Czym jest i do czego potrzebujesz UGC?

Jeśli nigdy nie słyszałeś tego skrótu, oznacza on z angielskiego user-generated content – treści tworzone przez użytkowników. UCG odnosi się do wszystkiego, co dotyczy marek, firm, produktów i usług, ale nie jest tworzone przez marketerów i sprzedawców, a przez konsumentów, którzy z nich korzystają. Co powinieneś wiedzieć o UGC? I jaką rolę treści tworzone przez użytkowników odgrywają w Twojej strategii marketingowej? Sprawdźmy to!

Ludzie rozmawiają w sieci o różnych sprawach. Przeglądamy internet w poszukiwaniu rozrywki, aby dowiedzieć się czegoś więcej na dany temat, poznać bieżące wiadomości i odkrywać nowe produkty i usługi. Internauci chętnie rozmawiają o firmach i produktach. Dlatego na YouTubie są tysiące testów produktów, na Instagramie miliony zdjęć z produktami i markami, a Facebook jest przepełniony komentarzami na temat firm, produktów i usług.

Wszystko to składa się na UGC – każda opinia, każdy test, każde zdjęcie i każdy komentarz to user-generated content.

Potęga treści tworzonych przez użytkowników

Jeśli obejrzałeś film dokumentalny „Super Size Me” z 2004 roku to jest to idealny przykład pokazujący, jak skuteczny może być UGC. W niektórych sytuacjach może realnie wpływać na to, jak działają duże firmy. Czy wiedziałeś, że zaledwie 6 tygodni po wypuszczeniu tego filmu sieć McDonald’s zrezygnowała z największych porcji (rozmiar super-size)? Jak donosi raport firmy Stackla z 2021 roku, UGC może być skuteczniejszy nawet niż działania prowadzone przez influencerów.

Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ konsumenci ufają rekomendacjom w sieci. Treści, które pochodzą od innych użytkowników, są naturalne, autentyczne i przede wszystkim prawdziwe. Jeśli internauta chwali jakiś produkt, to dlatego, że jest z niego zadowolony, a nie dlatego, że ktoś mu za to zapłacił. Oczywiście zdarzają się wyjątki, nie każda opinia w sieci jest uczciwa, ale coraz więcej firm postrzega kupowanie opinii jako coś nieuczciwego i po prostu tego nie robi. Jak wskazuje inne badanie, aż 72% marek uważa, że UGC pomaga zaangażować klientów i zbudować zaufanie do marki, które skutkuje dobrymi relacjami z nią. Prawdziwe, szczere treści są do tego po prostu niezbędne.

A skoro o markach mowa, jak możesz wykorzystać user-generated content w swoich działaniach marketingowych?

Wpływ UGC na Twój marketing

Na początek zwróć uwagę na ten test jednego z najnowszych modeli Samsunga:

Czy zauważyłeś, ile wyświetleń ma to video? Podczas pisania tego tekstu, było to nieco ponad 6 milionów 446 tysięcy. Nagranie ma ponad 11 minut. Teraz wyobraź sobie, ile musiałby wyłożyć Samsung, aby dotrzeć do prawie 6,5 miliona osób z 11-minutowym komunikatem? Zapewne setki tysięcy złotych. I takie działanie nawet nie byłoby pewnie szczególnie skuteczne, bo większość szybko by się znudziła lub zirytowała. Tutaj materiał wyświetlają osoby, które CHCĄ to zrobić, więc prawdopodobne jest, że większość z przyjemnością obejrzała przynajmniej dużą część tego filmu.

Co to oznacza dla Twojej marki? Że powinieneś wdrożyć UGC, aby zaprezentować się klientom! Im więcej osób mówi o Twojej marce, tym lepiej. Co więcej, UGC może wydatnie pomóc w kwestii SEO. Jak to możliwe?

JAK UGC WPŁYWA NA SEO?

Po pierwsze, opinie i recenzje produktowe to świetne źródło fraz długiego ogona, które pomagają Ci zwiększyć widoczność w Google. Po drugie, jeśli prowadzisz sklep internetowy, UGC pozwala wyróżnić się na tle konkurencji, która często używa tych samych generycznych opisów. Dotyczy to w zasadzie także innych stron – user-generated content to dobre źródło nowych unikalnych treści. Jeśli na Twoim profilu w Google jest dużo opinii, dla wyszukiwarki to znak, że warto polecać Cię innymi (przy założeniu, że są to głównie pozytywne opinie).

Wreszcie, Google docenia pogłębione opinie od Twoich klientów. W kwietniu 2021 wyszukiwarka ogłosiła nową aktualizację – Product Reviews update. Zgodnie z nią Google chętniej promuje pogłębione recenzje i opinie, które wykraczają poza „wszystko ok”. Jeśli Twoja strona jest pełna wartościowych komentarzy i opinii, to z pewnością pomoże w działaniach SEO. Poczytaj więcej o tej aktualizacji tutaj

JAK UGC WPŁYWA NA DECYZJE ZAKUPOWE

79% badanych przyznaje, że user-generated content ma wpływ na ich decyzje zakupowe.

Ludzie mają różne motywacje, jeśli chodzi o zakup produktów i usług. Jednak wiele osób twierdzi, że opinie innych są dla nich ważne, szczególnie gdy mowa o rodzinie i przyjaciołach. Ale rekomendacje pochodzące od innych użytkowników sieci także są ważne, szczególnie gdy mowa o zaawansowanym sprzęcie, z którego korzystają profesjonaliści. Jak wskazuje wspomniane już badanie, prawie 80% badanych przyznaje, że UGC wpływa na ich decyzje, co oznacza, że to jeden z najważniejszych motywatorów zakupowych.

W tym momencie trzeba postawić oczywiste pytanie – jak można wykorzystać UGC w strategii marketingowej?

Jak uczynić UGC częścią działań marketingowych?

STWÓRZ PRZESTRZEŃ NA UGC

Po pierwsze, musisz stworzyć przestrzeń na swojej stronie, gdzie UGC może się znaleźć. Dotyczy to także innych miejsc, gdzie jesteś aktywny. Jeśli chodzi o Google Moja Firma, odpowiedź jest oczywista – Google automatycznie przydziela miejsce na opinie na każdym profilu. Ale Twoja strona internetowa to inna historia. Niezależnie czy prowadzisz sklep internetowy, firmę SaaS, czy jakikolwiek inny biznes, musisz wygospodarować miejsce, gdzie UGC może się znaleźć. Masz tutaj wiele możliwości, ale pamiętaj o jednym: UGC musi być dobrze widoczny. Nie możesz go ukryć na piątej podstronie; przeciwnie – UGC powinien być widoczny na stronie głównej i najważniejszych podstronach.

Zobacz, jak to robimy w iPresso. Mamy odpowiednią sekcję z opiniami od naszych klientów od razu na głównej stronie:

Dzięki temu większość osób, które odwiedzają naszą stronę, trafia na tę sekcję.

ZACHĘCAJ KLIENTÓW, ABY PUBLIKOWALI WIĘCEJ TREŚCI

Dużo już o tym mówiliśmy w poprzednim artykule o opiniach klientów. Ogólnie rzecz biorąc, najlepszym sposobem na zachęcenie użytkowników, aby publikowali więcej treści, jest:

  • Poproszenie ich o to (poprzez newslettery, strony z podsumowaniem zamówienia, a nawet poprzez samą stronę główną)
  • Zaoferowanie im czegoś w zamian (np. mały rabat lub darmowa dostawa przy kolejnych zakupach)
  • Promowanie treści publikowanych przez użytkowników, poprzez umieszczanie ich w widocznym miejscu na stronie i na profilach social media

Jeśli prowadzisz biznes e-commerce, możesz stworzyć oddzielną sekcję w każdej zakładce produktowej, gdzie klienci mogą zostawiać opinie. Możesz ich do tego zachęcić krótkim komunikatem: „Tutaj możesz podzielić się swoim doświadczeniem z tym produktem. Doceniamy Twój wkład!” Takie działanie może być bardzo skuteczne, bowiem wiele osób zdecyduje się napisać choć kilka słów.

A oto kolejny pomysł – jeśli sprzedajesz produkty fizyczne, możesz zachęcić klientów do nagrywania testów video, nagrań z tzw. unboxingu i tutoriali. Najlepsze nagrania publikuj na stronie internetowej. W ten sposób inni poczują się zachęceni, żeby zrobić coś podobnego.

MODERUJ UGC

Nie każda treść od użytkowników będzie wartościowa. Jeśli stracisz kontrolę nad UGC, Twoja strona szybko stanie się zabałaganiona – pełna pustych, niskojakościowych komentarzy. Zupełnie nie o to chodzi. Dlatego tak ważne jest, aby weryfikować i moderować wpisy od klientów. Oczywiście nie znaczy to, że możesz usuwać wszystkie negatywne komentarze – nie powinieneś tego robić. Ale możesz i powinieneś kasować komentarze, które są fałszywe lub wręcz spamerskie.

TŁUMACZ UGC

Wreszcie, jeśli prowadzisz międzynarodowy biznes, zadbaj, aby UGC był dostępny w każdym języku, w którym działasz. Czasami możesz uzyskać opinie od razu w docelowym języku – to najlepszy scenariusz. Ale jeśli to się nie udaje, możesz przetłumaczyć komentarze, które już posiadasz.

Wykorzystaj rady z tego artykułu, a przekonasz się, jak korzystny dla Twojej firmy może być user-generated content. Jeśli odpowiednio do tego podejdziesz, zyskasz w ten sposób nowych klientów i będziesz cieszyć się ich zaufaniem i to jeszcze zanim złożą pierwsze zamówienie. A oto przecież chodzi.

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.