Czym jest context-based marketing i jak możesz go wykorzystać?

Na naszym blogu często wspominamy, że istotą personalizacji jest dotarcie do właściwego klienta z odpowiednim przekazem i we właściwym czasie. Marketing kontekstowy (czyli właśnie context-based marketing, CBM) ma ten sam cel. Zobaczmy, co ta technika marketingowa ma do zaoferowania.

Marketing kontekstowy polega na wykorzystaniu informacji kontekstowych w celu skuteczniejszego dotarcia do potencjalnych klientów na różnych etapach ich ścieżki zakupowej. Najlepiej jest wytłumaczyć, jak działa context-based marketing na przykładzie.

Załóżmy, że mamy klienta, którego nazwiemy Marek. Marek właśnie szuka nowych nart. Na początku chce poznać dostępne rodzaje nart i zrozumieć, jakie są różnice między nimi. Zaczyna od Google i szybko znajduje przewodnik na stronie sklepu narciarskiego, który przedstawia różne rodzaje nart. Marek wybiera narty zjazdowe i widzi link do kolejnego porównania, tym razem różnych typów nart zjazdowych. Marek decyduje się na określony rodzaj nart i chce poznać różne modele. Porównanie, które właśnie czyta zawiera link do porównania TOP10 nart tego samego typu, który wybrał Marek. W zestawieniu są nie tylko suche plusy i minusy każdego modelu, ale także zdjęcia i recenzje klientów. Marek decyduje się na zakup modelu, który ma naprawdę dobre recenzje i jest w rozsądnej cenie.

W tym przykładzie Marek przejrzał trzy różne posty na blogu i kartę produktową przed złożeniem zamówienia. A przecież każdy post na blogu i każdy link do produktu nie pojawił się przypadkowo na ścieżce zakupowej Marka. Wszystkie te odnośniki były wynikiem marketingu kontekstowego!

Więc czym tak naprawdę jest marketing kontekstowy?

Gdybyśmy mieli stworzyć jedną uniwersalną definicję marketingu kontekstowego, należałoby powiedzieć, że jest to strategia marketingowa polegająca na strategicznym dostarczaniu treści marketingowych i sprzedażowych (np. wpisów blogowych, newsletterów i reklam) i dostosowaniu ich do etapu ścieżki zakupowej, na którym znajduje się dany klient. Wyczucie czasu jest tutaj kluczowe. Marek chce poczytać o różnych rodzajach nart TERAZ, a nie za dwa tygodnie, prawda?

Jak widać, marketing kontekstowy w dużej mierze opiera się na content marketingu. I faktycznie, obie te techniki mają ze sobą wiele wspólnego i wzajemnie się wzmacniają, co pozwala dostarczać skuteczne i spersonalizowane informacje i oferty potencjalnym klientom.

Druga kwestia to fakt, że marketing kontekstowy wykorzystuje tzw. targetowanie behawioralne w celu dostarczania odpowiednich (zgodnych z kontekstem) informacji i reklam docelowym odbiorcom na podstawie ich zainteresowań i zachowań. Targetowanie behawioralne polega na analizie zachowań klientów i reagowaniu na nie. W naszym przykładzie algorytmy targetowania behawioralnego rozpoznały, że Marek prawdopodobnie chce dowiedzieć się więcej o różnych nartach. W miarę jak czytał o nich coraz więcej, jego gotowość do zakupu rosła. Pod koniec tego procesu był już gotowy do złożenia zamówienia, więc dokładnie to zobaczył – linka do wybranego produktu.

Inne formy marketingu kontekstowego

CBM nie musi opierać się wyłącznie na tym, czego Twoi klienci szukają lub co w tej chwili czytają. Równie dobrze CBM może bazować na warunkach zewnętrznych (np. nadchodząca zmiana pogody), lokalizacji klienta (np. odległość od danego sklepu) czy wykorzystywanych kanałach marketingowych (np. oferta dla osób, które właśnie pobrały daną aplikację mobilną).

Czym jest context-based marketing w iPresso?

A zatem, jeśli sklep wysyła wiadomość do wszystkich klientów w promieniu pięciu kilometrów od tegoż sklepu, jest to marketing kontekstowy. Jeśli firma chce zwiększyć liczbę pobrań swojej aplikacji mobilnej i zachęca ludzi do pobierania, dając im zniżkę na start, to również przykład marketingu kontekstowego. W rzeczywistości rozumienie CBM może być bardzo szerokie, ponieważ ta technika skupia się na czymś bardzo szerokim – na kontekście komunikacji. Dlatego CBM nie jest ograniczony do żadnego kanału ani formy komunikacji. To właśnie sprawia, że CBM jest tak elastyczny.

Co potrzebujesz, aby korzystać z CBM?

Wszystko zaczyna się od contentu. Bez tego marketing kontekstowy nie może funkcjonować. Najlepszym sposobem na efektywne wykorzystanie CBM jest tworzenie zestawów postów na blogu, e-maili, powiadomień push i ofert (kart produktów). Znowu kilka przykładów:

  1. Wpis na blogu o tym, jak wybrać bagażnik rowerowy do SUV-a, prowadzi do ofert bagażników pasujących do takich samochodów.
  2. Newsletter o nowościach w sklepie zawiera odnośniki do tych produktów, dzięki czemu klienci mogą je szybko obejrzeć i kupić.
  3. Powiadomienie push o zbliżającym się ochłodzeniu zawiera linka do ofert kurtek zimowych.

Istotą jest połączenie właściwego przekazu/informacji z dopasowaną do niego ofertą.

Drugim niezbędnym elementem jest system targetowania behawioralnego, który będzie w stanie analizować zachowania i zainteresowania Twoich klientów/użytkowników i odpowiednio dostosowywać do nich przekaz i oferty. Tutaj zazębiają się automatyzacja marketingu, analiza danych klientów i personalizacja. Do pewnego stopnia właśnie coś takiego oferują nasze scenariusze MA.

Dzięki naszej platformie masz dostęp do jeszcze jednej funkcji, która pomoże Ci w pełni wykorzystać marketing kontekstowy. Czytaj dalej, aby zobaczyć, co mamy na myśli 🙂

Korzyści wynikające z marketingu kontekstowego

  • Marketing kontekstowy pomaga zmaksymalizować skuteczność Twoich treści: Promowanie treści nie zawsze jest łatwe. Dzięki CBM możesz wykorzystać prawie wszystkie posty na swoim blogu, jak i newslettery, aby przyciągać potencjalnych klientów i zwiększać sprzedaż.
  • Context-based marketing pomaga sprzedawać więcej: Skuteczna sprzedaż polega na dotarciu z odpowiednią ofertą do osób, które są gotowe do kupna. I o to właśnie chodzi w CBM. Jeśli prawidłowo podejdziesz do tego zagadnienia, CBM może być doskonałym sposobem na stałe zwiększanie zysków.
  • Marketing kontekstowy pomaga efektywnie wykorzystywać kanały marketingowe: Marketing kontekstowy ułatwia Ci wybór najodpowiedniejszych kanałów dotarcia do docelowych odbiorców w oparciu o kontekst, w jakim pojawiają się w Twojej firmie. Wykorzystując odpowiednie kanały, możesz zmaksymalizować widoczność tych treści, a co za tym idzie, cieszyć się zaangażowaniem docelowych odbiorców.
  • CBM zapewnia lepsze doświadczenia klientów: w naszym przykładzie Marek niekoniecznie był świadomy, że każdy nowy post jest wynikiem prowadzonych działać CBM. Ale z pewnością docenił fakt, że nie musiał przedzierać się przez setki stron, aby dotrzeć do interesujących go treści. Zaoszczędził dużo czasu (i pewnie też trochę nerwów) i był zadowolony z CX oferowanego przez tę stronę.

Wykorzystaj context-based marketing z iPresso

Gdy spojrzysz na listę naszych funkcji, szybko przekonasz się, że wiele z nich można wykorzystać w context-based marketingu. Jest jednak jedna konkretna funkcja, którą chcemy Ci teraz pokazać – content automation. To CBM w najczystszej formie, ponieważ nasza funkcja automatyzacji treści automatycznie dostosowuje treść Twoich reklam strony internetowej, aby zapewnić Twoim klientom spersonalizowane treści i sugestie. Na przykład uczelnia może wykorzystać content automation, aby zapewnić odwiedzającym zainteresowanym studiami psychologicznymi więcej informacji o ofercie tego kierunku i warunkach studiowania.

Chcesz zobaczyć, jak content automation może działać w Twojej firmie? Zacznij już dzisiaj od bezpłatnego okresu próbnego!

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.