Strona główna » Jak media społecznościowe kształtują decyzje zakupowe?

Jak media społecznościowe kształtują decyzje zakupowe?

Jak media społecznościowe kształtują decyzje zakupowe?

71% konsumentów podejmuje decyzje zakupowe opierając się na mediach społecznościowych, a 40% użytkowników tych serwisów dokonało kupna po tym, jak podzielili się informacją o danym produkcie w social media. Najsilniejszy wpływ na decyzje konsumentów mają Facebook, YouTube i LinkedIn.

 

zakupy1Jak działania firmy w mediach społecznościowych wpływają na decyzje i zachowania konsumentów?

4 na 10 użytkowników mediów społecznościowych zakupiło produkt po tym jak polubili go lub podzielili się informacją o nim na Twitterze, Facebooku lub Pinterest (źródło: Vision Critical).

Dla 71% konsumentów prawdopodobne jest dokonanie zakupu na podstawie danych z mediów społecznościowych (źródło: Hubspot).

Facebook, YouTube oraz LinkedIn to serwisy, które według badań Vision Critical mają największe znaczenie przy dokonywaniu zakupu.

W poniższym zestawieniu podano procentową wartość użytkowników danego serwisu, którzy podejmują na jego podstawie decyzje zakupowe:

  • Facebook – 30,8%
  • YouTube – 27%
  • Linkedin – 27%
  • Google+ – 20%
  • Pinterest – 12%
  • Twitter – 8%

78% respondentów twierdzi, że posty zamieszczane przez firmy w mediach społecznościowych mają wpływ na ich zakupy (źródło: Forbes).

Czemu konsumenci obserwują firmy w poszczególnych serwisach społecznościowych?

  • żeby być na bieżąco z ich działaniami:

57% – Twitter
52% – Facebook
35% – Pinterest
35% – YouTube

  • żeby dowiadywać się o produktach i usługach:

61% – YouTube
56% – Facebook
56% – Pinterest
47% – Twitter

  • żeby korzystać z wyprzedaży i promocji

48% – Facebook
36% – Twitter
28% – Pinterest
20% – YouTube

  • żeby otrzymywać wartościowe informacje zwrotne

32% – Facebook
27% – Twitter
23% – YouTube
22% – Pinterest

  • żeby dołączyć do społeczności fanów danej marki

27% – Facebook
26% – Twitter
25% – Pinterest
19% – YouTube

  • żeby dokonywać zakupów

25% – Pinterest
21% – Facebook
21% – YouTube
15% – Twitter

  • żeby składać zażalenia na temat produktów i usług

19% – Twitter
18% – Facebook
12% – Pinterest
9% – YouTube (źródło: MarketingProfs)

 

Po oznaczeniu produktu jako ulubionego:

  •  50% zakupów pochodzących z mediów społecznościowych ma miejsce w ciągu tygodnia
  •  80% zakupów pochodzących z mediów społecznościowych ma miejsce w ciągu trzech tygodni

 

Jaki procent użytkowników social media zakupiło produkt po udostępnieniu go (skomentowaniu, retweetowaniu) lub polubieniu w określonym serwisie?

  • 38% – Facebook
  • 29% – Pinterest
  • 22% – Twitter

 

Główne kategorie zakupów dokonywanych dzięki mediom społecznościowym.

  • W kategorii żywności Pinterestem kieruje się 26% jego użytkowników, Facebook ma tu wpływ na 14%, a Twitter na 13% swoich użytkowników.
  • W dziedzinie sztuki i designu Pinterest ma wpływ na 21% swoich użytkowników, Twitter na 9%, a Facebook na 5%.
  • W kategorii ogrodnictwa i wystroju Pinteresta kształtuje decyzje 18% osób. Dla Facebooka i Twittera wskaźnik ten wynosi 8%.
  • W dziedzinie mody i urody największe wpływy wśród swoich użytkowników ma Facebook – 22%, Twitter -18%, a Pinterest – 17%.
  • W kategorii technologii i elektroniki Twitter kształtuje decyzje 34% swoich użytkowników, Facebook – 25%, a Pinterest – 6%.
  • W przypadku pozostałych produktów statystyki rozkładają się następująco: Facebook – 26%, Twitter – 18%, Pinterest – 14% (źródło: Vision Critical).

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.