Światowy rynek Big Data do 2020 r. osiągnie wartość 210 mld dolarów – wynika z prognoz opracowanych przez firmę doradczą IDC. Wzrost ma utrzymywać się na poziomie 11,9% rok do roku. Jak wygląda zastosowanie Big Data w marketingu?
Analityka Big Data znajduje szerokie zastosowanie w sprzedaży i marketingu, czego przykładem są działania Marketing Automation. Big Data polega tu na zbieraniu z wielu źródeł informacje o potencjalnych i aktualnych klientach, co z kolei umożliwia spersonalizowaną i precyzyjnie stargetowaną komunikację z nimi w systemie MA. Rozwiązania oparte na Big Data pozwalają też na precyzyjną analizę danych i raportowanie wyników prowadzonych kampanii marketingowych.
Jak wygląda wykorzystanie Big Data w działaniach marketingowych?
Zbieranie i analiza danych o kontaktach
Systemy Marketing Automation zbierają szczegółowe dane demograficzne i behawioralne o poszczególnych leadach i klientach firmy. Informacje o potencjalnych i aktualnych klientach pochodzą zarówno z wypełnianych przez nich ankiet czy formularzy kontaktowych, jak i np. z monitorowania przez system MA ich aktywności na stronie internetowej, czy ich reakcji na prowadzone działania marketingowe (np. czy otwierają wysyłane im komunikaty). Zebranie i zintegrowanie tych danych w jednym miejscu daje możliwość ich skutecznego wykorzystania w kampaniach marketingowych.
Jednym z narzędzi analizy tych danych jest przekrój demograficzny, za pomocą którego marketerzy mogą zapoznać się z cechami i atrybutami swoich kontaktów oraz przeanalizować zależności pomiędzy różnymi grupami docelowymi. Przekrój demograficzny pozwala też m.in. na procentowe określenie liczebności danej grupy kontaktów w stosunku do całości bazy oraz wygenerowanie szczegółowych raportów i wykresów prezentujących strukturę demograficzną. Daje to firmie możliwość lepszego zrozumienia kim są jej klienci oraz tego jakie są ich preferencje, potrzeby i oczekiwania.
Segmentacja bazy i personalizacja komunikacji
Nowoczesne działania marketingowe muszą być zawsze ukierunkowane na konkretną grupę docelową. Zebrane dzięki Big Data dane behawioralne i demograficzne na temat kontaktów, system MA może wykorzystać w celu usprawnienia komunikacji. Pozwala na to segmentacja, czyli wyodrębnianie na podstawie odpowiednich kryteriów ściśle określonej grupy docelowej i kierowanie do tej grupy odpowiednio przygotowanego contentu.
Komunikacja z obecnymi czy potencjalnymi klientami może dzięki temu zostać spersonalizowana, stargetowana na precyzyjnie wybraną grupę docelową oraz zindywidualizowana pod kątem treści, formy, kanału komunikacji i czasu dostarczenia wysyłki. W natłoku różnego rodzaju reklam i komunikatów marketingowych, na jakie wciąż natyka się przeciętny konsument, tylko ściśle dopasowana do niego informacja daje szansę na skuteczną komunikację.
Raportowanie i KPI
Dashboard KPI w systemie iPresso pozwala na monitorowanie stopnia realizacji zadań – a to z kolei umożliwia podejmowanie szybkich decyzji, nadawanie odpowiednich priorytetów działaniom i doskonalenie strategii rozwoju firmy. Rozwiązanie to dostarcza rzetelnej wiedzy o skuteczności poszczególnych kampanii reklamowych, odwiedzinach stron firmowych, czy popularności firmy w mediach społecznościowych.
System Marketing Automation mierzy też skuteczność prowadzonych kampanii, np. sprawdzając poziom konwersji wysyłek mailingowych (odbioru, odczytu, kliknięć w linki). Dostarcza to nadawcy wiedzy o poziomie zainteresowania odbiorców przesyłanymi im informacjami. Dzięki danym dostarczonym przez system marketer dowie się też kto otworzył wysłanego do niego e-maila i które z zawartych w nim linków były najczęściej klikane. Otrzyma ponadto informację o godzinach, w których odbiorcy najchętniej otwierali daną wiadomość.
Odpowiedz