Czym jest data-driven marketing?

W dynamicznym świecie digital marketingu firmy muszą stale ulepszać swój marketing poprzez wykorzystanie strategii opartych na danych, które umożliwią im podejmowanie świadomych decyzji i ulepszanie realizowanych kampanii. Krótko mówiąc, data-driven marketing to bardzo skuteczne podejście do marketingu i reklamy online, które wykorzystuje analizę danych, wiedzę o klientach i różnorodne technologie marketingowe (w tym automatyzację marketingu) do tworzenia spersonalizowanych kampanii dopasowanych do potrzeb konkretnych odbiorców. W tym artykule pokażemy Ci, na czym polega marketing oparty na danych, czyli właśnie data-driven marketing. Przyjrzymy się także jego znaczeniu we współczesnym świecie i pokażemy Ci, jak możesz wdrożyć tę strategię u siebie.

Zacznijmy od krótkiej definicji, czym tak naprawdę jest data-driven marketing.

Istota data-driven marketingu

Ten rodzaj marketingu cyfrowego polega na gromadzeniu i analizie danych w celu lepszego zarządzania strategiami marketingowymi i powiązanymi procesami decyzyjnymi. Data-driven marketing polega na zbieraniu informacji na temat takich kwestii, jak:

  • zachowania klientów,
  • ich preferencje,
  • interakcje z marką,
  • skuteczność prowadzonych kampanii marketingowych.

Takie podejście umożliwia Twojej firmie dostosowanie działań marketingowych do konkretnych odbiorców i ich potrzeb, co skutkuje zwiększeniem satysfakcji klientów i poprawą ROAS, czyli zwrotów z wydatków na reklamę.

Teraz pokażemy Ci kilka konkretnych przykładów, jak data-driven marketing działa w praktyce.

PRZYKŁADY DATA-DRIVEN MARKETINGU

  • Personalizowany e-mail marketing: jednym z typowych przykładów data-driven marketingu jest wykorzystanie spersonalizowanych kampanii e-mailowych. Analizując dane klientów, możesz wysyłać ukierunkowane treści, które są dopasowane do określonych segmentów odbiorców, zwiększając w ten sposób prawdopodobieństwo ich większego zaangażowania i konwersji.
  • Targetowanie behawioralne: marketing oparty na danych umożliwia Ci śledzenie zachowań klientów w różnych punktach styku (tzw. touchpointach np. na stronie internetowej lub w profilach social media). Informacje te można wykorzystać do dostarczania targetowanych reklam, rekomendacji produktowych i innych treści w oparciu o indywidualne preferencje i przeszłe interakcje klientów z Twoją marką. Możesz na przykład skonfigurować reklamy na Facebooku tylko dla osób, które odwiedziły Twoją stronę w ciągu ostatnich 30 dni i zaoferować im specjalną promocję lub rabat.
  • Kampanie reklamowe: Jeżeli realizujesz kampanie Google Ads lub Facebook Ads, masz dostęp do statystyk dotyczących efektywności Twoich kampanii. Możesz wykorzystać te dane, aby ulepszyć swoje reklamy lub sposób, w jaki są targetowane lub optymalizowane. Na przykład, jeśli widzisz, że dana reklama nie jest klikana zbyt często, oznacza to, że należy coś w niej poprawić.
  • Content automation: Dzięki tej funkcji Twoja witryna może być dynamicznie personalizowana na podstawie danych konkretnego użytkownika. Oto przykład: witryna e-commerce może prezentować produkty powiązane z wcześniejszymi zakupami lub preferencjami użytkownika, poprawiając w ten sposób ogólne wrażenia użytkownika i zwiększając szanse na kolejną sprzedaż.

Dlaczego potrzebujesz data-driven marketing?

Krótko mówiąc, aby zwiększyć skuteczność swoich kampanii marketingowych i reklamowych. Jak wykazaliśmy, dane stanowią fundament wszystkich skutecznych strategii marketingowych. Bez danych tak naprawdę nie wiesz, co działa, a co nie. Może się okazać, że wydajesz tysiące złotych na kampanie i reklamy, które po prostu nie działają, ponieważ nie odpowiadają Twojej grupie docelowej. Gdyby nie dane, musiałbyś polegać na swoim przeczuciu, a to zdecydowanie nie jest najlepszy sposób na optymalizację marketingu.

W dzisiejszych czasach strony internetowe, firmy, konsumenci i wszystkie online-owe punkty styku generują niemal niewyobrażalne ilości informacji. Wystarczy wykorzystać i przeanalizować te dane, aby zyskać przewagę nad konkurencją i usprawnić marketing. Ale jest więcej powodów, dla których powinieneś/aś być żywo zainteresowany/a marketingiem opartym na danych.

Oto one:

PODEJMOWANIE LEPSZYCH DECYZJI

Dane umożliwiają marketerom podejmowanie bardziej świadomych decyzji, ponieważ umożliwiają wgląd w zachowania klientów, trendy rynkowe i skuteczność prowadzonych kampanii. Wykorzystując analizę danych, firmy mogą efektywniej wykorzystywać zasoby marketingowe i reklamowe, a co za tym idzie – optymalizować kampanie i dostosowywać wdrażane strategie niemal w czasie rzeczywistym.

LEPSZE DOŚWIADCZENIA KLIENTÓW

Personalizacja to podstawa współczesnego marketingu. Aktywna analiza i wyciąganie wniosków z dostępnych danych umożliwia Twojej firmie tworzenie bardziej spersonalizowanych doświadczeń dla klientów, co często prowadzi do ich zwiększonego zaangażowania, lojalności i ogólnego zadowolenia z obsługi (UX). Zrozumienie preferencji klientów ułatwia dostarczanie im właściwych treści, rekomendacji produktowych i ofert, które odpowiadają ich potrzebom.

Jak wdrożyć data-driven marketing?

Jeśli chodzi o marketing oparty na danych, 80% sukcesu polega na posiadaniu niezbędnych narzędzi analitycznych. Reszta po prostu opiera się na analizie tego, co mówią te narzędzia i jak możesz wykorzystać tę wiedzę do prowadzenia lepszych kampanii marketingowych.

Jeśli nie korzystasz jeszcze ze strategii marketingowych opartych na danych, skup się na dwóch podstawowych elementach, które pomogą Ci w pełni wykorzystać potencjał data-driven marketingu:

WDRÓŻ NIEZBĘDNE NARZĘDZIA

Aby skutecznie wykorzystać dane webowe/marketingowe, musisz korzystać z zaawansowanych narzędzi analitycznych, które mogą przetwarzać i interpretować duże zbiory danych pochodzących z sieci. Tutaj Twoim absolutnym fundamentem jest Google Analytics. To bezpłatna platforma służąca do analityki internetowej udostępniana przez Google. GA pozwala Ci zrozumieć, w jaki sposób klienci wchodzą w interakcję z Twoją witryną.

Google Analytics dostarcza Ci informacji na temat:

  • Zachowań i zaangażowania użytkowników: za pomocą tego narzędzia możesz dowiedzieć się, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję z Twoją stroną internetową, w tym jakie strony odwiedzają, ile czasu spędzają na każdej stronie i jakie działania podejmują.
  • Źródeł ruchu i pozyskiwania użytkowników: GA pokazuje, skąd pochodzi ruch w Twojej witrynie. Google Analytics dostarcza informacji o źródłach ruchu i ich popularności, pokazując Ci, czy odwiedzający pochodzą z wyszukiwarki, mediów społecznościowych, innych witryn, czy też wizyt bezpośrednich.
  • Konwersji: Jeśli korzystasz również z Google Ads, Google Analytics pomoże Ci śledzić konwersje (w skrócie są to określone działania, takie jak wypełnienie formularza, zakup produktu lub inne pożądane rezultaty, za które płacisz podczas korzystania z Google Ads). Analiza danych na temat konwersji pomaga zidentyfikować, co dobrze działa, jeśli chodzi o Twoje reklamy, a co wymaga poprawy.
  • Danych demograficznych odbiorców: Wreszcie Google Analytics oferuje statystyki demograficzne dotyczące osób odwiedzających Twoją witrynę. Chodzi tutaj o takie kwestie, jak wiek, płeć i lokalizacja. Informacje te są ważne, jeśli chodzi o dostosowywanie treści i tworzenie strategii marketingowych, które umożliwią skuteczniejsze docieranie do docelowych odbiorców.

Jeśli korzystasz również z innych narzędzi marketingowych, prawdopodobnie mają one własne funkcje analityczne lub wręcz całe panele analityczne. Dla przykładu narzędzie do e-mail marketingu powinno zapewniać analizy skuteczności Twoich e-maili. Tym właśnie zajmujemy się w iPresso. Prawie każde narzędzie na naszej platformie jest wyposażone w funkcję analityczną, która dostarcza wszelkich informacji potrzebnych do jego maksymalnego wykorzystania.

Zobacz, jak to wygląda w przypadku naszej platformy do zarządzania danymi klientów:

Zawsze staramy się wizualizować dane i pokazywać Ci wszystkie potrzebne informacje tak, abyś miał/a szybki dostęp do potrzebnych Ci w danym momencie informacji. 

NAUCZ SIĘ WYKORZYSTYWAĆ TE DANE

Gdy już masz wszystkie narzędzia analityczne, warto stworzyć strategię gromadzenia i przetwarzania tych danych, aby mieć pewność, że Twoja firma faktycznie je analizuje i wyciąga z nich wnioski. W przeciwnym razie będziesz miał/a po prostu mnóstwo informacji, z którymi tak naprawdę nie będziesz wiedział/a, co zrobić. 

Jeśli to wszystko wydaje Ci się nieco przytłaczające, być może dobrym pomysłem jest zatrudnienie analityka danych marketingowych, który pomoże Ci zrozumieć wszystkie informacje dostarczane przez Twoje narzędzia i platformy marketingowe.

Wykorzystaj potencjał data-driven marketingu z iPresso

Marketing oparty na danych to dzisiaj po prostu konieczność dla wszystkich firm, które chcą pozostać konkurencyjnymi na dzisiejszym dynamicznym rynku. Jeśli szukasz narzędzi marketingowych, które pozwolą Ci pozyskiwać i analizować wszystkie istotne informacje płynące z rynku, iPresso będzie najlepszym wyborem. Nasza kompleksowa platforma do automatyzacji marketingu zawiera wszystko, czego potrzebujesz, aby zrozumieć swoich odbiorców i ich potrzeby.

Zapraszamy Cię do rozpoczęcia bezpłatnego, 30-dniowego okresu próbnego. Pozwoli Ci on przekonać się, jak działa iPresso i jak nasza platforma może usprawnić Twój marketing. Wystarczy, że wyślesz nam ten krótki formularz.

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.