Automatyzacja marketingu w branży edukacyjnej

Świat edukacji boryka się z wieloma wyzwaniami. Niektóre są związane z pozyskiwaniem nowych studentów/uczestników, podczas gdy inne – z komunikacją z grupą docelową i sprawną dystrybucją materiałów edukacyjnych. W tym wpisie pokażemy Ci, jak możesz zastosować marketing automation, aby ułatwić sobie codzienną pracę, niezależnie od tego, czy prowadzisz uczelnię, szkołę językową czy firmę szkoleniową.

W dzisiejszych czasach edukacja jest coraz bardziej zdalna. Wpływa na to wiele czynników, w tym braki kadrowe, które są dostrzegalne na całym świecie, ale również wygoda i skuteczność tej formy nauki. Niezależnie od tego, czy prowadzisz szkołę wyższą, czy firmę szkoleniową, przy pomocy marketing automation możesz zwiększyć skuteczność swoich działań. Dotyczy to przede wszystkim:

  • pozyskiwania nowych studentów i komunikacji z nimi,
  • dystrybuowania materiałów szkoleniowych,
  • mierzenia satysfakcji z otrzymywanego szkolenia,
  • budowania długoterminowych relacji z uczestnikami szkoleń.

Marketing automation może pomóc Ci we wszystkich tych wyzwaniach!

Pozyskiwanie i komunikacja z nowymi studentami

Wszystko zaczyna się od odpowiednich scenariuszy MA. Dzięki nim możesz stworzyć niemal dowolny scenariusz (czyli zestaw akcji i reakcji) oparty na konkretnych działaniach podejmowanych przez osoby z Twojej grupy docelowej.

Oto przykład: prowadzisz uczelnię i chcesz zainteresować swoją nową ofertą studiów więcej kandydatów. Za każdym razem, gdy ktoś wejdzie na stronę uczelni, może zobaczyć reklamę pop-up informującą o nowym kierunku. Co więcej, w podobny sposób możesz zachęcić ludzi do zapisania się na powiadomienia push i w ten sposób informować ich na bieżąco o wszelkich nowościach na Twojej uczelni (np. dniach otwartych) lub w ofercie. To dobra metoda na promocję nowych kierunków studiów, ale taka komunikacja umożliwia także budowanie długotrwałych relacji z aktualnymi i potencjalnymi studentami. W dokładnie ten sam sposób możesz wysyłać zautomatyzowane e-maile do bazy swoich subskrybentów.

Zobacz, jak może wyglądać taki przykładowy scenariusz marketing automation w sektorze szkoleniowym:

Przykładowy scenariusz marketing automation w branży edukacyjnej

Oczywiście lista możliwości na tym się nie kończy. Dzięki marketing automation możesz czerpać korzyści z email marketingu i innych form komunikacji ze studentami, w tym z coraz popularniejszego WhatsAppa

Dystrybucja materiałów szkoleniowych

Tutaj ponownie wszystko rozbija się o stworzenie odpowiedniego scenariusza automatyzacji. Dla przykładu możesz stworzyć scenariusz, w którym każda osoba, która zapisze się na Twój kurs, otrzyma pakiet materiałów powitalnych, które pomogą jej lepiej poznać Twoją szkołę i oferowany kurs. Na podobnej zasadzie kolejne materiały mogą być dystrybuowane warunkowo (np. po ukończeniu poprzedniego etapu szkolenia lub zdaniu egzaminu).

Takie materiały mogą być dystrybuowane za pośrednictwem emaila lub platformy edukacyjnej, z której korzystasz (iPresso wykorzystuje API do integracji z innymi narzędziami, co znacznie ułatwia cały proces). Dzięki temu rozwiązaniu nie musisz martwić się o dystrybucję nowych partii materiałów do wszystkich studentów/uczestników szkoleń. Wszystko dzieje się na czas (w ściśle określonym momencie) i w zgodzie z Twoimi oczekiwaniami.

Mierzenie satysfakcji studentów

Jednym z kluczy do sukcesu w tej wymagającej dyscyplinie jest trafianie w oczekiwania studentów. Naturalnie zależy Ci, aby oferowane przez Ciebie kursy i kierunki były praktyczne i łatwe do zrozumienia, ale żeby się o tym przekonać, musisz poprosić swoich studentów o informację zwrotną.

Firmy edukacyjne i uczelnie często proszą o feedback i pytają o zadowolenie z różnych elementów edukacji w danym miejscu – np. z zajęć online, otrzymywanych materiałów szkoleniowych czy komunikacji z instruktorem/nauczycielem. 

Dzięki iPresso masz dostęp do wszystkich potrzebnych rozwiązań, w tym do:

  • Ankiet NPS: to krótkie ankiety, które opierają się tylko na jednym pytaniu: „Na ile prawdopodobne jest, że polecisz naszą firmę swoim znajomym lub współpracownikom?” Badania NPS wykonuje się do oceny stopnia zadowolenia z usługi i lojalności respondentów (im większa gotowość do polecenia firmy, tym większa lojalność wobec niej).
  • Badania opinii: firmy edukacyjne często pytają o bardzo konkretne rzeczy, np. „Czy jesteś zadowolony/a z ostatniej lekcji?” lub „W jakiej formie chciał(a)byś otrzymywać od nas materiały edukacyjne?” Tutaj z pomocą przychodzą standardowe ankiety konsumenckie umożliwiające badanie opinii. 
Ankiety w iPresso Marketing Automation

Dodatkowo iPresso oferuje również pogłębioną analitykę i raportowanie, więc nie musisz się martwić o ręczną analizę setek udzielonych odpowiedzi.

Znajomość i segmentacja odbiorców

Nie uda Ci się zbudować długotrwałej relacji ze studentami, jeśli tak naprawdę ich nie znasz. Automatyzacja marketingu ułatwia zbieranie i wykorzystywanie danych o każdym studencie. To bardzo przydatne w prowadzeniu personalizowanej komunikacji. Znowu posłużmy się przykładem: jeśli wiesz, że niektórzy kursanci uczestniczyli w przeszłości tylko w kursach marketingowych, prawdopodobne jest, że chętnie znowu wezmą udział w podobnych szkoleniach. W ten sposób możesz wysyłać im spersonalizowane propozycje kursów, co oczywiście zwiększa prawdopodobieństwo zapisu na dane szkolenie.

Na tym właśnie polega spersonalizowana komunikacja i segmentacja użytkowników. Te dwie techniki pomogą Ci zwiększyć efektywność prowadzonych działań sprzedażowych i marketingowych, poprawić UX (czy może raczej SX – student experience) oraz cieszyć się większym zaangażowaniem obecnych i przyszłych studentów.

Na naszym blogu często powtarzamy, że personalizacja i segmentacja są absolutnie niezbędne dla każdego biznesu, który chce zwiększać sprzedaż (nie tylko w edukacji).

Tutaj chcemy zwrócić Twoją uwagę na trzy rozwiązania w naszej ofercie:

  • Scoring: ta funkcja pomaga wybrać, kto powinien zostać objęty danym scenariuszem MA (tak, aby np. nie wysyłać informacji o kursie marketingowym do osób zainteresowanych szkoleniami BHP).
  • CDP: ten skrót oznacza z angielskiego platformę danych o klientach. Dzięki CDP możesz gromadzić i porządkować wszystkie dostępne informacje o swoich studentach/uczestnikach szkoleń w jednym miejscu. Na początku tego roku opublikowaliśmy na blogu obszerny artykuł o CDP – zachęcamy Cię do lektury!
  • Ramki rekomendacji: przyznajemy, że stworzyliśmy je głównie z myślą o branży e-commerce, ale nic nie stoi na przeszkodzie, abyś wykorzystał je do pokazywania spersonalizowanych rekomendacji kursów i studiów w Twojej szkole lub firmie. Ranki wykorzystują dane dostępne na temat odbiorcy, toteż są dopasowane do jego zainteresowań. 

Wszystkie opisane w tym tekście rozwiązania pomogą Ci stworzyć lepsze relacje z kursantami, zachęcić ich do zapisywania się na nowe szkolenia i zaangażować ich w długoterminową komunikację, nawet po uzyskaniu dyplomu/certyfikatu. 

Zapraszamy na naszą podstronę poświęconą firmom działającym w branży edukacyjnej. Znajdziesz tam też formularz zapisu na rozmowę z naszym zespołem. To pierwszy krok prowadzący do przetestowania naszej platformy. Wyślij swoje zgłoszenie już dzisiaj, a my zajmiemy się resztą!

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.