Strona główna » Internet Rzeczy, czyli przyszłość sieci www

Internet Rzeczy, czyli przyszłość sieci www

Internet Rzeczy, czyli przyszłość sieci www

Internet Rzeczy (Internet of Things) rośnie w tempie zapierającym dech w piersiach. Według prognoz firmy Gartner w roku 2020 liczba przedmiotów podłączonych do Internetu wyniesie 26 miliardów. ABI Research szacuje tą liczbę na 30 miliardów, a Cisco’s Internet Business Solution Group aż na 50 miliardów. Jaki korzyści daje Internet of Things firmom i konsumentom?

Night Earth. A piece of Europe - Spain, Portugal, FranceInternet Przedmiotów (lub Internet Rzeczy, ang. Internet of Things, IoT) zakłada połączenie w sieć wszelkich rodzajów urządzeń – okularów, samochodów, sprzętów RTV i AGD, a nawet ubrań – i pozwala na komunikację między nimi.

IoT opiera się na przekonaniu, że sieć może komunikować nie tylko ludzi między sobą, ale także ludzi z przedmiotami i same obiekty.

Przykłady? Lodówka, która ostrzega, że kończy się mleko, albo sama tworzy listę zakupów; lub samochód, który proponuje kierowcy zmianę trasy (lub po prostu sam ją zmienia) na podstawie bieżących informacji o korkach i objazdach.

Kody QR, NFC (near field communication), wearable devices czy Beacony – to niektóre z funkcjonujących już przejawów Internetu Rzeczy.

Niektórzy mówią tu nawet o Internecie Wszechrzeczy (Internet of Everything) i odwołują się do przykładu Nowy Jorku – miasta zarządzanego dzięki technologii Big Data, która pozwala na integrację i analizę informacji dotyczących ruchu ulicznego, przypadków łamania prawa, pogody, zużycia energii czy stanu poszczególnych budynków mieszkalnych. Wiedza ta umożliwiła już m.in. zmniejszenie przestępczości i lepszą organizację usuwania szkód spowodowanych huraganem Sandy.

Taki rodzaj komunikacji daje też bardzo szeroki wachlarz możliwości dla firm i konsumentów. Cisco szacuje, że w ciągu najbliższych lat technologia ta przyniesie biznesowi 14,4 bilionów dolarów zysku.

Skąd weźmie się ta kwota? Możemy tu wyróżnić szereg korzyści płynących z zastosowania IoT w sprzedaży, komunikacji z konsumentem i marketingu:

  • 3,7 biliona – lepsze odczucia/większe zadowolenie konsumentów (Customer experience), zwiększenie bazy klientów,

  • 3 bilony – innowacyjność w przetwarzaniu danych, redukcja czasu poświęcanego na sprzedaż,

  • 2,7 biliona – optymalizacja logistyki dostaw,

  • 2,5 biliona – lepsze wykorzystanie zasobów,

  • 2,5 biliona – wzrost wydajności pracy.

.

Jak będzie wyglądać rozwój Internet of Things w praktyce?

Globalna liczba samochodów podłączonych do Internetu zwiększy się między rokiem 2013 a 2020 aż sześciokrotnie z 23 milionów do 152 milionów pojazdów (źródło: IHS Automotive).

W roku 2020 na świecie funkcjonować będzie ponad 100 milionów podłączonych do sieci żarówek i lamp (źródło: OnWorld).

Rynek produktów typu wearable w bieżącym roku osiągnie wartość 1,5 miliarda dolarów – dwa razy więcej niż rok temu (źródło: Jupiter Research).

Ponad 2/3 konsumentów planuje do roku 2019 wyposażyć swoje mieszkania w sprzęty podłączone do Internetu (źródło: Acquity Group).

Globalna liczba w inteligentnych liczników energii elektrycznej wzrośnie z 313 milionów w roku 2013 do 1,1 miliarda w 2022 (źródło: Navigant Research).

Samochody jeżdżące bez kierowców pozwolą w przyszłości osiągać roczne oszczędności w wysokości 1,3 biliona dolarów w Stanach Zjednoczonych i ponad 5,6 biliona dolarów w skali światowej. Wynika to m.in. z mniejszej liczby wypadków, niższej śmiertelności, mniejszemu zużyciu paliwa, większej mobilności osób starszych i niepełnosprawnych (źródło: Morgan Stanley).

 

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.