Testy A/B umożliwiają porównanie odmiennych wersji e-mailingu w celu wyłonienia tej, która przynosi najlepsze efekty. W systemie iPresso opcja ta pozwala na przetestowanie pod wieloma względami nawet pięciu wariantów tego samego e-maila. Możliwość sprawdzenia skuteczności wielu wersji tej samej kreacji i skonfrontowania ze sobą jej różnych cech sprawia, że w mówimy tu o testach A/B/X.
Dzięki wysyłce kilku różniących się pomiędzy sobą wariantów e-maila marketerzy mogą sprawdzić, który z nich jest najefektywniejszy. E-maile te mogą różnić się między sobą wieloma elementami, takimi jak temat wiadomości, nazwa nadawcy, treść czy termin wysyłki. W wyniku przeprowadzenia testu A/B/X system iPresso dostarczy informacji nie tylko o uzyskanym poziomie konwersji (np. otwarcia e-maila, kliknięcia w link), lecz – w przypadku osoby zarejestrowanej w bazie kontaktów – powiąże też wysłaną wiadomość z ostatecznym rezultatem w postaci zrealizowanej sprzedaży. Finalna wersja e-maila może zostać wybrana przez system automatyczne na podstawie wprowadzonych wcześniej założeń. Ostateczna decyzja dotycząca wysyłki konkretnego e-maila może też zostać podjęta przez samego autora mailingu.
Jak w praktyce wygląda tworzenie testów A/B/X w systemie iPresso?
Tworzenie testów A/B/X w iPresso jest proste i intuicyjne. Pierwszym krokiem jest wprowadzenie podstawowych danych tworzonej kampanii takich jak jej nazwa i grupa odbiorców do których będzie ona skierowana. Następnie przechodzimy do zdefiniowania ustawień testu A/B/X. Należy tu określić procentową wartość grupy która ma otrzymać testowe e-maile. Wartość grupy testowej może wynieść od 10% do 50% całej grupy docelowej, do której skierowana jest dana wiadomość.
Następnie należy podjąć decyzję dotyczącą zasady wyboru zwycięskiej wersji. Wybór taki może zostać dokonany automatycznie przez system lub ręcznie przez samego autora e-mailingu. W przypadku, gdy decyzję o wyborze najlepszej wersji pozostawiamy systemowi konieczne jest także określenie czasu, jaki ma upłynąć od wysyłki do momentu zakończenia testu.
Kluczowym krokiem jest określenie czynnika, który będzie decydował o zwycięstwie danej wersji e-maila. Wybór najlepszej wersji może zostać dokonany np. na podstawie ilości otwarć mailingu, kliknięć zawartego w nim linku, wypełnień formularza lub ankiety, pobrań pliku itd.
Następnie możemy zdecydować czy chcemy przetestować również czas wysyłki – można tu wybrać testowanie dnia lub godziny wysyłki danej wiadomości.
Po zdefiniowaniu tych wskaźników przechodzimy do konfiguracji kilku (od dwóch do pięciu) różniących się między sobą wersji e-maila, a następnie ich wysyłki. W systemie iPresso możemy przetestować do pięciu różnych wariantów danego e-maila, dowolnie modyfikując wybrane elementy. Różnice pomiędzy tymi wiadomościami mogą dotyczyć zarówno ich tytułów i nazw nadawcy, jak i samych treści zawartych w e-mailu.
- Tytuł
Skuteczność danego e-maila związana jest ze słowami jakie zostaną użyte w danej wiadomości. Dzięki wysyłce tej samej, ale inaczej zatytułowanej, wiadomość do grupy testowej marketer zorientuje się jakie słowa skuteczniej przyciągają uwagę odbiorców i rozdystrubuuje najskuteczniejszy wariant e-maila do pozostałych odbiorców.
- Nazwa nadawcy
Efektywność danego e-maila możemy też zbadać na podstawie odmiennych treści wpisywanych w pole Nazwa nadawcy.
- Treść
W tym przypadku modyfikacji podlega zawartość e-maila – różnice mogą dotyczyć np. wielkości poszczególnych elementów, zastosowanych wyrażeń czy układu graficznego.
Po stworzeniu kilku wariantów e-maila pozostaje tylko wysłanie go do wyznaczonych grup i oczekiwanie na wyniki, na podstawie których wybrana zostanie najlepsza wersja. Dzięki zastosowaniu testów A/B/X w iPresso, marketerzy mogą zorientować się jakie czynniki najlepiej przemawiają do odbiorców, co wpływa na lepszą konwersję wysyłanych kampanii i jakie wady należy usuwać z dystrybuowanych treści. Pozwala to na optymalizację wysyłanych e-mailingów i podniesienie poziomu ich efektywności.
Odpowiedz