blog iPresso Marketing Automation

9 na 10 Polaków robi zakupy online

Już 89% Polaków kupuje produkty lub usługi przez internet. W 2016 roku korzystanie z tej formy zakupów deklarowało 68% respondentów – wynika z badania Jak kupujemy w internecie opracowanego przez Autoplay Research dla Blue Media. Kupowanie online jest niemal powszechne we wszystkich analizowanych grupach konsumentów.

Liczy się cena

Najważniejszymi czynnikami – poza dostępnością danego produktu – wpływającymi na wybór danego sklepu internetowego przez klienta, są cena produktu (73%), wygoda realizacji zakupu (55%), wiarygodność sklepu (51%).

W dalszej kolejności wymieniano możliwość szybkiego i łatwego zwrotu towaru (38%), wiarygodność firmy obsługującej płatności online (32%) czy duży wybór form płatności (27%).

Do najpopularniejszych form płatności za internetowe zakupu należą: płatność za pobraniem (u kuriera, na poczcie) – 46%, samodzielnie wykonany przelew na konto sklepu (43%), korzystanie z szybkich płatności elektronicznych (41%). Co trzeci respondent płaci za pomocą karty płatniczej (32%), a jeden na czterech korzysta w tym celu z BLIKA.

Zakupy transgraniczne coraz popularniejsze

Ponad połowa respondentów deklaruje, że robi zakupy w zagranicznych sklepach czy portalach internetowych (również tych, które mają polskojęzyczne wersje stron internetowych). Korzystanie z tej opcji dotyczy przede wszystkim osób młodych oraz mężczyzn.

10% konsumentów przeprowadza takie transakcje bardzo często, jeden na czterech niezbyt często, a 19% bardzo rzadko. 46% ankietowanych nie robi e-zakupów w sklepach zagranicznych.

Czynnikami decydującymi o zrobieniu zakupów w sklepie zagranicznym są przede wszystkim niższa cena (60%) i szeroka oferta (49%). 47% ankietowanych korzysta z e-sklepów zagranicznych, gdyż produkty, które kupują, nie są dostępne w Polsce.

Zapytani o to, z jakich krajów pochodzą sklepy, z których korzystają, ankietowani wskazywali najczęściej na Chiny (58%). W dalszej kolejności wymieniano Niemcy (34%), Wielką Brytanię (29%), USA (21%).

Michał Pasternak

Content Editor iPresso, autor tysięcy artykułów i tekstów poświęconych technologicznej magii marketingu.

Dodaj komentarz