Obraz ilustrujący kroki wdrożenia email marketingu w firmie, w tym tworzenie listy subskrybentów, projektowanie kampanii i analizę wyników.

Czy e-mail marketing wciąż jest skuteczny? Jeśli jest realizowany prawidłowo, tak! Aż 77% ankietowanych marketerów zaobserwowało wzrost zaangażowania w e-mail marketing w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Aby jednak osiągnąć takie rezultaty, trzeba trzymać się kilku zasad i kolejności działań. Przyjrzyjmy się im.

Na potrzeby tego artykułu przyjmujemy, że dopiero zaczynasz – właśnie zdecydowałeś/aś, że e-mail marketing będzie dobrym rozwiązaniem dla Twojej firmy. Od czego powinieneś/aś zacząć?

Zacznij budować bazę adresów e-mail

Aby zacząć korzystać z e-mail marketingu, musisz mieć bazę odbiorców, więc pierwszym krokiem jest zbudowanie takiej bazy danych. Jednak tutaj ważna uwaga. W prawie każdym kraju obowiązują przepisy antyspamowe. Zdecydowana większość z nich zakłada to samo – nie można wysyłać e-maili do przypadkowych osób tylko dlatego, że masz taką chęć. Takie przepisy są w Unii Europejskiej (RODO), w Stanach Zjednoczonych (ustawa CAN-SPAM) i wielu innych krajach.

Musisz budować swoją bazę zgodnie z obowiązującym prawem, co oznacza, że musisz mieć sposób na gromadzenie adresów e-mail bez samowolnego kopiowania ich ze stron internetowych. Osoba, do której masz zamiar wysłać e-maila, powinna najpierw wyrazić na to zgodę i etyczne sposoby budowania bazy adresów e-mail nie pomijają tego kroku.

Jakie zatem masz opcje? Na początek, jeśli już masz jakichś klientów, możesz założyć, że wyrażają oni zgodę na komunikację marketingową. Jest ustanowiona oczywista relacja biznesowa i można przyjąć, że Twoi klienci oczekują, że od czasu do czasu będziesz wysyłać im e-maile. Ale co z potencjalnymi klientami (w końcu do tego przede wszystkim służy e-mail marketing, prawda?)?

LEAD MAGNET

Warto stworzyć jakąś treść premium, która będzie dystrybuowana do wszystkich, którzy wyrażą zgodę na wykorzystanie swojego adresu e-mail i dadzą tzw. zgodę marketingową. Zwykle lead magnet to ebook lub krótki kurs online. Ważne jest, aby w takim materiale znalazła się wiedza, którą niełatwo można (o ile w ogóle) znaleźć w Internecie. Aspekt wizualny też jest ważny – zadbaj o wysoką jakość swojego materiału.

Następnie umieść informację o swoim lead magnecie w widocznym miejscu na swojej stronie internetowej wraz z polem do pozostawienia adresu e-mail. Aby zwiększyć ruch na swojej stronie, możesz zacząć wyświetlać reklamy (np. Google lub LinkedIn Ads) lub zainwestować w SEO. Czasami możesz także promować taki materiał na grupach na Facebooku i LinkedIn oraz w innych społecznościach internetowych. Alternatywnie możesz przyjąć podobną strategię dla newsletterów. Zasada jest bardzo podobna – oferujesz darmowy dostęp do newslettera Twojej firmy (zadbaj, aby był on wartościowy z punktu widzenia czytelnika!) i promuj go różnymi kanałami marketingowymi.

Wybierz właściwą platformę e-mail marketing

Na rynku znajdziesz dziesiątki takich platform, a niektóre z nich są nawet dostępne za darmo. Jeśli jednak masz większe plany związane z automatyzacją marketingu, polecamy naszą platformę jako optymalne rozwiązanie. Dzięki iPresso zyskujesz dostęp nie tylko do platformy e-mail marketing, ale także do całego zestawu innych funkcji, z których wiele wiąże się z adresami e-mail Twoich odbiorców. Dzięki temu masz wszystko w jednym miejscu, co oczywiście usprawnia pracę i pozwala zaoszczędzić mnóstwo czasu.

Nasza platforma korzysta z prostego edytora typu przeciągnij i upuść, który jest w pełni zgodny ze standardami HTML, dzięki czemu możesz tworzyć atrakcyjne e-maile/newslettery bez umiejętności kodowania.

Segmentacja i personalizacja – dwa filary email marketingu

W przypadku email marketingu segmentacja odbiorców ma kluczowe znaczenie. Przecież klienci są różni – pracują w firmach o różnym profilu i mają różne zainteresowania. Dopasowanie e-maili do różnych segmentów odbiorców sprawia, że są one bardziej trafne, a co za tym idzie – skuteczne.

Możesz tutaj liczyć na nasze wsparcie – iPresso posiada dwa narzędzia do zarządzania bazami danych klientów, dzięki którym możesz podzielić swoich subskrybentów według ich profilu, zainteresowań, wcześniejszej aktywności w Twojej firmie i innych czynników. W rezultacie możesz tworzyć e-maile, które będą odpowiadać stricte konkretnemu segmentowi odbiorców.

Następnym krokiem jest personalizacja wiadomości e-mail. To kolejny krok po segmentacji. Segment bowiem może obejmować setki adresów e-mail, ale personalizacja koncentruje się na konkretnej osobie. Znowu, dzięki naszym narzędziom możesz niemal bez wysiłku wdrożyć personalizację do swojego e-mail marketingu.

Dobrze spersonalizowany email:

  • wita odbiorcę po imieniu,
  • jest dopasowany do jego potrzeb/zainteresowań,
  • uwzględnia wcześniejszą komunikację z Twoją firmą.

Im bardziej spersonalizowane są Twoje e-maile, tym lepszych rezultatów możesz się spodziewać.

Wysyłaj ciekawe i wartościowe e-maile

To absolutna podstawa – treści Twoich maili muszą być ciekawe i wartościowe dla odbiorców. I nie ma znaczenia, czy wysyłasz e-maile promocyjne, newslettery, aktualizacje czy zaproszenia – każdy e-mail powinien być dobrze przemyślany i niewysyłany w pośpiechu. Przede wszystkim zastanów się, w jaki sposób możesz dostarczyć konkretną wartość swoim subskrybentom.

Możesz to zrobić, przekazując im cenną wiedzę, oferując coś za darmo lub zapraszając do udziału w projekcie, który pomoże im w pracy. Zanim wyślesz kolejnego e-maila, zadaj sobie pytanie: „Co na tym zyska ten odbiorca?” Wyślij e-mail tylko wtedy, gdy masz dobrą odpowiedź na to pytanie.

DOBRY DESIGN

Ważna jest także strona wizualna. Ludzie lubią patrzeć na ładne rzeczy i rzeczywistość online nie jest wyjątkiem. Skorzystaj z naszego edytora i zacznij pracę nad swoim e-mailem od wyboru jednego z setek dostępnych szablonów. Da Ci to pewność, że Twój e-mail będzie dobrze wyglądał i będzie atrakcyjny dla odbiorców. Umieść również intrygujący nagłówek na górze, aby zachęcić ludzi do dalszego czytania i zadbaj, aby nikt nie był rozczarowany po lekturze Twojego maila.

Dobrze wyglądający e-mail:

  • wykorzystuje grafiki i elementy brandingowe,
  • ma konkretne wezwanie do działania (najczęściej w formie przycisku),
  • jest łatwy do czytania i przeskanowania (podziel swoje maile na sekcje tak, jak to robisz w przypadku landing page),
  • ma atrakcyjne nagłówki.

I jeszcze jedna sugestia – zapomnij o clickbaitach. Bądź zrozumiały i szczery, mów ludziom, czego mają się spodziewać po Twoim e-mailu i staraj się umieszczać krótkie, ale opisowe tytuły. Na przykład nie pisz „Specjalna oferta tylko dla Ciebie!” w tytule wiadomości e-mail (brzmi to spamersko); raczej podaj czytelnikowi konkret: „Odbierz 25% rabatu na nowe produkty w naszym sklepie”. Drugi nagłówek jest bezpieczniejszy – klient wie, czego się spodziewać i jest mniej prawdopodobne, że uzna Twój e-mail za spam.

Do tej pory omówiliśmy absolutne podstawy skutecznego e-mail marketingu. Przyjrzyjmy się teraz kilku kwestiom, które pomogą Ci poprawić skuteczność Twoich e-maili.

Jak zwiększyć efektywność kampanii e-mail marketing?

TESTY A/B

Jeśli masz wystarczająco dużą grupę docelową (powiedzmy, jest w niej co najmniej 100 adresów e-mail), możesz utworzyć dwie różne wersje tego samego e-maila i wysłać wersję A do 50% swojej bazy danych, a wersję B do pozostałych 50%. Dzięki testom A/B możesz oszacować, co najlepiej przemawia do Twojej grupy docelowej. Przy każdym takim teście zmieniaj tylko jeden element, aby móc ocenić, co spowodowało różnicę w odbiorze. Po kilku takich testach uzyskasz niemal idealny szablon e-maila, który będzie odpowiadał Twojej grupie docelowej.

ODPOWIEDNIO ZAPLANUJ WYSYŁKĘ

Nie chcesz zalewać swoich subskrybentów e-mailami marketingowymi. W sektorze B2B jeden lub dwa e-maile miesięcznie są w zupełności wystarczające. Oczywiście, w niektórych sytuacjach możesz wysłać więcej wiadomości, ale zawsze zachowuj równowagę między jakością a częstotliwością. Zwykle dobrym pomysłem jest wysyłanie takich e-maili, gdy potencjalni klienci są w pracy. Tutaj także możesz przeprowadzić kilka testów i zobaczyć, kiedy Twoje e-maile uzyskują najwyższy współczynnik otwarć.

MONITORUJ SKUTECZNOŚĆ

Musisz wiedzieć, co się sprawdza, a co nie. Prawie każde przyzwoite narzędzie do e-mail marketingu jest wyposażone w funkcję analityczne, dzięki którym możesz śledzić współczynniki otwarć swoich kampanii, współczynniki klikalności, współczynniki odrzuceń itp. Dzięki takim danym możesz zobaczyć, kiedy ludzie zwykle otwierają Twoje e-maile i jakie e-maile wywołują większość interakcji. Taka wiedza pozwala poprawić jakość i harmonogram wysyłek.

PRZYJAZNOŚĆ URZĄDZENIOM MOBILNYM

Na koniec należy pamiętać, że wiele e-maili jest otwieranych na urządzeniach mobilnych. Zadbaj o to, aby Twoje e-maile były responsywne, czyli dopasowywały się do ekranów o różnej wielkości. Dziś jest to raczej standardowe rozwiązanie, a narzędzia do e-mail marketingu oferują je bez dodatkowych kosztów w ramach domyślnej konfiguracji.

Podsumowanie

Dzięki iPresso wdrożenie e-mail marketingu do Twojej firmy jest proste. Nasza platforma ma wszystko, czego potrzebujesz do prowadzenia skutecznych kampanii e-mailowych i to bez znajomości kodowania. Chcesz to przetestować naszą platformę? Fantastycznie! Już dziś możesz to zrobić za darmo! Po prostu wypełnij ten krótki formularz kontaktowy, a my zajmiemy się resztą!

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.