Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

NesletterZapisz się do newslettera i bądź na bieżącoZapisz się
11 July 2025
Artykuły

Social media najważniejszym źródłem wiedzy dla polskich internautów

  • 6 grudnia, 2018
  • 3 min read
[addtoany]
Social media najważniejszym źródłem wiedzy dla polskich internautów

Media społecznościowe są głównym źródłem informacji dla Polaków w wieku 15-64 lat. Każdego dnia korzysta z nich 72% osób należących do tej grupy – wynika z raportu Cyfrowi Polacy – przyspieszenie e-rewolucji opracowanego przez McKinsey & Company.

Cyfrowymi Polakami nazywane są w raporcie osoby w wieku 15-64 lat, które korzystają na co dzień z Internetu w domu lub w pracy. Wśród tych osób social media dominują nad innymi źródłami informacji, takimi jak radio (53%), portale internetowe (47%) czy programy informacyjne TV (44%). Do najczęściej używanych przez cyfrowych Polaków urządzeń należą komputery stacjonarne lub laptopy (96%) oraz smartfony (94%), które odnotowały największy wzrost w stosunku do badania z roku 2016.

Jak wynika z badania McKinsey & Company, cyfrowy Polak lub Polka są podłączeni do sieci, za pomocą różnych urządzeń, średnio 11 godzin dziennie, czyli aż o 5 godzin dłużej niż w 2016 r. Należy przy tym zaznaczyć, że liczba ta została obliczona jako suma czasu spędzonego online na różnych urządzeniach (osobno liczono czas spędzony np. podczas jednoczesnego słuchania muzyki online i korzystania z komunikatorów).

Trend coraz częstszego spędzania czasu online przekłada się na rosnącą wartość rynku e-commerce, która w Polsce systematycznie rośnie o 14% rocznie – do 38,4 mld zł w 2017 r.

Raport odnotowuje też rosnącą popularność:

  • Komunikacji online

78% komunikacji prowadzonej z wykorzystaniem urządzeń odbywa się online (wzrost o 5 pkt procentowych). Wśród komunikacji internetowej dominują media społecznościowe (53%), które plasują się przed komunikatorami, czatami, wideorozmowami (33%) oraz komunikacją e-mail (14%). 22% komunikacji prowadzone jest online. W tej sferze 61% stanowią rozmowy przez komórkę, a 39% – SMS-y.

  • Social mediów

Dla 72% cyfrowych Polek i Polaków media społecznościowe stanowią najważniejsze źródło codziennych informacji. Social media wyprzedziły tu radio, portale internetowe, główne programy informacyjne, kanały newsowe, blogi i strony www, prasę codzienną.

  • Aplikacji mobilnych

Polacy doścignęli inne kraje pod względem rozpowszechnienia smartfonów, a co za tym idzie – rośnie też popularność aplikacji mobilnych, które wciąż jednak nie cieszą się aż taką popularnością jak np. w krajach zachodniej Europy. Cyfrowy Polak korzysta średnio z 14 takich aplikacji. a obywatele Niemiec, Wielkiej Brytanii czy USA z 30.

  • Platform VOD

W ciągu ostatnich 2 lat podwoił się odsetek cyfrowych Polaków, którzy korzystają z odpłatnych serwisów VOD, wskaźnik ten osiągnął wartość 17%. Rosnącemu wzrostowi zainteresowania tymi serwisami towarzyszą coraz większe wymagania wobec nich.

  • Prostych usług finansowych

30% cyfrowych Polaków korzysta z podstawowych usług finansowych w Internecie. Do najpopularniejszych produktów finansowych należą konta oszczędnościowe, lokaty oraz karty kredytowe i debetowe.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *