Jak zautomatyzować real-time marketing?

RTM, czyli marketing w czasie rzeczywistym (real-time marketing) to prawdopodobnie jedna z najtrudniejszych technik marketingowych. Wymaga dobrego przygotowania i uważnej obserwacji tego, co dzieje się w Twojej branży lub na rynku. Dobra wiadomość jest jednak taka, że wiele aspektów tej części Twojej strategii marketingowej można zautomatyzować. I w tym wpisie pokażemy Ci, jak możesz to zrobić.

W skrócie real-time marketing polega na reagowaniu na to, co dzieje się w Twojej branży, na rynku, w danym mieście, a nawet kraju. Zazwyczaj marki wykorzystujące RTM aktywnie śledzą wszystkie ważne wydarzenia i zastanawiają się, jak je wykorzystać, aby w kreatywny, a czasem nawet humorystyczny sposób dotrzeć do klientów. Zanim jednak zaczniesz działania RTM, jest kilka kwestii, o których musisz wiedzieć.

Z jednej strony, odpowiednio przeprowadzone działania RTM mogą sprawić, że Twój post lub filmik stanie się viralowy, co umożliwi Ci dotarcie do tysięcy potencjalnych klientów/użytkowników. Ale jest też druga strona medalu; źle wykonany lub nieprzemyślany post real-time marketingowy może poskutkować krytyką Twojego działu marketingu lub Twojej firmy, a nawet wyśmiewaniem Twojej marki.

Bez wątpienia RTM wymaga dużej dozy ostrożności. Ale zdecydowanie warto pomyśleć o wykorzystaniu RTM, bowiem treści wirusowe rozchodzą się bardzo szybko i mogą stanowić doskonałą (i co więcej, bezpłatną) reklamę Twojej firmy. 

Oto przykład: W 2013 roku w Stanach Zjednoczonych odbywał się Super Bowl XLVII. Wydarzenie zasłynęło chwilowym, 34-minutowym brakiem prądu. Jedną z marek, które postanowiły wykorzystać tę szansę, było Oreo. Oto ich post:

Źródło: https://twitter.com/Oreo/status/298246571718483968

Ten jeden krótki post dał marce prawie 13 000 udostępnień, ponad 200 cytatów i prawie 6500 polubień. Całkiem imponujące wyniki, jak na coś, co zostało wymyślone, stworzone i opublikowane w niecałe pół godziny, prawda? Na tym właśnie polega potencjał RTM. Jednak „zabawa w RTM” nie jest tak łatwa, jak mogłoby się wydawać. Aby maksymalnie wykorzystać RTM, warto wziąć pod uwagę kilka kwestii.

Jak robić RTM prawidłowo: Trzy kwestie

Po pierwsze, RTM zawsze potrzebuje konkretnej bazy. Zwykle jest to ważne wydarzenie lub nieoczekiwana sytuacja. Im większa skala takiego wydarzenia, tym lepiej. Jeśli Twoi odbiorcy nie mają pojęcia, do jakiego wydarzenia odnosisz się w swoim poście, cała strategia na nic.

Dlatego nigdy nie należy robić RTM na siłę. Odwoływanie się do małoznaczących lub bardzo niszowych wydarzeń będzie odebrane jako nudne, a może nawet desperackie. Poczekaj na odpowiednią okazję, a Twoja cierpliwość zostanie nagrodzona udostępnieniami, lajkami i komentarzami.

O czym jeszcze warto pamiętać?

CZAS JEST NAJWAŻNIEJSZY!

Gdy pojawi się odpowiednia okazja, trzeba działać szybko. W naszym przykładzie z Superbowl marki miały mniej niż 30 minut na reakcję. Godzinę lub dwie godziny później mało kto zwróciłby uwagę na takiego posta. Aby skutecznie wykorzystywać marketing w czasie rzeczywistym, musisz reagować szybko i inteligentnie. Ten drugi czynnik jest szalenie ważny; Twoja reakcja musi być przemyślana i w dobrym guście.

WYBIERZ WŁAŚCIWĄ „OKAZJĘ”

Choć niektóre wydarzenia mogą się wydawać odpowiednie na papierze, to nie wszystkie się nadają do działań RTM. Ogólnie rzecz biorąc, najlepiej jest odrzucić wszystkie negatywne wydarzenia, takie jak śmierć, konflikty zbrojne i innego rodzaju tragedie. Szukaj wydarzeń, które są potencjalnie śmieszne lub nawet kontrowersyjne.

Oto kolejny dobry przykład: Apple Bendgate. Jeśli nie wiesz, o co chodzi, spieszymy z wyjaśnieniem. W 2014 wielu użytkowników zgłaszało uwagi, że iPhone 6 łatwo się wygina. KitKat dostrzegł w tym szansę dla siebie i zareagował takim postem: 

I znowu rezultaty były więcej, niż zadowalające: ponad 20 tysięcy udostępnień i ponad 10 tysięcy lajków.

WYBIERZ WŁAŚCIWY KANAŁ

Ogólnie rzecz biorąc, celem RTM jest dotarcie do jak największej liczby osób w możliwie najkrótszym czasie. Dlatego większość marek wykorzystuje media społecznościowe do swoich działań RTM i jest to na pewno dobry pomysł. Możesz jednak wykorzystać także inne kanały komunikacji, m.in. pop-upy na Twojej stronie oraz powiadomienia web i mobile push dla osób, które już znajdują się w Twojej bazie klientów. Może to być świetny początek Twojej kampanii RTM, który pomoże Ci rozkręcić kampanię w początkowej fazie jej życia.

Być może się teraz zastanawiasz – ale przecież dzieje się tak dużo! Jest duża szansa, że nie zauważę właściwej okazji. Na szczęście możesz nieco ułatwić sobie życie – pomogą Ci w tym dwa narzędzia.

Jak przygotować się do RTM

Krok 1: Zacznij korzystać z social listening

Social listening to technika marketingowa umożliwiająca śledzenie (nasłuchiwanie) wszystkich ważnych wzmianek (głównie w mediach społecznościowych) w ramach Twojego sektora i wskazanych przez Ciebie słów kluczowych. W sieci znajdziesz mnóstwo narzędzi SL, które pomogą Ci śledzić wszystko, co istotne dla Twojej marki. Wybierz narzędzie, które spełnia Twoje oczekiwania i zacznij „nasłuchiwanie” wszystkich interesujących Cię tematów. Prędzej czy później pojawi się dobra okazja do RTM, a dzięki temu narzędziu będziesz miał wystarczająco dużo czasu na reakcję.

Krok 2: Stwórz kalendarz wydarzeń

Twoja strategia contentowa powinna obejmować różnorodne wydarzenia. Możesz na przykład śledzić wszystkie nietypowe/zabawne święta i dni (zalecamy jednak ostrożność w przypadku dnia pracy nago) i wykorzystywać je w swojej komunikacji. Ludzie zazwyczaj chętnie reagują na zabawne treści (nie bez powodu internet jest pełen memów i filmików z kotami), więc może to być dobry punkt startowy. Jednocześnie uważaj, aby nie przesadzić; Twoje profile w mediach społecznościowych powinny nadal pozostawać przede wszystkim miejscem do komunikacji z Twoją marką.

Jak iPresso może Ci pomóc?

W iPresso wiemy, jak ważną rolę pełni dobry marketing i dotyczy to także RTM. Dlatego jedna z funkcji naszej platformy marketing automation dotyczy konkretnie tego aspektu Twojej komunikacji online. Z pomocą iPresso możesz tworzyć pop-upy i powiadomienia push (zarówno web, jak i mobile) dla swoich klientów lub użytkowników. Dzięki temu każdy, kto znajduje się w Twojej bazie danych, będzie mógł otrzymać Twoją wiadomość RTM w dokładnie określonym momencie.

Do dyspozycji naszych klientów oddajemy intuicyjny kreator, który pomoże Ci stworzyć odpowiedni komunikat w ciągu zaledwie kilku minut i to bez konieczności ingerowania w kod Twojej strony internetowej.

Co więcej, dzięki innym funkcjom dostępnym na naszej platformie, możesz łatwo personalizować swoje wiadomości i dostosowywać je do różnych klientów i ich profili.


Zapraszamy Cię do lepszego poznania naszej platformy. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym użytkownikiem, możesz zacząć od przesłania nam tego krótkiego formularza kontaktowego, który umożliwi Ci uzyskanie bezpłatnego próbnego dostępu do naszej platformy. A jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, nasz zespół jest do Twojej dyspozycji!

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.