Media społecznościowe są głównym źródłem informacji dla Polaków w wieku 15-64 lat. Każdego dnia korzysta z nich 72% osób należących do tej grupy – wynika z raportu Cyfrowi Polacy – przyspieszenie e-rewolucji opracowanego przez McKinsey & Company.
Cyfrowymi Polakami nazywane są w raporcie osoby w wieku 15-64 lat, które korzystają na co dzień z Internetu w domu lub w pracy. Wśród tych osób social media dominują nad innymi źródłami informacji, takimi jak radio (53%), portale internetowe (47%) czy programy informacyjne TV (44%). Do najczęściej używanych przez cyfrowych Polaków urządzeń należą komputery stacjonarne lub laptopy (96%) oraz smartfony (94%), które odnotowały największy wzrost w stosunku do badania z roku 2016.
Jak wynika z badania McKinsey & Company, cyfrowy Polak lub Polka są podłączeni do sieci, za pomocą różnych urządzeń, średnio 11 godzin dziennie, czyli aż o 5 godzin dłużej niż w 2016 r. Należy przy tym zaznaczyć, że liczba ta została obliczona jako suma czasu spędzonego online na różnych urządzeniach (osobno liczono czas spędzony np. podczas jednoczesnego słuchania muzyki online i korzystania z komunikatorów).
Trend coraz częstszego spędzania czasu online przekłada się na rosnącą wartość rynku e-commerce, która w Polsce systematycznie rośnie o 14% rocznie – do 38,4 mld zł w 2017 r.
Raport odnotowuje też rosnącą popularność:
- Komunikacji online
78% komunikacji prowadzonej z wykorzystaniem urządzeń odbywa się online (wzrost o 5 pkt procentowych). Wśród komunikacji internetowej dominują media społecznościowe (53%), które plasują się przed komunikatorami, czatami, wideorozmowami (33%) oraz komunikacją e-mail (14%). 22% komunikacji prowadzone jest online. W tej sferze 61% stanowią rozmowy przez komórkę, a 39% – SMS-y.
- Social mediów
Dla 72% cyfrowych Polek i Polaków media społecznościowe stanowią najważniejsze źródło codziennych informacji. Social media wyprzedziły tu radio, portale internetowe, główne programy informacyjne, kanały newsowe, blogi i strony www, prasę codzienną.
- Aplikacji mobilnych
Polacy doścignęli inne kraje pod względem rozpowszechnienia smartfonów, a co za tym idzie – rośnie też popularność aplikacji mobilnych, które wciąż jednak nie cieszą się aż taką popularnością jak np. w krajach zachodniej Europy. Cyfrowy Polak korzysta średnio z 14 takich aplikacji. a obywatele Niemiec, Wielkiej Brytanii czy USA z 30.
- Platform VOD
W ciągu ostatnich 2 lat podwoił się odsetek cyfrowych Polaków, którzy korzystają z odpłatnych serwisów VOD, wskaźnik ten osiągnął wartość 17%. Rosnącemu wzrostowi zainteresowania tymi serwisami towarzyszą coraz większe wymagania wobec nich.
- Prostych usług finansowych
30% cyfrowych Polaków korzysta z podstawowych usług finansowych w Internecie. Do najpopularniejszych produktów finansowych należą konta oszczędnościowe, lokaty oraz karty kredytowe i debetowe.
Odpowiedz