Automatyzacja e-mail marketingu – co warto wiedzieć

Musisz wysłać newsletter do tysiąca odbiorców w swojej firmie. Co robisz? Otwierasz program pocztowy (np. Microsoft Outlook) i umieszczasz wszystkie te adresy w polu „UDW” i klikasz „wyślij”? A może wolisz zrobić to „po staremu” i wysłać każdego maila osobno – jeden po drugim? Obie odpowiedzi są złe. To, co powinieneś zrobić, to zainteresować się automatyzacją e-mail marketingu.

33% marketerów wysyła masowe maile każdego tygodnia a 26% robi to kilka razy w miesiącu. Ty pewnie też wysyłasz ich setki. Co ważne, większość można zautomatyzować. W tym poście chcemy pokazać Ci, jak działa automatyzacja e-mail marketingu i jak może Ci pomóc w codziennej pracy. 

Czym jest automatyzacja e-mail marketingu?

Mówiąc krótko to strategia, której celem jest projektowanie, wysyłanie i mierzenie skuteczności e-maili, które wysyłasz i to w zautomatyzowany (w pełni lub częściowo) sposób. Aby wykorzystać e-mail marketing automation, potrzebujesz platformy takiej, jak iPresso. Na taką platformę składają się trzy kluczowe elementy.

LISTA MAILINGOWA

Na początek potrzebujesz oczywiście listę adresów e-mail. Możesz je zbierać na wiele różnych sposobów, np. poprzez reklamy, landing page, posty social media i oczywiście zamówienia (jeśli prowadzisz sklep internetowy). Zapewne poruszymy ten temat szerzej w jednym z kolejnych postów na blogu (powiemy też, jak zbierać maile w sposób zgodny z wymaganiami RODO).

EDYTOR I GOTOWE WZORY E-MAILI

Po drugie, potrzebujesz narzędzia, które ułatwi tworzenie maili, które chcesz wysłać poprzez platformę. Na ogół to rozwiązania „przeciągnij i upuść”, które dodatkowo są wyposażone w wiele gotowych motywów i formatek, które możesz dostosować do swoich potrzeb. Właśnie tak jest to rozwiązane na naszej platformie. Zobacz, jak wygląda nasz edytor:

Jak widać, nie potrzebujesz żadnych technicznych umiejętności, aby tworzyć responsywne (czyli dostosowujące się do wymiarów ekranu) i ładnie zaprojektowane e-maile. Niektóre z elementów, które możesz wykorzystać do tworzenia własnych e-maili to:

  • sekcje tekstowe,
  • zdjęcia i filmy,
  • przyciski, tabele i linki.

Wszystko to w wielu różnych konfiguracjach, kolorach i rozmiarach – praktycznie każdy element jest edytowalny.

MODUŁ ANALITYCZNY

Jedną z największych przewag, jakie platformy e-mail marketing mają nad Outlookiem, Thunderbirdem i każdym innym programem pocztowym, to fakt, że mają wbudowane moduły analityczne, które umożliwiają mierzenie skuteczności każdego wysłanego e-mailla. Każda taka wiadomość jest monitorowana, dzięki czemu możesz dowiedzieć się, jakie osiągasz wskaźniki otwarć, CTR i konwersje (przeczytaj więcej o wskaźnikach marketingowych). 

Jakie e-maile możesz zautomatyzować?

Oczywiście nie wszystkie, czasami musisz zastanowić się nad każdym słowem i wysłać wiadomość osobiście, np. kiedy rozmawiasz z klientem lub szefem. Ale już każda powtarzalna wiadomość, którą wysyłasz do przynajmniej kilkudziesięciu osób, MOŻE być zautomatyzowana. Odnosi się to do np.:

  • newsletterów,
  • maili promocyjnych,
  • wiadomości powitalnych,
  • wiadomości dotyczących procesu onboardingu,
  • podziękowań (np. z zamówienie),
  • podsumowań zamówień i faktur,
  • przypomnień.

Lista jest całkiem długa, prawda? Ale co, jeśli chcesz wysłać wiele e-maili, ale nie identycznych, np. do różnych ludzi lub grup klientów? Tutaj przydadzą się dwie bardzo skuteczne techniki marketingowe – segmentacja i personalizacja.

Segmentacja i personalizacja: Dwa filary e-mail marketing automation

Trzy najskuteczniejsze strategie w kampaniach e-mail marketingowych to:

  1. segmentacja odbiorców,
  2. personalizacja wiadomości,
  3. automatyzacja e-maili.

Jeśli możesz połączyć te trzy techniki w jedną strategię, to stawiasz już ogromny krok naprzód!

SEGMENTACJA

Segmentacja to technika polegająca na dzieleniu odbiorców Twoich wiadomości na różne grupy na podstawie ich zachowań i zainteresowań. Tylko pomyśl, przecież wysyłanie maili o nowych butach dla małych dzieci do nastolatka, który kupuje głównie t-shirty i bluzy, nie ma większego sensu, prawda? Dzięki segmentacji możesz uniknąć tego scenariusza i wysyłać e-maile do osób, które powinny być nimi zainteresowane.

PERSONALIZACJA

Personalizacja to drugi sposób na zwiększenie skuteczności Twoich e-maili. Znowu wszystko sprowadza się do dotarcia do właściwych osób z właściwym komunikatem. Personalizacja zaczyna się od zwracania się do odbiorcy po imieniu (zamiast bezosobowego „dzień dobry” lub – co gorsza – „szanowni państwo”), ale obejmuje więcej zagadnień. Dzięki dobrym narzędziom analitycznym i trackingowym możesz dostosować wiadomości e-mail do każdego odbiorcy, przede wszystkim pod kątem jego zainteresowań, wcześniejszych zakupów, wysłanych zapytań itp. Oto dobry przykład prawdziwie spersonalizowanej wiadomości e-mail:

Hej Piotr!

Jak idzie szukanie nowego laptopa? Czy znalazłeś już właściwy model? Jeśli nie, może zainteresują Cię te dwie oferty:

Oferta 1

Oferta 2

Jeśli masz pytania, śmiało do nas napisz. Nasz dział obsługi klienta chętnie Ci pomoże w wyborze!

Pozdrowienia

Twój ulubiony sklep z laptopami

Czy usunąłbyś taką wiadomość bez czytania? Raczej nie. Dlaczego? Ponieważ jest spersonalizowana i konkretna. Odnosi się do tego, co dla Ciebie ważne. Piotr prawdopodobnie szukał laptopa, ale opuścił sklep bez złożenia zamówienia. Taki krótki, pomocny e-mail może zdziałać cuda. Na tym polega sekret personalizacji. Tak też działają nasze ramki rekomendacji produktowych.

Jak sprawić, aby e-mail marketing był skuteczny

Nawet z wykorzystaniem segmentacji, personalizacji i automatyzacji nadal musisz zadbać o kilka elementów, aby Twoje e-maile były skuteczne (tzn. generowały konkretne działania i konwersje). Oto na co warto zwrócić uwagę:

  1. Pisz o tym, co ważne dla Twoich klientów. Oczywiście chcesz promować swoje produkty i usługi, ale rób to tak, aby wpasować się w to, czego Twoi klienci chcą lub potrzebują. Nie prowadź agresywnej sprzedaży, skoncentruj się na zaletach produktów i na tym, jak mogą poprawić jakość życia Twoich klientów. 
  2. Analizuj, analizuj, analizuj. Wykorzystuj narzędzia analityczne, aby wyciągać wnioski na temat prowadzonych działań. Wspomniane już źródło wskazuje, że ponad 60% firm zmniejszyło częstotliwość wysyłanych maili właśnie na podstawie analizy zaangażowania odbiorców. Dzięki researchowi i analityce łatwiej będzie Ci ocenić, kiedy powinieneś wysyłać maile i ile.
  3. Testuj różne opcje. Czasami jeden e-mail „zaskoczy”, a drugi nie. Nie da się tego ocenić przed wysyłką. Trzeba testować różne opcje, aby dowiedzieć się, co się sprawdza. O to właśnie chodzi w testach A/B. One także są częścią naszej oferty. 
  4. Nie zalej odbiorców e-mailami. Zbyt wiele maili to prosta droga do łatki spamera. Nawet jeśli Twoje maile są spersonalizowane i przemyślane, nie narzucaj się klientom. Ludzie mają życie poza komputerem i Twoją firmą. Pamiętaj o tym i nie przytłaczaj ich ilością komunikacji marketingowej.
  5. Proś o opinie. Ludzie lubią, gdy wiedzą, że ktoś ich słucha. Od czasu do czasu, np. podczas wysyłki newslettera, możesz dodać linka do krótkiej ankiety, gdzie klienci będą mogli się wypowiedzieć, co lubią a czego nie w Twojej komunikacji.
  6. Dodawaj zachęty. Każdy lubi dostać coś za darmo, prawda? Niewielki rabat, darmowa dostawa, dodatkowa darmowa opcja, gratisowy e-book lub raport – to wszystko pomoże Ci zaangażować odbiorców. Oczywiście musisz znaleźć równowagę – nie chcesz przecież oddawać wszystkiego za darmo bez końca, ale pamiętaj o tej możliwości.

I oczywiście stosuj inne porady z tego artykułu. Personalizacja i segmentacja to klucz do udanego e-mail marketingu!

Wypróbuj naszą platformę e-mail marketingową!

W iPresso oferujemy darmowy okres próbny dla każdego, kto chce zobaczyć, jak nasza platforma marketing automation może usprawnić pracę. Zacznij darmowy okres próbny już dzisiaj, a jeśli masz dodatkowe pytania – jesteśmy do dyspozycji!

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.