Jak ich używać? Jak działają i co dają w praktyce? Głównym założeniem kryteriów produktowych jest możliwość łatwego zarządzania komunikacją oraz personalizacja wiadomości do użytkowników na podstawie wczytanej wcześniej bazy zawierającej dane produktów, ofert i umów.
Dzięki tej funkcjonalności można tworzyć bardziej ukierunkowane i spersonalizowane – a co za tym idzie, skuteczne – kampanie marketingowe, które zachęcą użytkowników do interakcji.
Kryteria produktowe sprawdzą się szczególnie w:
- firmach oferujących usługi odnawialne, np. umowy na media, wodę, gaz,
- firmach oferujących usługi abonamentowe, np. telekomunikacja, Internet, telewizja kablowa,
- firmach oferujących oprogramowanie SaaS w różnych pakietach.
Sprawdźmy na przykładzie konkretnego case study, jak można wykorzystać kryteria produktowe do generowania dynamicznych treści, odpowiadających na potrzeby klienta w czasie rzeczywistym.
Z kryteriów produktowych skorzystał klient z branży Media & Entertainment, zainteresowany m.in. cross- i up-sellingiem swoich pakietów abonamentowych.
Przypadek 1 – Kampanie marketingowe do klientów posiadających odpowiedni pakiet z oferty
Pierwszym wybranym kryterium produktowym była data zakończenia pakietu.
Jej wartość ustawiono na “większa lub równa 1” – w ten sposób do segmentu wpadli tylko klienci z aktywnym pakietem.
Drugie kryterium produktowe to doprecyzowanie, jaki aktywny pakiet posiada klient. W naszym przypadku była to jedna z platform streamingowych.
Tak stworzone kryterium produktowe pozwoliło wyodrębnić segment klientów posiadających w danym momencie aktywny pakiet usług.
Do tych odbiorców klient zaplanował skierować komunikację w celu cross- i up-sellingu, np. proponując im dokupienie pakietów sportowych.
Przypadek 2 -Kampania informacyjna do klientów, których 30–dniowy pakiet kończy się za 7 dni
Pierwszym wybranym kryterium produktowym była data zakończenia pakietu.
Ponieważ nadawca chciał dotrzeć do klientów, którym pakiet kończy się za 7 dni, oznaczył datę zakończenia pakietu jako 8.
Uwaga – skoro mówimy o 7 dniach, nasuwa się wpisanie takiej właśnie wartości do kryteriów produktowych. Jednak w tym wypadku oznaczałoby to, że za 7 dni klient nie będzie już miał pakietu.
Kolejnym kryterium produktowym był wybór długości trwania pakietu – w naszym przypadku 30 dni.
Ostatnim kryterium produktowym był wybór konkretnego pakietu / oferty, według których klient chciał segmentować swoich odbiorców.
Tak stworzone kryteria z jednej strony pozwalają wysyłać komunikację informacyjną, np. o kończącej się ważności pakietu, z drugiej strony klient wysłał także wiadomości marketingowe, zachęcające odbiorców do przedłużenia ważności pakietu oraz zawierające elementy cross-sellingu w postaci proponowania dodatkowych pakietów.
Przypadek 3 – Dotarcie do osób, które anulowały rekurencję danego pakietu
Klient zauważył, że część odbiorców anuluje swoje pakiety, za które płatność odbywa się automatycznie co miesiąc.
Pierwszym wybranym kryterium produktowym była data zakończenia pakietu.
Jej wartość ustawiono na “większa lub równa 1” – w ten sposób do segmentu wpadli tylko klienci z aktywnym pakietem.
Drugim kryterium produktowym była nazwa konkretnego pakietu, który posiada odbiorca.
Kolejnym krokiem był wybór długości trwania pakietu – w omawianym przypadku 30 dni.
Następnie zaznaczono, że klient nie posiada aktywnej rekurencji, a kolejne pole wypełniono informacją, iż rekurencja początkowo była włączona. To pozwoliło wyodrębnić klientów, którzy anulowali przyszłą płatność za wykupiony wcześniej pakiet.
Do segmentu wyodrębnionych w ten sposób użytkowników klient wysłał komunikację marketingową typu win-back, czyli starającą się o powrót wcześniej rekurencyjnego użytkownika.
Wnioski
Jak widać, kryteria produktowe są sposobem na szybką identyfikację i dotarcie do konkretnych grup odbiorców – szczególnie takich, którzy posiadają usługę ujętą w ramy czasowe (jak abonament na usługi mediowe).
Użycie kryteriów produktowych pozwoli nie tylko dotrzeć z cross-sellingiem usług do osób realnie nim zainteresowanych, ale też jest w stanie uratować część porzuconych usług i przekonać klientów do powrotu.
Kryteria produktowe umożliwiają również komunikację przypominającą o kończącym się niebawem okresie trwania danej usługi – co w przypadku pakietów, które nie odnawiają się automatycznie, ma niebagatelne znaczenie i pozwala zatrzymać obecnych klientów u siebie.
Omawiane case study dotyczy sektora Media & Entertainment, ale kryteria produktowe sprawdzą się praktycznie w każdej branży.
Jak uruchomić funkcjonalność kryteria produktowe?
Najszybciej i najlepiej skontaktować się z opiekunem Twojego konta w iPresso. Wspólnie ocenicie, czy kryteria produktowe sprawdzą się w Twoim biznesie. Jeśli uznasz, że chcesz je wprowadzić i sprawdzić, jakie efekty dadzą, nasz Customer Support razem z Tobą skonfiguruje ustawienia konta i przeszkoli Cię z używania kryteriów produktowych.
Możesz też skontaktować się przez formularz – zostaw swoje dane, a my szybko odezwiemy się do Ciebie.
Odpowiedz