziennie sprawdza pocztę za pomocą urządzeń mobilnych. A jeśli Twój mailing nie jest responsywny – nie uda Ci się pozyskać ich uwagi. Zobaczmy zatem, na co należy zwrócić uwagę projektując responsywne e-maile.

Według danych opublikowanych jakiś czas temu przez serwis TrueList, dla prawie 60% użytkowników mobilnych pierwszą rzeczą, którą robią, jest sprawdzenie e-maili:

Źródło: https://truelist.co/blog/mobile-email-statistics/

Możesz założyć, że przynajmniej spora część Twoich klientów przegląda e-maile od Ciebie na urządzeniach mobilnych, a nie na komputerze. A jak być może wiesz, ze względu na mniejsze i węższe ekrany, urządzenia mobilne wymagają tzw. responsywnego designu (z angielskiego RWD, czyli responsive web design). RWD oznacza, że Twój mailing automatycznie dostosowuje się do różnych rozmiarów ekranu, dzięki czemu użytkownicy widzą całą treść mailingu, bez konieczności powiększania lub pomniejszania ekranu.

Jest to bardzo wygodne dla użytkowników mobilnych, ale dla Ciebie jako nadawcy mailingu oznacza trochę dodatkowej pracy. Przyjrzyjmy się, na co warto zwrócić uwagę.

10 elementów dobrego mailingu zaprojektowanego z myślą o urządzeniach mobilnych

TEMPLATE

Po pierwsze, jeśli tworzysz mailing w oparciu o HTML, potrzebujesz responsywnego szablonu (lub layoutu) dla swoich e-maili. Większość narzędzi do e-mail marketingu udostępnia użytkownikom szablony, które są w 100% skalowalne i wyglądają równie dobrze na komputerze, jak i na smartfonie. Upewnij się tylko, że wybrany przez Ciebie szablon ma projekt RWD.

GRAFIKI

Chociaż sam szablon wiadomości e-mail może być łatwo skalowalny pod urządzenia mobilne (tak jest w przypadku naszych szablonów), to same obrazy niekoniecznie są skalowalne. Jeśli chcesz uwzględnić w swoim mailingu obraz, który ma orientację poziomą, to na ekranie telefonu komórkowego będzie on znacznie mniejszy. Oznacza to, że w większości przypadków najlepiej jest stworzyć drugą wersję grafiki, która będzie miała orientację pionową. W ten sposób użytkownicy smartfonów będą mogli zobaczyć wszystko bez powiększania ekranu (jak wynika z danych Adobe, ta funkcja irytuje 32% użytkowników mobilnych!).

JEDNO-KOLUMNOWY DESIGN

W większości przypadków najlepiej jest zaprojektować e-maile tak, aby zawierały tylko jedną kolumnę (chodzi o to, aby każda sekcja znajdowała się poniżej poprzedniej, bez sekcji ułożonych równolegle). W ten sposób użytkownicy mogą zapoznać się z całą wiadomością poprzez przewijanie w dół, tak jak na poniższym screenie:

Źródło: https://medium.com/@daniaherrera/responsive-design-layout-patterns-70e710551818

Jeśli korzystasz z projektu responsywnego, powinno to dziać się automatycznie, jednak nadal warto sprawdzić, czy projekt mobilny jest odpowiednio ułożony (czasami niektóre elementy mogą się poprzesuwać, nawet w projekcie RWD).

PRZESTRZEŃ

Jeśli chodzi o projektowanie mobilne, dobrze jest wykorzystać trochę wolnego miejsca i pozostawić miejsce pomiędzy poszczególnymi sekcjami wiadomości. Dzięki temu nie będzie ona „zagracona” i trudna w czytaniu. Pamiętaj, aby pozostawić trochę miejsca po każdej sekcji oraz przed i po każdym buttonie.

MNIEJ TREŚCI

To także ważna kwestia; w ciągu dnia pracy użytkownicy nie mają zbyt wiele czasu na przeglądanie długich e-maili. Jeśli chcesz dotrzeć do użytkowników mobilnych, staraj się, aby Twoje mailingi były krótkie i treściwe. Nie pisz za dużo, nie podawaj zbyt wielu informacji i skup się na najważniejszych kwestiach. W tym przypadku naprawdę mniej znaczy więcej.

CZCIONKI

Tutaj znowu ta sama kwestia – mały ekran oznacza, że użytkownicy muszą scrollować, aby przeczytać całego maila. Nieco większe czcionki ułatwią czytanie, ponieważ nie jest konieczne powiększanie ekranu. Niektórzy eksperci sugerują, że dobry bazowy rozmiar czcionki (czyli ten, którym pisane są akapity, nagłówki powinny być nieco większe) dla ekranów mobilnych wynosi 16 pikseli.

BUTTONY CTA

CTA to istotny element każdego mailingu, dlatego nie zapomnij umieścić go przynajmniej w jednym miejscu w swoim mailingu (zwykle taki przycisk znajduje się na końcu lub tuż pod ofertą). Jak sugeruje Access Guide oparty na zasadach WCAG 2.1 (Web Content Accessibility Guidelines), przyciski powinny mieć rozmiar co najmniej 44×44 pikseli. Dzięki temu będą dobrze widoczne i łatwe do kliknięcia, nawet na mniejszych urządzeniach.

Źródło: https://www.accessguide.io/guide/large-target-size

ODWRÓCONA PIRAMIDA

Tak naprawdę ta zasada obowiązuje w całym Internecie. Zasada odwróconej piramidy jest bardzo prosta – chodzi o to, aby umieścić najważniejsze elementy i treści na górze, a następnie, schodząc w dół, dodawać więcej szczegółów i informacji. W pierwszej kolejności powinieneś podać użytkownikom to, co dla nich jest najważniejsze. Możesz później rozwinąć myśli i podać więcej informacji, ale jeśli nie zaczniesz od konkretów – szybko stracisz uwagę klienta.

WYSOKOJAKOŚCIOWE OBRAZY (TZW. RETINA-READY IMAGES)

Ogólnie rzecz biorąc, tzw. obraz retina-ready to wysokojakościowa grafika stworzona tak, aby obraz wyglądał ostro na wyświetlaczu typu retina, ale ta zasada dotyczy wszystkich obrazów o wysokiej rozdzielczości. Chodzi o to, aby dobrze wyglądały na urządzeniach wyposażonych w wyświetlacze o wysokiej rozdzielczości (HD), czyli na zdecydowanej większości współczesnych smartfonów i tabletów.

UKRYJ NIEPOTRZEBNE TREŚCI

Nie ma nic złego w zaprojektowaniu dwóch mailingów – bardziej rozbudowanego dla użytkowników komputerów i drugiego dla użytkowników mobilnych, w którym zawrzesz tylko najważniejsze treści. Narzędzia do marketingu e-mailowego czasami oferują opcję określenia, co chcesz wyświetlać na urządzeniu stacjonarnym, a co na urządzeniu mobilnym. Wykorzystaj tę funkcję, aby zapewnić wszystkim użytkownikom jak najlepsze doświadczenia.

Podsumowanie: Projektuj swoje emaile z iPresso!

Nasza platforma jest wyposażona w zaawansowane funkcje email marketingu. Mamy ponad 100 pięknych szablonów, które możesz wykorzystać do tworzenia mailingów i newsletterów. Oczywiście wszystkie są w 100% przyjazne dla urządzeń mobilnych! Jeśli chcesz zobaczyć, jak działa automatyzacja marketingu iPresso w praktyce, zapraszamy Cię do rozpoczęcia bezpłatnego 30-dniowego okresu próbnego

Nie możemy się doczekać współpracy z Tobą!

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.