Czym jest CMS i dlaczego go potrzebujesz?

Jeszcze nie tak dawno tworzenie i zarządzanie stronami internetowymi i ich zawartością było dość skomplikowane i wymagało przynajmniej podstawowej znajomości HTML. Dzisiaj jest to znacznie prostsze dzięki internetowym platformom określanym jako CMS – content management system. Systemy te zostały zaprojektowane, aby ułatwić zarządzanie cyfrowymi zasobami, nie tylko tymi związanymi bezpośrednio ze stroną internetową. Bez problemu możesz znaleźć platformę, która spełni Twoje oczekiwania, nawet jeśli zarządzasz dużą, międzynarodową firmą. Co warto wiedzieć o CMS-ach?

Sama nazwa już dużo wyjaśnia – chodzi o zarządzanie treścią. Platformy CMS powstały, aby ułatwić zarządzanie stronami internetowymi, przede wszystkim blogami (tak powstał WordPress). Dzięki przyjaznemu interfejsowi i masie wtyczek i kreatorów możesz stworzyć nową stronę bez konieczności napisania choćby linijki kodu. To samo tyczy się aktualizowania strony – dodawania nowych podstron i wpisów.

Dlaczego potrzebujesz CMS?

Przede wszystkim dlatego, że znacznie ułatwia on pracę w sieci – pozwala dodawać, usuwać, modyfikować, aktualizować, organizować, przenosić i dzielić się materiałami, które opublikowałeś lub chcesz opublikować. To samo tyczy się innych elementów strony – layoutu, nawigacji i ogólnego funkcjonowania. W efekcie możesz swobodnie budować i zmieniać swoją widoczność w sieci – łatwo i szybko. Dzięki dobremu systemowi CMS oszczędzasz mnóstwo czasu i usprawniasz działania marketingowe, przede wszystkim SEO.

Co powinien oferować dobry CMS?

Generalnie dobry CMS powinien być elastyczny i intuicyjny, przede wszystkim powinien pozwalać wdrażać potrzebne zmiany bez większych problemów. Powinien być też łatwy w dostosowaniu do Twoich potrzeb, tak abyś – jeśli będziesz chciał wdrożyć coś nowego – mógł to zrobić bez większego problemu. Tutaj dobrym przykładem jest WooCommerce. To platforma e-commerce, która działa z WordPressem. Możesz ją wdrożyć, nawet jeśli Twoja strona została ukończona dawno temu.

To samo tyczy się innych zmian – korzystając z CMS, wszystko powinno być łatwe do zmiany i funkcjonalne. Aby zwiększyć tę funkcjonalność, większość systemów CMS korzysta z całego spektrum dodatkowych rozszerzeń, wtyczek i integracji. Dzięki temu możesz łatwo wdrożyć rozwiązanie, którego nie ma w samym CMS.

I wreszcie dobry CMS powinien być bezpieczny i oferować możliwość wdrożenia dodatkowych rozwiązań z zakresu cyberbezpieczeństwa.

Jak dzielą się platformy CMS?

Na rynku znajdziesz wiele różnych form tych platform, oferujących różne możliwości. Na ogół systemy CMS są udostępniane w modelu SaaS, który gwarantuje szybki i łatwy dostęp do strony poprzez chmurę. Niektóre systemy, jak wspomniany WordPress, są open-source, co oznacza, że są dostępne za darmo i możliwe jest wdrażanie nawet daleko posuniętych zmian w kodzie.

Platformy CMS dzielą się w różnych sposób, ale najważniejsze są dwa rodzaje: tzw. systemy small-scale i enterprise. Systemy small-scale są wykorzystywane do zarządzania treścią tylko na samej stronie internetowej. Tutaj WordPress jest idealnym przykładem. Szacuje się, że korzysta z niego ponad 450 milionów stron (choć inne źródła wskazują na „tylko” 30 milionów). Określenie small-scale nie oznacza, że te systemy są w jakikolwiek sposób gorsze. Nawet duże firmy korzystają z WP, ponieważ ta platforma jest bardzo elastyczna. Jednak nie da się jej wykorzystywać do zarządzania wszystkimi zasobami cyfrowymi w różnych kanałach.

Jeśli zależy Ci na czymś takim, będziesz potrzebować systemu klasy enterprise. Są to najbardziej zaawansowane systemy, które umożliwiają znacznie więcej niż tylko zarządzanie i aktualizowanie jednej strony internetowej. Czasami te platformy są określane jako DXP – digital experience platforms. Umożliwiają one zarządzanie wszystkim, co jest związane z Twoim marketingiem, komunikacją i sprzedażą. Obejmuje to:

  • profile social media,
  • automatyzację sprzedaży i marketingu,
  • aplikacje webowe i mobilne,
  • pełne zarządzanie treścią w sieci,
  • rozbudowaną analitykę marketingowo-sprzedażową.

Jak widzisz, są to prawdziwe platformy all-in-one. Jednak, ponieważ są tak zaawansowane i kompleksowe, wymagają sporo pracy, jeśli chodzi o dostosowanie ich do potrzeb firmy, przede wszystkim w kwestii integracji ze wszystkimi kanałami i zasobami, z których korzystasz. Dlatego DXP są przeznaczone raczej dla dużych firm.

Dwa przykłady platform CMS

Na koniec spójrzmy na dwa przykłady takich CMS-ów – jeden small-scale (WordPress) i jeden enterprise (Optimizely). 

WORDPRESS

Jak donosi serwis Kinsta, WordPress ma ponad 60% udziału w globalnym rynku CMS:

Źródło: https://kinsta.com/cms-market-share/

Popularność WP nie dziwi. Ten CMS jest funkcjonalny, stosunkowo łatwy w użyciu (choć przyda się szkolenie wstępne!) i przede wszystkim darmowy. WordPress zaczął jako platforma blogowa, ale dzisiaj, dzięki szerokiemu katalogowi wtyczek i rozszerzeń, możesz zbudować praktycznie dowolną stronę internetową z jego pomocą. Szczególnie docenisz tego CMS-a, jeśli tworzysz stronę skupiającą się na częstym dodawaniu treści – np. newsów lub wpisów blogowych.

Jakie są wady tego systemu? Nie sprawdza się zbyt dobrze z dużymi, rozbudowanymi stronami. Im więcej wtyczek i opcji dołożysz do strony, tym „cięższa” się ona staje, co może skutkować problemami, jeśli chodzi o ładowanie i pozycję w Google. Słowo przestrogi – nie dokładaj niepotrzebnego kodu!

Panel WP. Źródło: https://wordpress.org/support/article/first-steps-with-wordpress-classic/

OPTIMIZELY

Optimizely to dobry przykład systemu CMS klasy enterprise. Pomaga w kompleksowym zarządzaniu całą strategią content marketingową. Optimizely wykorzystuje protokoły API i .NET5, więc możesz zintegrować tę platformę z innymi narzędziami i kanałami. Dzięki Optimizely możesz przechowywać, zarządzać i publikować wszystkie swoje media i teksty w praktycznie dowolnym kanale.

Ten CMS przyda się też, jeśli prowadzisz sklep internetowy. Pozwala bowiem zarządzać wieloma sklepami naraz, w tym zamówieniami, katalogami produktów i stanami magazynowymi. Jest też masa innych funkcji, umożliwiających korzystanie z personalizacji, automatyzacji (np. w e-mail marketingu) i testów A/B.

Optimizely oferuje pięć podstawowych pakietów i jeden, który jest od zera dopasowywany do danego klienta. Ceny nie są dostępne na stronie, ale musisz się liczyć z kosztem rzędu 30 000 dolarów rocznie. Tak jak wspomnieliśmy – to rozwiązanie dla największych firm.

Podsumowanie

Jeśli wciąż szukasz pierwszego CMS-a, zacznij od czegoś prostego i łatwego w użyciu. WordPress jest dobrym pomysłem, jeśli masz w zespole choć jedną osobę, która wie, jak go obsługiwać. Raczej nie decyduj się od razu na płatne rozwiązania, bo te są przeznaczone dla dużych graczy. Jeśli chodzi o małe i średnie firmy, rozwiązania open-source są w pełni wystarczające.

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.